"Gazelle" (Veendam)
Re: "Gazelle" (Veendam)
Vier maanden na de crash van Joe Berry in Kibbelgaarn, werd het gehele gebied tussen Winschoten en Veendam gefotografeerd door Flt/Lt Murray van het 16 Sqn A.P.I.S. van de 21e Leger Group. Het gedeelte van de foto met framenummer 3161, genomen vanaf een hoogte van 27.000 voet, geeft een zeer goed beeld van het radarstation. De foto, in het bezit van Keele University, is bijzonder scherp. Helaas wordt voor deze foto geen toestemming voor publicatie gegeven. Graham Berry (Wakefield) heeft de foto bestudeerd en vergeleken met de landkaarten van Veendam e.o. De exacte locatie van het radarstation kon toen nauwkeurig weergegeven worden. Toestemming voor publicatie is wel gegeven voor onderstaande kaart, die weergeeft wat de vliegroute was toen de foto's gemaakt werden op 24 februari 1945.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: "Gazelle" (Veendam)
De radarstellingen werden bemand en de informatie verwerkt door de Luftwaffe om jagers te begeleiden in de strijd in de lucht. De marinebatterijen rond Delfshaven (en andere plaatsen langs de Atlantikwall) beschikten over een eigen vuurleidingsysteem met ondersteuning van eigen type radars. Ik heb me er nooit echt in verdiept maar een directe koppeling tussen de Luchtmacht en Marinesystemen bestond volgens mij nog niet. Wel zie je in oorlogsdagboeken dat opgepikte signalen naar elkaar worden doorgespeeld. Directe radargestuurde leiding van marinegeschut door luchtmachtradars zie ik niet zo snel gebeuren vanwege de technische beperkingen in die tijd. Maar mogelijk weet jij meer Joop!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Re: "Gazelle" (Veendam)
[quote=AvB post_id=63537 time=1729673386 user_id=59 .....Directe radargestuurde leiding van marinegeschut door luchtmachtradars zie ik niet zo snel gebeuren vanwege de technische beperkingen in die tijd. Maar mogelijk weet jij meer Joop! .....
[/quote]
Ik ben de laatste paar dagen aan het spitten omtrent je opmerking over de technische beperkingen. Echter, die term is heden ten dage juist. Wat ik wel weet is dat de radar-ontwikkeling van zowel Freya als Wurzburg in een sneltreinvaart ging, al vanaf september 1939 in the 'Phoney War'. Het ene type was nog niet aangepast of er was al een nieuwe 'update' zoals we dat vandaag de dag zouden zeggen. Ook denk dat je gelijk hebt omtrent de direct radargestuurde leiding door marine geschut. Ik moet echter wel denken aan de situatie op Terschelling: alhoewel zelfstandig, Tiger maakte deel uit, voorzover ik begrepen heb, van de Margot (of Marjot) stelling. Gezien de Duitse 'grundlichkeit' kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er radioverkeer of telefonisch verkeer was tussen Kriegsmarine en Luftwaffe. En mischien was dat in de omgeving van Delfzijl ook zo. Maar dat zal altijd wel een vraagteken blijven. Ik hoop dat ik voor 13 december as. een antwoord heb gevonden, want dan geef ik voor de 12e keer een presentatie over de ontwikeling van radar en de toepassing daarvan in de luchtoorlog boven Noord-Nederland voor een groep zendamateurs in Meedhuizen. Dan zal ik eventuele aanpassingen wijzigen in de PowerPoint presentatie.
[/quote]
Ik ben de laatste paar dagen aan het spitten omtrent je opmerking over de technische beperkingen. Echter, die term is heden ten dage juist. Wat ik wel weet is dat de radar-ontwikkeling van zowel Freya als Wurzburg in een sneltreinvaart ging, al vanaf september 1939 in the 'Phoney War'. Het ene type was nog niet aangepast of er was al een nieuwe 'update' zoals we dat vandaag de dag zouden zeggen. Ook denk dat je gelijk hebt omtrent de direct radargestuurde leiding door marine geschut. Ik moet echter wel denken aan de situatie op Terschelling: alhoewel zelfstandig, Tiger maakte deel uit, voorzover ik begrepen heb, van de Margot (of Marjot) stelling. Gezien de Duitse 'grundlichkeit' kan ik mij niet aan de indruk onttrekken dat er radioverkeer of telefonisch verkeer was tussen Kriegsmarine en Luftwaffe. En mischien was dat in de omgeving van Delfzijl ook zo. Maar dat zal altijd wel een vraagteken blijven. Ik hoop dat ik voor 13 december as. een antwoord heb gevonden, want dan geef ik voor de 12e keer een presentatie over de ontwikeling van radar en de toepassing daarvan in de luchtoorlog boven Noord-Nederland voor een groep zendamateurs in Meedhuizen. Dan zal ik eventuele aanpassingen wijzigen in de PowerPoint presentatie.
Re: "Gazelle" (Veendam)
Er was zeker wel contact tussen de stellingen van de Luftwaffe en de Marine Flak, maar enkel als het om vliegbewegingen ging. Dit blijkt ook uit de Kriegstagebücher van de commandant van Emden en die van de Batterie Nansum. Maar om die laatste eens tegen het licht te houden: in een half jaar tijd wordt Gazelle slechts vier keer in een melding van Nansum genoemd. Ook kwam het voor dat er vanuit een Luftwaffe Fluko of een Fliegehorst bericht kwam dat de Marine Flak niet mocht vuren omdat zij hun eigen middelen voor het bestrijden van de geallieerden ter beschikking hadden gesteld. Zoals Arthur al zei: de Marine had inderdaad hun eigen radar.
Delphin viel inderdaad onder de Marine Flak, maar die naam ben ik in nog geen enkel Duits document tegengekomen. De officiële naam was Gerät Süd-West. Eerst stond deze op de dijk in Delfzijl (11.10.1942), toen in Appingedam tegen het Eemskanaal, maar moest wegens de inundatie in het najaar van 1944 verplaatst worden naar Delfzijl. Hier werd de stelling gesitueerd naast het sportveld in het verlengde van de Cornelis Houtmanstraat te Delfzijl. Over de locatie bij Oudeschip is helaas niks bekend. Wordt in geen enkel Duits document genoemd, dus of hier ooit radar heeft gestaan? De funderingen waren in ieder geval wel gestort.
Delphin viel inderdaad onder de Marine Flak, maar die naam ben ik in nog geen enkel Duits document tegengekomen. De officiële naam was Gerät Süd-West. Eerst stond deze op de dijk in Delfzijl (11.10.1942), toen in Appingedam tegen het Eemskanaal, maar moest wegens de inundatie in het najaar van 1944 verplaatst worden naar Delfzijl. Hier werd de stelling gesitueerd naast het sportveld in het verlengde van de Cornelis Houtmanstraat te Delfzijl. Over de locatie bij Oudeschip is helaas niks bekend. Wordt in geen enkel Duits document genoemd, dus of hier ooit radar heeft gestaan? De funderingen waren in ieder geval wel gestort.
Een grijs verleden...
Re: "Gazelle" (Veendam)
Dit waren twee zelfstandige stellingen en hadden niets met elkaar van doen.
Nicht ärgern - Nur wundern!