34.Minensuchflottille

Vragen over eenheden van de Kriegsmarine
Plaats reactie
Mroz49
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2021, 19:26

34.Minensuchflottille

Bericht door Mroz49 »

Hi ik ben nieuw op het forum en heb mij aangemeld om onderzoek te doen naar 34.Minensuchflottille, dit had als basis Maassluis. Maar ik hoop ook informatie te vinden over de Kriegstagebucher waaruit zou kunnen blijken dat schepen van dit onderdeel ook in IJmuiden aanlegden. Het gaat mij n.l. om informatie over een Poolse militair ingedeeld bij 34.Minensuchflottille, die in december 1943 vanuit IJmuiden is gedeserteerd en zich bij de Ondergrondse in Beverwijk heeft aangemeld. In november 1945 is hij teruggekeerd naar Polen.
Alle informatie welkom voor de familie in Polen.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door AvB »

Er zijn in ieder geval KTB's bewaard gebleven en door NARA op rol gezet:

KTB 34. Minensuchflottille (est.Jun 1940 as Kiistenmineusuchflottille Holland, redesignated Jul 1940; operations
off the Dutch coast, 1940-45) -
2 Jul 1940-15 Oct 1942, 16-31 Dec 1942:PG 72801-824, rolls 3094- 96
1. Jan 1943-16 Nov 1944: PG 72825-838, rolls 3217-19
16 Jan-15 Mar 1945: PG 72838/b, roll 3746

Roll 3096 staat online. De schepen voeren langs de gehele Nederlandse kust en liepen dus ook andere havens in, waarvan IJmuiden er zeker een zal zijn. Als je het nummer van het schip weet, kan je al gerichter zoeker.
Zie voorbeeld van 31.12.1942.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door PdK »

Hoi!
Ik ben ook wel nieuwsgierig naar het nummer van het schip of de betreffende deserteur. Van de betreffende Flotille heb ik twee fotoalbums. Zou een mooie toeval zijn als het om het zelfde schip / persoon gaat.

Groeten, Peter
Mroz49
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2021, 19:26

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door Mroz49 »

Ha Peter, dankzij de reactie van AvB weet ik nu waar ik moet zoeken. De naam van de Poolse deserteur is Joseph Radlin, [Stammrollennummer Kriegsmarine: N. 554/37 KS] Op de site van wlb-stuttgart.de heb ik de samenstelling van 34.Minensuchflottille gevonden. Volgens deze gegevens bestond deze eenheid uit zo'n 44 schepen [ voornamelijk KFK] dus in theorie zat Joseph Radlin op 1 van deze schepen. Geen idee of via de Kriegstagebucher iets te achterhalen zou zijn over bemanningsleden. Ook geen idee hoeveel man aan boord van zo'n omgebouwde Kotter zaten. Ik ga ook aan de slag met de suggestie van AvB over de Kriegstagebucher bij NARA, Kijken wat dit oplevert, en soms zijn toevalstreffers gewoon nodig. Dus benieuwd naar de foto albums. Wordt vervolgd.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door AvB »

Bemanningslijsten vind je niet op dit niveau van KTB. Maar een deserteur zal zeker genoemd worden!
Mogelijk ook hoger bij het KTB van de 1. Sicherungs-Division waar deze Flottille onder ressorteerde.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Mroz49
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2021, 19:26

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door Mroz49 »

Bijlage inmiddels kunnen lezen.... interessant.

Nu nog op zoek naar de passende documenten....34. Minensuchflottille was onderdeel van de 1.Sicherungsdivision, dus ook daar zou mogelijk iets te vinden zijn. Periode is ook redelijk afgebakend. 21 dec 1943 deserteert hij vanuit IJmuiden. Dus een mooi vertrekpunt; welke schepen lagen er op/rond 21 dec 1943 in de haven van IJmuiden?

Wanneer dit bekend is, hebben we scheepsnamen/nummers en kan ik op zoek naar KTB van het betreffende schip/schepen, om te kijken of er melding wordt gemaakt van deserteurs..... Heel benieuwd.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door AvB »

De D-Gruppe van de 34.M.S.Fl. lag in deze periode in IJmuiden onder leiding van Oberleutnant zur See der Reserve Neumann. Geen melding in het KTB 1.SD over een desertie. Maar in dat KTB staan überhaupt geen precieze personele zaken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door PdK »

Mooie zoektocht hoor!
In een van de albums veel namen onder de foto's, maar helaas geen Joseph Radlin. Had ook wel een prachtig toeval geweest. De matroos zat op boot 3417, maar in het album komt ook 3401, 3411 en 3416 voor.
Het andere album, is meer een collectie en onderzoek van Maurice Laarman (ook hier actief), die correspondeerde met een oudgediende van boot 3441. Mocht je nog achter het nummer komen, zou het natuurlijk leuk zijn als het toevallig een van de bovengenoemde betreft..!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door AvB »

De rollen 3217 to 3219 zijn nog niet gedigitaliseerd. Die zou je dus op kunnen vragen bij het NARA. Of een afspraak bij Bundesarchiv maken om de originelen te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door maarten-stahlbeton »

In de Tagesbefehle van de W.Bfh.Ndl. staan ook desertie-meldingen met persoonsbeschrijvingen. Ik heb ze niet van Invenio af gehaald en wegens technische storingen ligt deze er momenteel uit. Maar wellicht dat hier ook nog wat uit te halen valt.
Lord of the Ringstand
Mroz49
Berichten: 6
Lid geworden op: 05 dec 2021, 19:26

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door Mroz49 »

Heren AvB, PdK en Maarten-Stahlbeton, dank voor alle reacties. Je kan bijna ruiken dat er nog wel iets te vinden zou moeten zijn, wat ons op het spoor zet van onze Joseph Redlin. Heel benieuwd waar dit op uit gaat komen.
MartijnHout
Berichten: 1
Lid geworden op: 12 jan 2023, 09:34

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door MartijnHout »

Goedemorgen allen, ik zie dat het topic over minensuch flotille 34 al wat ouder is, maar misschien lezen leden hier toch nog mee. Ik ben recent in het bezit gekomen van 2 oorkondes van een signalgefreiter (verbindingsman) die op 1 van de schepen van dit flotille voer rond 1942. Ik heb wat info gevonden online over welke schepen en welke flotilles er langs de kust waren van kommando sicherung der nordsee. Zijn er ook archiven boven water gekomen van personeels lijsten uit deze periode ergens? bemanning lijsten of iets dergelijks? Alvast bedankt
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 34.Minensuchflottille

Bericht door AvB »

Nee, personele zaken zie je weinig terugkomen. De oorlogsdagboeken gaan over het operationele gebeuren dus de daadwerkelijke inzet. Je vindt er soms namen die actief zijn geweest in een actie.
Je eerste actie die iets oplevert is het aanvragen van het personeelsdossier van deze militair. Dat ging tot 2019 bij het WASt, nu via het Bundesarchiv. Op deze pagina vind je een instructie en aanvraagformulier: https://www.bundesarchiv.de/DE/Content/ ... zogen.html
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Kriegsmarine”