zeskantige kazemat

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Plaats reactie
Edsard
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mar 2023, 12:10

zeskantige kazemat

Bericht door Edsard »

In 1956 is in het Utrechtse Tuindorp een zeskantige kazemat gesloopt. Het had een halfsteens bakstenen bekleding. Ik heb geen foto's kunnen terugvinden. Het is een niet alledaags type. Zijn er vergelijkbare voorbeelden van dergelijke mitrailleurkazematten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: zeskantige kazemat

Bericht door AvB »

Rond Utrecht zijn door de Duitsers een groot aantal typische MG-kazematten gebouwd. Niet perse met deze vorm, maar wel met ingangsverdediging, meerdere schietgaten en soms deels meerhoekige vormen. Ik zou ze als lokale ontwerpen bestempelen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: zeskantige kazemat

Bericht door BetonBijter »

Dikkieturf, heb jij hier info over?
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: zeskantige kazemat

Bericht door AvB »

Ik weet niet of dag een reactie op mijn reactie was maar heb voor de duidelijkheid nu aangegeven dat het om Duitse bunkers gaat.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: zeskantige kazemat

Bericht door Barst »

Dat maakt het inderdaad een stuk duidelijker want ik wist vanmorgen echt niet wat ik las. Dat ik nog niet helemaal wakker was kan daar natuurlijk ook mee te maken hebben.

Misschien wel interessant is dan wat D.T. Koen op pagina 67 van Utrecht Verdedigd schrijft:
"Omdat het aantal geplande pantserkoepels feitelijk te klein was voor het aantal ingedeelde mitrailleurs in de groep Utrecht, bouwde men in 20 groepsnesten een betonnen loopgraaf met ingebouwde opstelling voor een lichte mitrailleur. Enkele andere typen mitrailleurkazematten van lichte constructie zorgden voor een grotere diepte van het Oostfront in de groep Utrecht. Al deze aanvullende typen werden ten noorden van de Vechtdijk vanaf fort de Klop en de spoorlijn Utrecht - Amersfoort tot aan fort Blauwkapel aangelegd."
Ik weet wel dat het hier, behalve de loopgraven (voornamelijk) om S7 kazematten gaat, maar in principe hadden deze vreemdsoortige constructies hier dus ook Nederlands kunnen zijn.

Snel terug naar het echte onderwerp, want ik heb ook van Duitse origine nooit een dergelijk ontwerp gezien, en ik ben altijd geïnteresseerd in dit soort atypische ontwerpjes.

Bartje.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: zeskantige kazemat

Bericht door wattman »

Die zeshoek komt op mij over als een uitgebreide versie van de Britse type 22. http://www.pillbox-study-group.org.uk/t ... x/type-22/ Bij dat type zijn er ook exemplaren met de op de Utrechtse tekening zichtbare scherfmuur bij de ingang (in goed Engels: blast wall).
Die Engelse versie komt op mij over als een poging om met zo min mogelijk middelen een maximaal schootsveld te vormen. M.i. een zwaktebod.
Edsard
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mar 2023, 12:10

Re: zeskantige kazemat

Bericht door Edsard »

Dat het een Duitse kazemat is komt voort uit het feit dat hij niet voor lijkt te komen op het vuurplan Werkspoor-Blauwkapel uit 1940. Alhoewel ik de daarop voorkomende vuursector 28 niet kan koppelen aan een object, is het feit dat het slechts in 1 richting wordt aangegeven niet overeenkomstig de vier vuurrichtingen van de zeskantige kazemat. Op de "blokkaarten van werken" uit 1951 staan de vier richtingen wel aangegeven op de plek van bedoelde kazemat.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: zeskantige kazemat

Bericht door Barst »

Misschien ben ik de enige die het graag wil weten, en misschien is het wel erg brutaal. Maar ik vraag het toch: wil "Edsard" zich misschien voorstellen en iets meer met ons delen over deze vraag. Duidelijk beschik je over het nodige beeldmateriaal en de nodige kennis, maar je bent verder nog onbekend op dit forum.

Bart
Edsard
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mar 2023, 12:10

Re: zeskantige kazemat

Bericht door Edsard »

Ha Bart,

helemaal geen punt en logische vraag. Ik werk bij erfgoed van de gemeente Utrecht. Met name betrokken bij de NHW. We zijn bezig onze kenniskaarten op te bouwen, vooralsnog intern. De 2e wereldoorlog is een van de kaartlagen. Veel is al bekend en in publicaties toegankelijk, maar niet alles. Ook is de georeferentie niet altijd even correct. Juist het fortificatieforum combineert een hoop informatie uit verschillende toegankelijke archieven, maar ook uniek materiaal (foto's) komt er langs. De zeskantige kazemaat kom ik bijvoorbeeld in geen enkele publicatie tegen, maar wellicht wel in dit netwerk
groet
Edsard
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: zeskantige kazemat

Bericht door BetonBijter »

Welkom op dit forum, Edsard!
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: zeskantige kazemat

Bericht door BetonBijter »

wattman schreef: 15 mar 2023, 20:27 Die zeshoek komt op mij over als een uitgebreide versie van de Britse type 22. http://www.pillbox-study-group.org.uk/t ... x/type-22/ Bij dat type zijn er ook exemplaren met de op de Utrechtse tekening zichtbare scherfmuur bij de ingang (in goed Engels: blast wall).
Die Engelse versie komt op mij over als een poging om met zo min mogelijk middelen een maximaal schootsveld te vormen. M.i. een zwaktebod.
Wattman heeft denk ik gelijk met zijn stelling over het zwaktebod van dit type kazematten. De meerdere schietgaten in een relatief klein
bouwwerk maken zo'n kazemat tevens kwetsbaar. Zeker in het geval deze kazematten niet middels flankerend vuur gedekt werden, vormden
ze een relatief makkelijk statisch doelwit voor tank- en artillerievuur. Na omsingeling en bij inzet van vlammenwerpers had de bezetting
nauwelijks een kans te overleven.
Ben daarom eigenlijk wel benieuwd wat in concreto het achterliggende verdedigingsconcept voor de bouw is geweest.
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: zeskantige kazemat

Bericht door Barst »

Welkom Edsard, dank voor je antwoord. Klinkt erg interessant wat je doet voor de gemeente, lijkt mij een leuke baan.
Met mijn zeer beperkte kennis over Duitse werken kan ik zelf alleen een vergelijking maken met de kazemat aan de Keulsekade, maar
deze lijkt verder weinig op "jouw" kazemat.
Vraagje mijnerzijds: waarvoor diende de halfsteense bekleding, camouflage of iets anders?

https://www.bunkerinfo.nl/2019/10/mitra ... ekade.html
Edsard
Berichten: 14
Lid geworden op: 11 mar 2023, 12:10

Re: zeskantige kazemat

Bericht door Edsard »

En het antwoord is ...... de kazemat was vermomd als muziektent. De bestaande muziektent van Tuindorp werd uit het vlakbij gelegen plantsoen verplaatst
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: zeskantige kazemat

Bericht door AvB »

De vorm lijkt dus gekozen om meerdere wegen te bestrijken en als camouflage effect.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”