Inrichting van een flugzeugwache

Gebruikte onderdelen in bunkers als ontluchting, verwarming, meubels en apparatuur
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door AvB »

XX_Alexander_XX schreef: 26 jul 2022, 00:03 Wat zou een melderose, Signaltafel für Flugmeldefunkverkehr, Schlüsselmittel für Meldungen (een sleutel(code) om berichten weer te ontsleutelen of zo?) en een Terraschlüssel kunnen zijn? :D
Een Melderose is een stappenplan in het geval van een luchtaanval.
Een Signaltafel is een tabel/overzicht met vaste radiosignalen om informatie door te geven over waarnemingen.
Schlüsselmittel zijn de dagelijkse wachtwoorden door te geven voor een waarneming.
Nicht ärgern - Nur wundern!
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Dag Arthur,

Bedankt, die laatste twee begrippen lijkt me inderdaad zoals je schrijft. Maar heb jij wellicht een archiefstuk waaruit blijkt wat een 'Melderose' precies is? ik ben toevallig vandaag op het volgende gestuit.

melderose 4.jpg


De duitse beschrijving vind ik nog wat vaag want er wordt gesproken over een kaart met de fluwa erop en de verschillende sectoren EN een weervaste 'Melderose' en een 'Melderose' voor de kaarten.

Uit een Engelse vertaling van Duitse militaire begrippen zou een 'Melderose' een 'Orientation card' zijn.

Wat ik zover heb kunnen vinden is een 'Melderose' wellicht een systeem om vliegrichtingen aan te geven. Mijn inziens een kaartsysteem (zo een grid kaart met sectoren?) waar je de beweging van vliegtuigen ruw kon omzetten in overdraagbare aanwijzingen in welke richting de vliegtuigen vlogen ten opzichte van de plek van de Flugzeugwache? Deze gegevens kan men dan doorgeven aan bijvoorbeeld een fluko zodat die ook de koers kon plotten?

Zoiets als onderstaande foto. Deze foto zou genomen zijn in een flakstelling en lijkt een uitgebreider systeem te zijn dan de eerste beschrijving maar het zou zo een 'Melderose' kunnen zijn gezien de overige beschrijvingen?

Ik heb vooralsnog geen definitief archiefstuk gezien waar wordt uitgelegd wat precies een 'Melderose' is. Bovenstaande zijn mijn interpretaties van de tot nu toe gevonden gegevens en wellicht zijn die finaal verkeerd. :D
20220729_201806.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

@arthur Uit jouw schrijven maak ik op dat een Melderose meer een omschrijving is van de te nemen stappen en niet zozeer het instrument zelf? Terwijl ik misschien denk dat een Melderose juist een meet of richtingsinstrument is meer in de lijn zoals te zien op de foto. De Duitse beschrijvingen maken het niet 100% duidelijk mijn inziens. :roll:
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door AvB »

Ik was iets te snel met de Melderose sorry.
Ik had het in een lijst gevonden als air raid orientation card.
In de German military dictionary (TM 30-506)

Flugmelderose
/ orientation card
(AWS); orientation clock (to indi cate target's direction of approach) (AAA).

Waarschijnlijk zoals jij zegt het ding op de foto.

Uit een Luftschutzkrant uit 1954:
Flugrichtung:
Beim ehemaligen deutschen Flugmeldedienst wurden die Angaben über die Richtung eines Flugzeuges nach der Flugmelderose unter Verwendung der Bezifferung des Uhrzifferblattes von 1 bis 12 vorgenommen. So lautete beispielsweise die Meldung der Flugrichtung einer von Ost nach West fliegenden
Maschine "von 3 nach 9". Bei den allierten Streitkräften ist jedoch dieses Verfahren nicht üblich. Hier erfolgen die Angaben der Flugrichtung grundsätzlich nach der geographischen Einteilung der Kompaßrose (also z. B. von Nordost nach Südwest).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Ja het indelen in sectoren met de fluwa in het midden lijkt mij de meest logische hulpmiddel om vijandige vliegtuigbewegingen vast te leggen dan alleen de uren te vermelden zoals ik in sommige teksten lees.

Als ik het goed zie op de foto is het gewoon een houten cirkelvormige plank waar met potlood of iets dergelijks sectoren,cijfers en nummers op zijn geschreven met de fluwa in het midden. Gewoon van een kaart overgenomen. Vrij eenvoudig geheel.

Die sector indeling op die houten cirkel komt qua systeem overeen met de sectorindeling zoals hier op de website omschreven http://www.gyges.dk/JMN%20stor%20v20.pdf waarbij ik er nu vanuit ga dat de Mitteltrapez, Kleintrapez en Meldetrapez bruikbaar zijn voor vastlegging van vliegtuigbewegingen. Die allerkleinste indeling Arbeitstrapez kan ik niet zien op het bord.

Tot dusver heb ik veel klokcijfers gezien aan de binnenzijde van de fluwakoepels maar zo een bord heb ik bij foto's van fluwa's nog niet gezien.

Mocht iemand een betere foto (of duitse uitleg) hebben van dat instrument in het midden van het bord, dan hou ik me aanbevolen. :geek:
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door Ties »

Deze kaart staat afgebeeld op een foto van de Flugwache te Winsum (Groningen).
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Die kaart is weer anders dan wat ik zou verwachten van een sector kaart. Ik neem aan dat waar de lijnen elkaar doorkruisen in het midden de locatie Winsum is?


Is er nog iets meer op de foto te zien qua bijzonderheden, materiaal en/of materieel? Is het genomen in een houten hut of iets meer substantieels?
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door Ties »

In het midden ligt denk ik de FluKo Groningen. Het is moeilijk te zien, maar Winsum hoort naar mijn idee net wat hoger op de kaart te liggen.

Hier het andere deel van de foto. Weinig bijzonderheden, behalve de telefoon. Een FF33 kast is te zien en de hoorn van een OB 05 Tragbarer Fernsprecher. Misschien staat de kast van laatstgenoemde wel achter de FF33..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

Dankjewel Ties, het is leuk te zien dat die oude OB05 telefoon achter de FF33 dus nog steeds gebruikt werd en niet massaal vervangen is door een Tischfernsprecher 38 of zo.

Mooie foto :!:
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door maarten-stahlbeton »

De centrering van de grote cirkel ligt toch ergens in de Noordzee?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door WimVe »

maarten-stahlbeton schreef: 12 aug 2022, 00:05 De centrering van de grote cirkel ligt toch ergens in de Noordzee?
Meer Den Helder of Den Oever. Maar de getrokken lijnen kruisen elkaar ergens in onder Groningen.
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1349
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door Ties »

Documentje voor de Fluwa gegevens
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door tim »

Dat is een mooie!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
XX_Alexander_XX
Berichten: 219
Lid geworden op: 27 okt 2013, 18:57

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door XX_Alexander_XX »

In de fluwa ringstand zitten een aantal metalen ogen in de muur tegenover elkaar. Zelf dacht ik dat het wellicht gebruikt werd voor spandraden voor de paal waar de flakglas op werd gemonteerd. Waarom er dan alleen aan één zijde spandraden zitten en niet gekruist is me een raadsel, spandraden in een kruis zou mijn inziens de paal geheel centreren. De spandraden zitten wel in de weg van de observant die misschien toch heen en weer moet bewegen?

Heeft Iemand de functie van die ogen definitief vastgesteld n.a.v. andere voorbeelden of foto's of iets anderzijds?

Schermafbeelding 2023-10-05 184600.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Inrichting van een flugzeugwache

Bericht door tim »

Is de tekst die bij de stalen ogen staat
al ontcijferd....... 12 mm?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Bunkerinrichting”