G-kazematten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door ErwinZ »

Soms kom je nog wel eens iets Nederlands tegen. De grote vraag echter, welke / waar is het? Vermoedelijk naast een spoorbrug.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door svdb10 »

Hallo Erwin,

Fraaie foto! Ik heb even een 'hulplijn' ingeschakeld, en die heeft het sterke vermoeden dat het om kazemat G67 vlakbij de schipbrug langs de IJssel bij Doesburg gaat. Het type type G(135hv) klopt en ook de omgeving toont sterke overeenkomsten met andere foto(s) van deze locatie. Zie ook NIMH voor dezelfde typische gepunte palen bij de in de buurt gelegen B-kazemat B65: <https://nimh-beeldbank.defensie.nl/foto ... 33569abf3c>.

Mvrgr, Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door ErwinZ »

Dat lijkt inderdaad een goede match. De karakteristieke palen vielen mij ook al op. De boerderij op de achtergrond is ook een match.

Ik heb deze gekocht in een batch. Als een andere foto uit dezelfde serie komt dan komt het wel goed overeen. Dat is de opgeblazen brug van Nijmegen. Redelijk op de route.
Gebruikersavatar
Lau
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 aug 2023, 20:59

Re: G-kazematten

Bericht door Lau »

Hierbij nog wat foto's van de Schwarzlose-mitrailleurdrager met pantsermantel en het bijbehorende affuit met muursteun. Het geheel werd met een tiental bouten aan de gietstalen plaat van de boldoorvoering gemonteerd.

Ter vergelijking ook een uitsnede van de bekende interieurfoto uit Blerick met daarop de muursteun van de Lewis, een simpele, brede arm waar het draagstuk van het reguliere drievoetaffuit in kon worden gestoken. Ook is dankzij het ongebruikte boutgat goed te zien dat de steun direct aan de wand van de koepel werd bevestigd, zonder de tussenliggende plaat van de boldoorvoering.

Het eventueel wisselen van de bewapening was dus niet onmogelijk, maar had wel wat voeten in de aarde...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Lau
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 aug 2023, 20:59

Re: G-kazematten

Bericht door Lau »

AvB schreef: 26 mar 2020, 21:13 Ik kan me voorstellen dat er gewoon een tekort aan zware mitrailleurs (in de zin van Schwarzlose) was.
Even snel van Wikipedia gepukt:
Lewis M.20 in 1940 8410 stuks
Schwarzlose M.08 in 1940 2300 stuks
Dat zal ongetwijfeld een zekere rol hebben gespeeld... De reële aantallen lagen overigens voor wat de Schwarzlose betreft nog een stuk lager, volgens De Vries en Martens beschikte het veldleger in 1940 over 2226 stuks; de cavaleriemitrailleurs en c. 200 stuks van oudere types die een beduidend lagere vuursnelheid hadden zijn daarbij meegeteld. De totale behoefte was intussen vastgesteld op 3056 stuks. In februari 1940 is nog opdracht gegeven de cavaleriemitrailleurs terug te bouwen tot reguliere M.08/15's, maar dat lijkt nooit gebeurd te zijn.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door AvB »

Dank voor de mooie bijdrage. Wist niet dat het NMM de pantsermantel in de collectie had!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Lau
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 aug 2023, 20:59

Re: G-kazematten

Bericht door Lau »

Nog een klein nabrandertje met een fraai plaatje dat ik gisteren vergat toe te voegen... De bevestigingsnokken in de boldoorvoering zijn hier heel mooi te zien. Door een corresponderende sluitring op de mitrailleurdrager aan te draaien kon het wapen worden vastgezet. Volgens Michels werden alle doorvoeringen gemaakt door Rademakers uit Rotterdam, maar het is me niet duidelijk of dat ook geldt voor de mitrailleurdragers (ik denk eerder de AI, maar heb daar geen bewijs voor).

L
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: G-kazematten

Bericht door Martijn »

AvB schreef: 26 mar 2020, 21:13 Ik kan me voorstellen dat er gewoon een tekort aan zware mitrailleurs (in de zin van Schwarzlose) was.
En dan blijkt ook nog dat van alle varianten alleen de M.08/15 in de boldoorvoering paste. De andere versies waren hiervoor niet geschikt.
Br5306A.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Lau
Berichten: 13
Lid geworden op: 04 aug 2023, 20:59

Re: G-kazematten

Bericht door Lau »

Dank Martijn, leuk document! De reden dat de oudere modellen Schwarzlose niet pasten heeft te maken met de positie van de stoomafvoer, deze zat dan in het pad van de mitrailleurdrager. Op de M.08/15 zat de afvoer voor op het wapen, vandaar ook de blokvormige uitsparing op de linkerkant van de pantsermantel.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door AvB »

Dat leek me ook een van de verschillen tussen de modellen. :)
https://www.flickr.com/photos/hbsa-uk/4 ... 651229946/
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door AvB »

Op Facebook dook deze G-kazemat op privéterrein op in de Peel Raam Stelling, gemeente Deurne.

Kende iemand deze overgebleven koepel? Hij is van zonder betonnen borstwering naast de koepel.

Bron: https://www.facebook.com/groups/2490569 ... 7S9Ucbxw6v
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: G-kazematten

Bericht door Martijn »

Gaaf. Ik kende hem niet (en was zo te lezen niet de enige).
Het lijkt een 135hz. Als mijn lijst klopt zijn er in de gemeente Deurne maar twee van deze variant gebouwd. Daarvan stond/staat er 1 op een lokatie waar nu huizen staan.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door svdb10 »

Martijn schreef: 30 sep 2023, 20:05 Gaaf. Ik kende hem niet (en was zo te lezen niet de enige).
Het lijkt een 135hz. Als mijn lijst klopt zijn er in de gemeente Deurne maar twee van deze variant gebouwd. Daarvan stond/staat er 1 op een lokatie waar nu huizen staan.
Hi Martijn,
Het lijkt inderdaad te gaan om degene 'waar nu huizen staan' zoals jij zegt, Op deze site (http://neerkantshistorischerfgoed.techn ... n-kazemat/) staan nog een paar foto's. Daar stond van de week overigens ook het exacte adres, maar aangezien dat inmiddels weer verwijderd is, zal ik het hier maar niet herhalen om de privacy van de bewoners een beetje te beschermen!
Overigens is op Google Maps of Streetview niets te zien van de koepel; Deze ligt dus goed gecamoufleerd in de tuin, ingebouwd tussen schuttingen en andere huizen.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: G-kazematten

Bericht door Barst »

Behalve dat (ook) ik natuurlijk helemaal niet graag zou willen weten waar deze kazemat precies staat, zit ik met het volgende:

1.jpg
2.jpg

Als ik mij niet sterk vergis zijn dit twee (elektrische) isolatoren, kunnen deze origineel zijn?

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazematten

Bericht door AvB »

Lijkt mij niet, want daar moeten ook de scharnieren hebben gezeten?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”