Batterij I t/m VIII Westfront

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gerben

Batterij I t/m VIII Westfront

Bericht door Gerben »

Weet iemand waarom de kustbatterijen van de posities IJmuiden (I t/m IV) en Hoek van Holland (V t/m VIII) genummerd waren, maar de overige kustbatterijen namen hadden als bijv. Dishoek?
In het boek van Verbeek, Kustversterkingen 1940-1945 kan ik het niet vinden.

Groet

Gerben
Martijn
Donateur
Donateur

Re: Batterij I t/m VIII Westfront

Bericht door Martijn »

Mijn theorie: de genoemde batterijen, evenals de meer zuidelijk gelegen batterijen aan het Haringvliet, vielen binnen de Vesting Holland. Daarmee was het aan de Commandant Vesting Holland te bepalen hoe ze genoemd moesten worden. In het NA heb ik een notitie van de C-VH gevonden (januari 1935) waarin hij de wens uit dat de kustbatterijen worden aangeduid met nummers in plaats van (plaats)namen.
001.JPG
002.JPG
De batterijen aan de Westerschelde (oa Dishoek) vielen onder het commando van de Commandant in Zeeland. Hier had de C-VH geen zeggenschap over. Dat gold ook voor de batterijen bij Den Helder, welke onder het commando van de C-Stelling Den Helder vielen. Zowel de C.Z. als de C.Stg.Dh hielden voor het benoemen van de kustbatterijen vast aan (plaats)namen.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."

Delain. 'We are the others'
Gerben

Re: Batterij I t/m VIII Westfront

Bericht door Gerben »

Super zeg, heel erg bedankt!!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”