Kazematten Blauwkapel

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten Blauwkapel

Bericht door Martijn »

Barst schreef: 07 jan 2023, 14:06Het leuke aan Martijn is dat hij altijd meer weet dan hij aanvankelijk naar buiten brengt.
Hoewel ik me voor kan stellen dat het daar op lijkt, is dit niet helemaal waar. Ik geef in de openingspost inderdaad niet alle informatie die ik heb, maar da's vooral om de post niet al te lang te laten worden. Ook informatie die ik zelf beschouw als 'achtergrond-info' zal ik niet meteen delen. Als er dan vragen of opmerkingen gepost worden kan ik altijd nog verder uitweiden. En soms heb ik zaken gewoon nog niet. Het artikel uit mijn laatste post heb ik bijvoorbeeld pas een klein uurtje voor die post gevonden. Ook een voordeel van het forum; de discussie zet aan tot verder zoeken naar meer informatie (in ieder geval bij mij).
Barst schreef: 07 jan 2023, 14:06Het leuke aan antwoorden is dat ze altijd nieuwe vragen opwerpen.
Vooral dat! Reacties met vragen of opmerkingen zetten mij ook weer aan het denken. En dan bedenk ik me dat ik daar nog wel ergens iets over heb. Zoals bijvoorbeeld die schuilplaats op de foto van Bart. Had ik nog niet aan gedacht, maar ik heb nog een aantal brieven met betrekking tot het ombouwen van schuilplaatsen 1918/I en II naar mitrailleurkazematten. Tussen die correspondentie zit onder andere onderstaande kaart. Als die klopt zou desbetreffende schuilplaats wel voorzien moeten zijn van een schietgat.
001.JPG
Het begrip 'carapace' was mij niet onbekend; het concept 'carapace-kazemat' was wel nieuw. Het woord is overigens niet door mij bedacht. Ik heb het uit een brief van de EaI Utrecht uit 1935.
002.JPG
Groeten,
Martijn.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten Blauwkapel

Bericht door AvB »

Hierbij de omgebouwde schuilplaats op de noordwal. Inclusief origineel deurtje. (Foto's 2008)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazematten Blauwkapel

Bericht door Barst »

Blauwkapel, grens Militaire landsgronden en positie limietpalen .jpg
Blauwkapel, grens Militaire landsgronden en positie limietpalen; auteurs "Picasa".

Was er niet naar op zoek maar toch gevonden, in map "nog uitzoeken". Geen idee meer hoe ik er aan gekomen ben dus ik kan helaas geen bron noemen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Kazematten Blauwkapel

Bericht door Martijn »

Inderdaad een mooie kaart. Ik heb ook ooit ergens een exemplaar gefotografeerd. Ik meen dat ik hem in het Utrechts Archief heb gevonden, maar zeker weet ik dat niet.
Overigens staat er op het binnenterrein ook nog een kring van 25 paaltjes. Misschien maar eens een rondje doen om te zien hoeveel er nog terug te vinden zijn.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Kazematten Blauwkapel

Bericht door Dikkieturf »

Ik heb de posities van de grenspalen op deze tekening ingetekend. De bestaande nummering was wat slecht te lezen. Ze zijn-, en worden gebruikt door een aantal vrijwilligers van het Kenniscentrum Waterlinies om uit te zoeken of deze palen er nog staan. Het betreft immers de kleinste objecten van het wereld erfgoed.

Voor de liefhebbers: ik heb deze kaarten van bijna alle forten van de NHW.

Dikkieturf.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Kazematten Blauwkapel

Bericht door Barst »

Vanmorgen naar Blauwkapel gefietst om de schuilplaats/kazemat bij de spoorbaan nader te bekijken. Helaas wordt hij tegenwoordig behalve door het hek en een hele hoop doornstruiken extra bewaakt door kippen.
DSCF0004.png
Het was droog en de zon scheen, helaas stond hij zo laag dat een goede foto maken ook al niet gelukt is.
DSCF0005.png
Ook nog even langs de Biltstraat gegaan om te kijken of kazemat III eindelijk eens zichtbaar is...........inderdaad niet dus.
Volgende keer beter.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”