6/MAA 205 exacte locatie?
-
- Donateur
6/MAA 205 exacte locatie?
In het boek Festung Hoek van Holland kon ik niet terugvinden waar 6/MAA 205 (Stabskompanie) precies zat. Is dat bekend? En is er nog wat van over?
Alvast dank!
Maurice
Alvast dank!
Maurice
Re: 6/MAA 205 exacte locatie?
Hoi Maurice,
uit mijn hoofd: eerst in het fort en daarna in het complex Markostand.
uit mijn hoofd: eerst in het fort en daarna in het complex Markostand.
-
- Donateur
Jeroen, en anderen,
Dank. Het is de periode tot mei 1942. Ik wil het bezoeken met de kleindochter van een Duitse soldaat. Deze deed daar dienst, had verlof, ging niet terug en werd uiteindelijk geëxecuteerd in Scheveningen, januari 1944. Voor haar is het nog een aangrijpende gebeurtenis. Het betekend veel voor haar om zijn graf op IJsselstein te bezoeken, en nu de locaties van zijn laatste jaren, dienst en dood. Vandaar de vraag naar de exacte locatie.
Maurice
Dank. Het is de periode tot mei 1942. Ik wil het bezoeken met de kleindochter van een Duitse soldaat. Deze deed daar dienst, had verlof, ging niet terug en werd uiteindelijk geëxecuteerd in Scheveningen, januari 1944. Voor haar is het nog een aangrijpende gebeurtenis. Het betekend veel voor haar om zijn graf op IJsselstein te bezoeken, en nu de locaties van zijn laatste jaren, dienst en dood. Vandaar de vraag naar de exacte locatie.
Maurice
- maarten-stahlbeton
- Contacteer:
Hoi Maurice,
Praat je niet over twee verschillende eenheden? De Stabskompanie behoorde los tot MAA 205 en zorgde voor de administratie (enz.) van de Stab zelf. Deze zal bij de Stab nabij gelegen hebben uiteraard.
6./MAA 205 was een batterie zelf.
Praat je niet over twee verschillende eenheden? De Stabskompanie behoorde los tot MAA 205 en zorgde voor de administratie (enz.) van de Stab zelf. Deze zal bij de Stab nabij gelegen hebben uiteraard.
6./MAA 205 was een batterie zelf.
Lord of the Ringstand
-
- Donateur
Goedemorgen, ik heb het nog even nagevraagd en laten checken. Hij zat eerst bij de 6. EMAA (Ersatz Marine Artillerie Abteilung), en daarna naar MAA 205, maar daar wordt geen exacte Kompanie aangegeven. Goed dat ik dat nu weet, maakt het bezoek wat makkelijker.
Groet,
Maurice
Groet,
Maurice
- maarten-stahlbeton
- Contacteer:
Overigens heette de eenheid bij de artillerie Stabsbatterie i.p.v. Kompanie.
Lord of the Ringstand
De 6. EMAA zat vanaf 1941 als opleidingseenheid in Nederland. Heeft hij die periode ook megemaakt? Precieze batterij bij MAA 205 moet toch wel bekend zijn?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Heet die kleindochter Birgit?
Zo ja, ik heb eens contact met haar gezocht in de hoop wat meer uit te vinden over hem, en het al eens geprobeerd uit te zoeken met Peter. We hebben haar foto's gestuurd van de soldaten van de MarKoStand om te kijken of ze misschien ergens haar opa op zag, maar we kwamen er niet uit waar hij nu precies zat. Ze dacht 6/MAA205 al duidt zijn FP nummer op de staf. Ik heb niet het NIOD geprobeerd of zijn veroordeling daar aanwezig is.
Mir
Zo ja, ik heb eens contact met haar gezocht in de hoop wat meer uit te vinden over hem, en het al eens geprobeerd uit te zoeken met Peter. We hebben haar foto's gestuurd van de soldaten van de MarKoStand om te kijken of ze misschien ergens haar opa op zag, maar we kwamen er niet uit waar hij nu precies zat. Ze dacht 6/MAA205 al duidt zijn FP nummer op de staf. Ik heb niet het NIOD geprobeerd of zijn veroordeling daar aanwezig is.
Mir
-
- Donateur
Hoi Mirjam,
Ja, zij is het. Het oordeel heb ik ook inderdaad.
Ik ken een foto die ook via haar komt;
https://www.findagrave.com/memorial/762 ... tto-wismar
Misschien kunnen we met jullie het complex bezoeken?
Groet,
Maurice
Groet,
Maurice
Wellicht bekend, maar zo niet: hier twee documenten aangaande het overlijden van Fritz.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...
Lijkt me leuk Maurice. Ik begrijp van Peter dat je contact hebt met hem, ik hoor het evt. dan wel via hem.M.S.Laarman schreef: ↑23 feb 2024, 22:18 Hoi Mirjam,
Groet,
Maurice
Het oordeel heb ik niet, is een kopietje mogelijk?
Mooi die foto, die stond er nog niet op toen ik contact met haar zocht.
Landesarchiv Berlin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een grijs verleden...