Videoanimatie groepsnest in de Vesting Holland

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Videoanimatie groepsnest in de Vesting Holland

Bericht door Barst »

In het Loosdrechts Plassengebied liggen drie vrijwel identieke forten; Kijkuit, Spion en Tienhoven. Door verbeteringen aan de Bloklaan in 1931/32 werd dit acces belangrijker en kwam er geld vrij (provincie?) om fort Spion te versterken. Er werd zuidelijk van de remise een kanonkazemat gebouwd.

Spion 1.jpeg
Spion 2.jpg
Spion 5.jpg


Het acces gevormd door de Kortenhoefse Zuwe werd extra belangrijk door de aanleg van het Hilversums Kanaal en de Vreelandseweg tussen 1933 en 1937. In 1935 werd fort Kijkuit (met geld van de provincie?) versterkt met de aanleg van de bijzondere dubbele kazemat met het pantserfront van Hr.Ms. Tromp.

Kijkuit 1.jpeg
Kijkuit 2.jpg
Kijkuit 3.jpg

Voor zover ik kan achterhalen is de Nieuweweg te Tienhoven in die jaren niet verbeterd en het acces niet belangrijker geworden. Fort Tienhoven heeft geen VIS-kazemat gekregen. Wel is hiervoor een ontwerp gemaakt en zijn er in 1939 twee G-kazematten gebouwd.

Tienhoven 1.jpeg
Tienhoven 4.jpg

Al de afbeeldingen behalve de luchtfoto komen uit de Naslagwerken van Dirk de Groot, waarvoor mijn dank.


Groet,

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Videoanimatie groepsnest in de Vesting Holland

Bericht door Barst »

Ik vraag me af waarom in 1939/40 de remise van fort Tienhoven afgebroken is, en de aardwerken geëgaliseerd. Voor de bouw van de ontworpen
VIS-kazemat en de op die plaats gerealiseerde G-kazemat was dit kennelijk niet nodig. Was het plan hier een groepsnest realiseren waarbij de remise in de weg stond? Vreemd is ook dat er bij de G-kazemat niet ook een schuilplaats is gebouwd zoals dat wel gebeurd is op de zuidelijke lunet.

Tienhovena.jpg
tienhovenaa.jpg
tienhovenb.jpg
tienhovenc.jpg
tienhovene.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Videoanimatie groepsnest in de Vesting Holland

Bericht door Dikkieturf »

Tijdens de modernisering in 1879-1880 heeft men de remise C afgebroken. Deze moest wijken voor de aanleg van een betonnen dak van 1 meter dik op gebouw A. Dit dak is ook nog onder aarde gewerkt. I.p.v. remise C zijn aan weerszijde van gebouw A remises gebouwd. (Zie ook het naslagwerk en Genieregister).

Droet DT.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Videoanimatie groepsnest in de Vesting Holland

Bericht door Barst »

Tienhoven1926.jpg
Je was dan ook wel heel erg vroeg aan het schrijven, maar misschien nog niet helemaal wakker.

Bartje
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Videoanimatie groepsnest in de Vesting Holland

Bericht door Barst »

Martijn schreef: 11 nov 2023, 20:14 Voor de bouw van deze enkele was het al noodzakelijk een flankmuur van gebouw C af te breken. Ook is het aardwerk van de kazemat ontworpen zonder open reserve-opstellingen, omdat dit te veel ruimte in zou nemen.
Volgens mij (en Dirk) is de hele remise van fort Spion afgebroken in 1933 en een kanonkazemat heeft dacht ik nooit een open reserve-opstelling. Kennelijk zijn er nog erg veel onduidelijkheden over de geschiedenis en verbouwingen van deze drie forten.
Ik probeer het boekje "het Vechtplassengebied" van Douwe Koen in de Hollandse Waterlinie Erfgoed reeks te bemachtigen. Helaas ben ik net een paar maanden te laat om het bij de uitgever te bestellen en is het een zeldzaam boekje.

Groet,

Bart
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Videoanimatie groepsnest in de Vesting Holland

Bericht door Dikkieturf »

Het naslagwerk is geschreven met het Genieregister als uitgangspunt. Met de volgende link kom je in mijn prive archief:

https://dikkieturf.stackstorage.com/s/AAgWnvhfIFjyrCUh

Groet,

DT.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1057
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Videoanimatie groepsnest in de Vesting Holland

Bericht door Dikkieturf »

En hierbij het naslagwerk:


https://dikkieturf.stackstorage.com/s/WSL24QiZq1VA13Sy

Groet,

DT.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Videoanimatie groepsnest in de Vesting Holland

Bericht door Martijn »

Barst schreef: 17 nov 2023, 08:40Volgens mij (en Dirk) is de hele remise van fort Spion afgebroken in 1933
Klopt. Het was initieel echter de bedoeling alleen de zuidelijke flankmuur te slopen en het gebouw zelf te sparen. Bron hiervoor is een nota van toelichting uit juli 1932.
Spion01.jpg
Spion02.jpg
Waarom er later voor is gekozen alsnog het hele gebouw te slopen weet ik (nog) niet.
Barst schreef: 17 nov 2023, 08:40 een kanonkazemat heeft dacht ik nooit een open reserve-opstelling.
De term 'reserve-opstelling' heb ik ongelukkig gekozen. Reserve-opstellingen voor het kanon werden in de regel inderdaad niet ontworpen. Wel werden er met regelmaat open opstellingen voor mitrailleurs in het aardwerk ontworpen. Bij Spion ontbraken deze echter. In eerder genoemde Nota van toelichting:
Spion03.jpg
Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: Videoanimatie groepsnest in de Vesting Holland

Bericht door Barst »

Nog raadselachtiger dan dit alles vind ik de verbouwingen rond 1880 aan de keelzijde van de wachthuizen op de forten Tienhoven, Spion, Kijkuit en Hinderdam.

Tien2.jpg
bron; naslagwerk Dirk

Volgens mij is dit een ontwerp met aangebouwde remises waarbij de het wachthuis zelf nog in oorspronkelijke staat is.

Tien.jpg
"In 1881 werd uitgevoerd het doen van verbeteringen aan gebouw A, welke hoofdzakelijk bestaan hebben in afbraak van de bestaande gemetselde trap met zijmuren, ondergelegen bakoven, privaten bergplaats en keelborstwering- en steunmuren; het inrichten van het bestaande buskruitmagazijn tot privaat, en het aanbrengen van dekkingen en steunmuren, en beton beklampingen tegen de twee uitbouwen."
bron: naslagwerk Dirk

In dit ontwerp zijn de ruimten 8 en 9 afgebroken en de muren en toegangen aangepast, zoals we deze forten nu nog kennen. Ik begrijp dat het dakoppervlak hierdoor kleiner werd en dus moeilijker te raken, ook gaf het wat materiaalbesparingen bij de betonnering en aanaarding. Maar je moet je toch afvragen of dat al deze moeite waard was, of dat er nog andere voordelen aan deze verbouwing waren.

Ik ga er nog een nachtje over slapen,

Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”