Enkele maanden geleden werd bij werken in de duinen bij Blankenberge een soort klein bunkertje gevonden van zowat 1 op 1m groot, en wanden in gewapend beton tot 30cm dik. De onderzijde was open, de bovenzijde afgedekt met een 5cm dik gewapend putdeksel.
Deze betonnen put/bunker diende ter bescherming van een zware gietijzeren verdeeldoos, die aan de binnenzijde gemonteerd was op rails. Die doos weegt zowat 15 kg en meet zo’n 15 op 40cm. Aan één zijde bevonden zich kabelopeningen, ook in het beton waren kabelgoten voorzien.
Aan de binnenzijde van de doos bevinden zich 12 schroefdoppen, goed voor 6 (genummerde) circuits. Helaas geen kabelrestanten of handleidingen bewaard.
We vermoeden dat gaat het om een verdeeldoos voor telefonie, een zgn. Kabelanschlussstelle. Ik vind heel wat voorbeelden van verdeeldozen in KSS en KSB, maar van zulke kleine en individuele putten met daarin één doos zijn minder parallellen te vinden. Iemand? Ter info, de constructie lag aan de toegang van een belangrijk Stützpunkt.
Opmerkelijk aan deze verdeeldoos is ook het logo aan de buitenzijde: ACEC, destijds het grootste techbedrijf van België. Iemand die daarover meer info heeft?
Verdeeldoos telefonie
Verdeeldoos telefonie
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Verdeeldoos telefonie
Hoewel het er uit ziet als een bunker ziet het er niet uit als een standaard Duitse constructie. De aanwezigheid van de Belgische verdeeldoos duidt mogelijk toch op een civiele installatie. Kan natuurlijk altijd gebruikt zijn voor de Duitse verbindingen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Re: Verdeeldoos telefonie
Of koude oorlog? Ik weet dat er langs de Nederlandse kust telefoon aansluitpunten in de duinen waren, hier in Scheveningen een heel simpele metalen paaltje, met daarop ook een gelijkend aansluitkastje.
Helaas is dit kastje er enkele jaren geleden afgehaald door bunkerfanaten, en heb ik er geen foto van.
Helaas is dit kastje er enkele jaren geleden afgehaald door bunkerfanaten, en heb ik er geen foto van.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung