Schietbaan Terhorsterzand (Drenthe)
-
Schietbaan Terhorsterzand (Drenthe)
Een tijdje geleden kwam ik op het Terhorsterzand (omgeving van Spier) enkele bouwwerken tegen.
Na wat onderzoek bleken deze bouwsels schietkelders/bunkers te zijn (?).
Jan Wessels uit Beilen kon me er meer over vertellen, namelijk:
Het metselwerk op de zandhoop, inmiddels vol gegroeid met boompjes, was een schietbunker van de Duitse soldaten in de 2e wereldoorlog. Aan de andere kant van de hoop, de zuidelijke kant, zijn nog aarden wallen zichtbaar van twee schietbanen.
In de oorlog hielden de soldaten hier schietoefeningen met poppen. Deze poppen konden met een touw omhoog worden getrokken.
De bunker is op vlakke grond gemetseld het zand is er later overheen gestort, deze is dus niet ontstaan door zandverstuiving.
Iemand dit soort exemplaren eerder gezien?
Annemieke
Na wat onderzoek bleken deze bouwsels schietkelders/bunkers te zijn (?).
Jan Wessels uit Beilen kon me er meer over vertellen, namelijk:
Het metselwerk op de zandhoop, inmiddels vol gegroeid met boompjes, was een schietbunker van de Duitse soldaten in de 2e wereldoorlog. Aan de andere kant van de hoop, de zuidelijke kant, zijn nog aarden wallen zichtbaar van twee schietbanen.
In de oorlog hielden de soldaten hier schietoefeningen met poppen. Deze poppen konden met een touw omhoog worden getrokken.
De bunker is op vlakke grond gemetseld het zand is er later overheen gestort, deze is dus niet ontstaan door zandverstuiving.
Iemand dit soort exemplaren eerder gezien?
Annemieke
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- ducatim901
Re: Schietbaan Terhorsterzand (Drenthe)
Er zullen ongetwijfeld meer zulk soort schietterreinen geweest zijn, zo één twee drie kan ik er echter geen één opnoemen.
Tis wel een erg leuk verhaal!
Groeten Jack.
Tis wel een erg leuk verhaal!
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Intressante vondst!
De rekruten waar ze het over hebben zouden Nederlanders kunnen zijn van het III./SS-Grenadier Regiment Landstorm. Deze eenheid was gelegerd (bij) Hoogeveen en werd uiteindelijk ingezet rond Arnhem. De 1e en 2e regiment werden al eerder ingezet bij gevechten in Belgie.
De rekruten waar ze het over hebben zouden Nederlanders kunnen zijn van het III./SS-Grenadier Regiment Landstorm. Deze eenheid was gelegerd (bij) Hoogeveen en werd uiteindelijk ingezet rond Arnhem. De 1e en 2e regiment werden al eerder ingezet bij gevechten in Belgie.
- johannes winius
- Contacteer:
Hoi,
Ben er ook geweest, bij mij waren de boompjes wat groener ..
Ben er ook geweest, bij mij waren de boompjes wat groener ..
-
De Schietbaan Terhorsterzand blijkt te zijn gebouwd door aannemer Berend Stevens uit Beilen. Tijdens de zitting van het Tribunaal in Assen moest hij zich op 2 juni 1947 alsnog verantwoorden voor deze 'klus'. Zijn winst bedroeg ruim 1400,- gulden. Ter zitting verklaarde Stevens dat dit zijn eerste en tevens zijn laatste klus voor de bezetter was geweest.
Wie heeft er nog meer informatie of b.v. een plattegrond van deze of een vergelijkbare schietbaan?
Redactie Drenthe in de oorlog
www.drentheindeoorlog.nl
Wie heeft er nog meer informatie of b.v. een plattegrond van deze of een vergelijkbare schietbaan?
Redactie Drenthe in de oorlog
www.drentheindeoorlog.nl
- maarten-stahlbeton
- Contacteer:
Om even in te haken op het stukje tekst uit het boekje Beilen 1940-1945, het gaat hier over de Schnelle Abteilung 503.
Het was niet dat ze zelf verzonnen hadden om een touw achter een vrachtwagen te binden, maar dit was hoe de Schnelle Brigade geacht werd zich te vervoeren. De eerste maand waren de benodigde Ausklinkvorrichtungen gewoonweg nog niet beschikbaar, maar halverwege april 1943 werden de touwen door het WBN beschikbaar gesteld.
Het was niet dat ze zelf verzonnen hadden om een touw achter een vrachtwagen te binden, maar dit was hoe de Schnelle Brigade geacht werd zich te vervoeren. De eerste maand waren de benodigde Ausklinkvorrichtungen gewoonweg nog niet beschikbaar, maar halverwege april 1943 werden de touwen door het WBN beschikbaar gesteld.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Wow, bizar!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Nu krijg ik beter beeld bij de term Schnelle Brigade!
Nicht ärgern - Nur wundern!