Asschatterkeerkade

Discussie over wapens en versperringen
Plaats reactie
KvO
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2021, 16:44

Asschatterkeerkade

Bericht door KvO »

Graag breng ik op dit forum de Asschatterkeerkade en omgeving onder de aandacht. Deze kade maakt deel uit van de Grebbellinie, die in de mobilisatie en Meidagen 1940 overigens bekend stond onder de naam 'Valleistelling'. In 1945 werden delen van deze stelling gebruikt voor de Pantherstellung. Op deze kade is relatief veel terug te vinden van de diverse historische tijdlagen. Zo is daar het 'voorwerk' (eind 18e eeuw), aspalen (midden 19e eeuw), loopgraven en kazematten uit 1939/1940 en een duitse geschutsbunker (type 703). Redelijk uniek is echter de tankversperring aan het begin van de kade (zie foto). In de volksmond ook wel de drakentandversperring genoemd. Mij is bekend dat er ook zo'n exemplaar op de Coelhorsterkade staat, maar weet iemand op dit forum nog een ander exemplaar te staan?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Asschatterkeerkade

Bericht door Barst »

Als er al nog een dergelijke versperring zou zijn verwacht je deze op een van de andere keerkades zoals de Roffelaarskade en Groeperkade. Tijdens wandelingen in het gebied van de Grebbelinie heb ik er nooit een kunnen ontdekken.

De doorgaans goed geïnformeerde website Grebbelinie.nl meld: "Op de Coelhorsterkade ligt een unieke Nederlandse drakentandenversperring. De enige versperring in de Grebbelinie die enigszins te vergelijken is met deze hindernis is het betonraam met blokken op de Asschatterkeerkade".

Wel zijn er nog resten van andere types versperringen te vinden zoals aspergeversperringen, tetraëders en de spoorstavenversperring bij Spakenburg. Zie: https://www.grebbelinie.nl/page/versperringen

Vraagje van mij, wat zijn aspalen?


Groet,

Bart
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Asschatterkeerkade

Bericht door Barst »

KvO
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 mar 2021, 16:44

Re: Asschatterkeerkade

Bericht door KvO »

Dankjewel Bart. Die site ken ik. Hierbij wat zelf geschoten foto's van die aspalen (aspaal f en h).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Wapens en Versperringen”