S-6 Kazemat in Hoek van Holland

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KWD
Donateur
Donateur
Berichten: 572
Lid geworden op: 10 apr 2011, 11:42
Locatie: Monster

S-6 Kazemat in Hoek van Holland

Bericht door KWD »

Krant knipsel 1962.jpg
Er ligt een plan klaar om begin juli met het uitgraven van de S-6 kazemat te beginnen en op den duur worden open gesteld voor het publiek. Dit zal geheel handmatig worden gedaan door een aantal vrijwilligers van het Atlantikwall museum in Hoek van Holland.

IMG_0763.jpg
Aangezien deze kazemat voor driekwart vol met klapzand ligt zal het weer een behoorlijke klus zijn waar we wel een aantal weken zoet mee zijn, de voorkant zal gedeeltelijk worden uitgegraven tot net onder de schietgaten.

IMG_0755.jpg
De opzet van het plan is dat het publiek wel uit de bunker naar buiten kan kijken maar van buiten is de kazemat niet zichtbaar vanaf de pier.

IMG_0784.jpg
Het betreden van de kazemat gaat nu nog via de dakopening die zal worden voorzien van een deksel en of in later stadium ook de achter ingang benut gaat worden word nog onderzocht of dit haalbaar is.

Klaas-Willem
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: S-6 Kazemat in Hoek van Holland

Bericht door AvB »

Mooi dat er toch nog een aantal van deze kazematten onder het zand liggen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: S-6 Kazemat in Hoek van Holland

Bericht door M.S.Laarman »

Goed bezig!
Landzaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2017, 21:44

Re: S-6 Kazemat in Hoek van Holland

Bericht door Landzaat »

Goed werk; succes!
Hoeveel van deze S6 kazematten zijn er in Nederland in het algemeen en Kustfront in het bijzonder eigenlijk gebouwd?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: S-6 Kazemat in Hoek van Holland

Bericht door ducatim901 »

Ik geloof niet dat er een compleet overzicht is van de gebouwde S en G kazematten aan de Nederlandse kust.
Er zijn nog wel enkele vraagtekens, bij de Posities Den Helder, IJmuiden en Hoek van Holland is er ook sprake van een Landverdediging.
Ik heb nog geen lijst gezien waar in te vinden is welk type S kazemat er precies is gebouwd, S7, S6 (met één bovenliggende ingang), S5 (met twee bovenliggende ingangen), S3 zouden voorkomen.
Bij de G kazematten is een beter overzicht omdat de lijsten van de koepels bekend zijn.
In het boek Kazematten in het Interbellum is een inventarisatie te vinden.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Landzaat
Berichten: 16
Lid geworden op: 05 apr 2017, 21:44

Re: S-6 Kazemat in Hoek van Holland

Bericht door Landzaat »

De S3 en S7 kazematten zijn tamelijk bekend en veel voorkomend. In mindere mate geldt dat voor de andere S-varianten zoals de S6. Dat maakt mij juist zo nieuwsgierig naar waar deze 'afwijkende' varianten hebben gestaan en waar zij eventueel nog te vinden zijn. Heb zelf de indruk dat deze afwijkende S varianten in de laatste maanden van de mobilisatie zijn ontworpen en ad hoc gebouwd al naar gelang behoefte aan onderdak voor afwijkende beveiligingstaken van specifieke onderdelen.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: S-6 Kazemat in Hoek van Holland

Bericht door ducatim901 »

De bunkers die in 1939 en 1940 zijn gebouwd hoorden bij het betonplan (althans als we weten dat de geplande bouwsels in documenten vanaf April/Mei 1940 bij het nieuwe betonplan horen dan moet alles dat eerder is gebouwd dus bij het betonplan horen).
Er werd gebouwd aan de hand van de bestekken, ik kan mijn map met de bestekken van IJmuiden/Scheveningen en Hoek van Holland even niet zo snel vinden.
Als je simpel kijkt dan is alles laat gebouwd, niet zoals b.v. de VIS/Brug/Rivier kazematten, de Westwall en de Maginotlinie waar al veel eerder aan werd gebouwd.
S7 zijn hoewel bekend maar relatief weinig gebouwd, in vergelijking met de S3 althans.
Hoewel soms wordt beweerd dat de S7 de standaard was is de S3 veel vaker gebouwd.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: S-6 Kazemat in Hoek van Holland

Bericht door Martijn »

Met betrekking tot het Westfront heb ik bestekken kunnen vinden voor de bouw van 'betongebouwen' bij Camperduin, Hoek van Holland, Noordwijk en Zandvoort (vier separate bestekken), allen uit 1939. In elk bestek worden soort en aantal gespecificeerd. In het bestek van HvH wordt genoemd: [...] 6 gebouwen type S-80-5, 11 gebouwen type S-80-7, en 25 gebouwen type O-2,9. [...] Van ad-hoc bouwen was dus geen sprake; er zat wel degelijk een gedachte en een plan achter.
Mijn exemplaren van de tekeningen van de S5 en S7 dateren van mei 1939, dus ruim voor aanvang van de mobilisatie-periode. Welk type de 'standaard' was durf ik niet te zeggen. Voor de Grebbelinie werd als standaard een afwijkend type S-5 gekozen.
001.jpg
De linkerkant is de S-40-5 volgens tekening A1283 (dd 10-5-1939); rechts de variant welke in de Grebbelinie werd beoogd. Toen echter na alle tereinverkenningen het totale kostenplaatje bekend werd, is voor het grootste deel van de opstellingen alsnog gekozen voor de kleinere (en daarmee goedkopere) S3.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”