Dag Arthur,
Bedankt, die laatste twee begrippen lijkt me inderdaad zoals je schrijft. Maar heb jij wellicht een archiefstuk waaruit blijkt wat een 'Melderose' precies is? ik ben toevallig vandaag op het volgende gestuit.
melderose 4.jpg
De duitse beschrijving vind ik nog wat vaag want er wordt gesproken over een kaart met de fluwa erop en de verschillende sectoren EN een weervaste 'Melderose' en een 'Melderose' voor de kaarten.
Uit een Engelse vertaling van Duitse militaire begrippen zou een 'Melderose' een 'Orientation card' zijn.
Wat ik zover heb kunnen vinden is een 'Melderose' wellicht een systeem om vliegrichtingen aan te geven. Mijn inziens een kaartsysteem (zo een grid kaart met sectoren?) waar je de beweging van vliegtuigen ruw kon omzetten in overdraagbare aanwijzingen in welke richting de vliegtuigen vlogen ten opzichte van de plek van de Flugzeugwache? Deze gegevens kan men dan doorgeven aan bijvoorbeeld een fluko zodat die ook de koers kon plotten?
Zoiets als onderstaande foto. Deze foto zou genomen zijn in een flakstelling en lijkt een uitgebreider systeem te zijn dan de eerste beschrijving maar het zou zo een 'Melderose' kunnen zijn gezien de overige beschrijvingen?
Ik heb vooralsnog geen definitief archiefstuk gezien waar wordt uitgelegd wat precies een 'Melderose' is. Bovenstaande zijn mijn interpretaties van de tot nu toe gevonden gegevens en wellicht zijn die finaal verkeerd.
20220729_201806.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.