Führer der Schnellboote in Den Helder 1944

Het Verteidigungsbereich Den Helder & Freie Küste tot Stp.Gr. Callantsoog
Plaats reactie
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Führer der Schnellboote in Den Helder 1944

Bericht door M.S.Laarman »

Op 19 september 1944 vinden we in het KTB van de Admiral in den Niederlanden een melding; de FdS heeft zijn Gefechtsstand van Den Haag naar Den Helder verplaatst.

Die im Laufe des heutigen Tages eingehenden Meldungen über die Landlageentwicklung in holländischen Raum und insbesondere die Mitteilung des Verteidigungsstaben, in dessen Bereich die Befehlsstelle Scheveningen des F.d.S. liegt, dass mit sofortigen Abzug einer Einsatzkompanie, bestehend aus dem F.d.S.-Stutzpunkt personal zu rechnen sei, veranlassen mich, in der kommenden Nacht den operativen Führungsstab von Scheveningen nach Den Helder zu verlegen. Uber Seekommandant Nordholland hatte ich vorher alle Fragen bezüglich Nachrichtenverbindung, Unterbringung usw. geklärt

Für die kommende Nacht entfallt der Einsatz der S.-Boote auf Grund der Wetterlage. Für die Zeit der Verlegung des Op-Stabes übernimmt F.d.S.Wilhelmshaven aus der Befehlsstelle Sengwarden- falls erforderlich - die Führung der S.-Flotillen. Ab 0000 Uhr wieder Führung aus Den Helder.

weet iemand waar precies ze in Den Helder zaten?

Nog iets wat ik vond in de KTB's: Op 11 oktober kwam FdS (Petersen) vanuit Sengwarden weer naar de Befehlsstelle Den Helder. Voor een bezoek, of permanent?

Alvast dank!

Maurice Laarman
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: Führer der Schnellboote in Den Helder 1944

Bericht door ramondunen »

Hallo Maurice, de bemanning zat in het onderzeedienst legeringsgebouw op Onrust, hier omheen lagen ook de S-boote verspreid, schuin er tegenover lag het torpedolaadstation op Oostoever, ik neem aan dat Petersen bij hun is ingetrokken al heb ik daar geen concreet bewijs voor.
Mvg Ramon Boomstra
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Führer der Schnellboote in Den Helder 1944

Bericht door M.S.Laarman »

Ramon, dank voor je reactie. Is dat legeringsgebouw er nog? Zijn er foto's van S-Boten in Den Helder bekend?

Deze kende je waarschijnlijk al?

Groet,

Maurice
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: Führer der Schnellboote in Den Helder 1944

Bericht door ramondunen »

Ja, kaartje had ik al eens gezien.
Er zijn luchtfoto’s waarop de Schnellboote te zien zijn, foto’s van het laadstation zijn bekend net als de bouwtekening.
De kazerne is helaas gesloopt, ik heb wel een paar ansichtkaarten en zelfs een foto vanuit de kazerne in de jaren 30.
Mvg Ramon
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ramondunen
Berichten: 71
Lid geworden op: 09 apr 2013, 23:04

Re: Führer der Schnellboote in Den Helder 1944

Bericht door ramondunen »

Maurice, er is op de facebook pagina Den Helder 40-45 een mooi stuk geschreven over Schnellboote en hun ligplaats, hier zie je diverse foto’s van ze in Den Helder.
Het bericht is geplaatst op 2 oktober 2022,
Mvg Ramon
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Re: Führer der Schnellboote in Den Helder 1944

Bericht door BetonBijter »

M.S.Laarman schreef: 11 nov 2023, 18:47
Nog iets wat ik vond in de KTB's: Op 11 oktober kwam FdS (Petersen) vanuit Sengwarden weer naar de Befehlsstelle Den Helder. Voor een bezoek, of permanent?
Voor zover mijn gegevens rijken is Führer der Schnellboote Rudolf Petersen (1905-1983) tot begin mei 1945 samen met zijn flotille in De Helder
gebleven. Daarna verplaatste hij zich met zijn eenheid naar Flensburg-Mürwick in Sleeswijk-Holstein waar zich ook de nieuwe Reichsregierung
van admiraal Karl Dönitz had gevestigd. Zijn schepen gingen in de Geltinger Bucht voor anker.

Na de Duitse capitulatie van 8 mei 1945 kwam Kommodore Petersen in opspraak door als voorzitter van een krijgsraad op 9 mei 1945 alsnog drie Duitse matrozen wegens desertie ter dood te veroordelen en te laten executeren. Het drietal had op 6 mei 1945 (twee dagen na de Duitse deelcapitulatie in Noordwest-Duitsland, Denemarken en Nederland) hun post op het Deense eiland Funen verlaten en was op eigen iniatief huiswaarts vertrokken in de veronderstelling dat de oorlog voor hen afgelopen was.
Ze werden al snel door de Deense politie aangehouden en aan de Duitse autoriteiten uitgeleverd. Op 10 mei 1945 werd het krijgsraadvonnis
aan boord van het snelbootbeleidschip Buea uitgevoerd.

Na meerdere processen over deze affaire aan het begin van de jaren vijftig, vol van juridische haarkloverij, werd Petersen vrijgesproken van doodslag en foutieve toepassing van (marine) oorlogsrecht.

Petersen overleed op 2 januari 1983 aan verwondingen die hij had opgelopen door vuurwerk dat hem in de oudejaarsnacht 1982 door onverlaten
in het gezicht was geworpen, toen hij in de deuropening van zijn woning naar vuurwerk stond te kijken.
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Führer der Schnellboote in Den Helder 1944

Bericht door M.S.Laarman »

ramondunen schreef: 03 feb 2024, 09:19 Maurice, er is op de facebook pagina Den Helder 40-45 een mooi stuk geschreven over Schnellboote en hun ligplaats, hier zie je diverse foto’s van ze in Den Helder.
Het bericht is geplaatst op 2 oktober 2022,
Mvg Ramon
Dank, gevonden, staat weer nieuwe informatie in. Dank ook voor de info over de kazerne, jammer dat deze weg is. Was daar vlakbij ook mogelijkheid tot communicatie ? Qua zenders?

Groet,

Maurice
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Den Helder”