Wij hebben jullie hulp nodig voor Fort Sabina!

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Plaats reactie
Reeg

Wij hebben jullie hulp nodig voor Fort Sabina!

Bericht door Reeg »

Beste Forumleden en Fort Sabina Vrienden,

Er heerst helaas een interne strijd op Fort Sabina....

Een afstandelijk bestuur heeft zeer weinig contact met de waardevolle vrijwilligers.
Verder ook geen interesse in onze waardevolle historie.

Datzelfde afstandelijke bestuur zet nu een punt achter de samenwerking met Horecapartner De Kletsmajoor.

Dat is voor ons het teken om in actie te komen.
Adriaan van Dis zei met het aantreden van het nieuwe bestuur:
"Sabina wordt hersteld- dat is goed nieuws. Maar laat haar niet kapen door de bureaucraten. Jullie betrokkenheid blijft van groot belang."
Dit was een bericht van 24-11-2019.....
Wat een visionair was hij!

Wij laten dat niet zonder slag of stoot gebeuren, dus daarom stel ik jullie graag de volgende vraag; wie draagt Fort Sabina een warm hart toe en wilt ons steunen?
Wil je ons steunen; hierbij de link naar onze petitie:
https://fortsabina.petities.nl/

Wellicht dat het gemeentebestuur een luisterend oor wilt zijn voor onze zeer bezorgde vrijwilligers.......

Alvast bedankt voor jullie zeer gewaardeerde steun!

Groeten Reeg
BetonBijter
Donateur
Donateur

Re: Wij hebben jullie hulp nodig voor Fort Sabina!

Bericht door BetonBijter »

De reden waarom het bestuur van de eigenaresse van 'De Kletsmajoor' af wil, blijft onbenoemd.
Maar het handelt zich om achterstand in de betaling van huur/pacht. Geen sinecure natuurlijk.
En verdient beslist geen schoonheidsprijs. Maar heeft wellicht gefundeerde redenen die uitstel
van betaling kunnen rechtvaardigen. Zulks ter beoordeling door de rechter.
Maar misschien speelt er méér dan alleen een ordinaire ruzie over centen.

Beroepshalve ken ik helaas twee van de drie bestuursleden. Onaangename, kille en empatieloze
cijferneukers voor wie poen verdienen de essentie van het spijkerharde bestaan vormt.
Het zou mij niet verbazen dat het bestuur het conflict met de eigenaresse van 'De Kletsmajoor'
wil aangrijpen om eigen natte dromen te realiseren. Het eerder genoemde duo heeft, buiten
fort Sabrina om, op persoonlijke titel al zakelijke belangen in aanverwante activiteiten.
Wat is er dan mooier dan zo'n eng Brabants 'congluiperaat' uit te breiden (al dan niet middels een
stromannetje of -vrouwtje) met een horeca activiteit op het fort?

Mevrouw Pet, eigenaresse van 'De Kletsmajoor' heeft de steun van de vrijwilligers van Sabrina.
Maar ja, ook die zijn vervangbaar. Het bestuur van fort Sabrina zou het eerste fortbestuur niet zijn
dat een groep vrijwilligers aan de Hollandse dijk zet. De kerkhoven liggen vol met onmisbare mensen.
En dit bestuur wil uiteraard gehoorzame medewerkers en geen nadenkende tegenwerkers.
De sympathie van de vrijwilligers voor mevrouw Pet, kan ik mij heel goed voorstellen en wordt
door mij gedeeld.
Ze is, zo weet ik uit eigen ervaring, klantvriendelijk, gastvrij en alles wat dies meer zij. Het voer
uit haar keuken is goed van kwaliteit en redelijk getarifeerd.

Ik ga eens nadenken over hoe ik haar op de achtergrond wellicht kan helpen.
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Dank voor de toelichting en het delen van persoonlijke inzichten. Maakt het minder abstract.
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Zou er voor pleiten dat een dergelijke beheersconstructie via een vereniging wordt opgezet. Dan heb je een wettelijk verankerd platform voor democratische besluitvorming, Met alle voor- én nadelen van dien, moet ik er wel bij zeggen.
Die (gevoelde) afstand tussen vrijwilligers en stichtingsbestuur zie je dacht ik wel vaker in de "bunkerwereld".
WimVe
Donateur
Donateur
Contacteer:

Bericht door WimVe »

wattman schreef: 06 jun 2025, 09:00 Die (gevoelde) afstand tussen vrijwilligers en stichtingsbestuur zie je dacht ik wel vaker in de "bunkerwereld".
Daar moest ik gisteren ook aan denken.
Heel vaak komt er een investeerder langs die eerst amicaal geld geeft en vervolgens de dienst gaat uitmaken om vervolgens zijn wijnhandel en proeverij te installeren (zo maar een voorbeeld dat naar boven komt).

Ook hier zie je dat de overheid, eigenaar (?), alleen onderhoud als toets heeft. Dus als je elk jaar wat verf spendeert voldoe je aan de verwachting en verplichting.
Reeg

Bericht door Reeg »

Beste allen,

Bedankt voor jullie zeer gewaardeerde reacties en dit versterkt ons zeker in deze strijd.
Wij zijn de vrijwilligers; de dagelijks/ wekelijks betrokkenen met hart voor Fort Sabina.
Persoonlijk ben ik al dik 12 jaar betrokken bij Fort Sabina; met name over de historie van ons fort.
Mede dankzij de vele contacten via dit forum, hebben we daar hele grote en mooie stappen gemaakt!
Het huidige bestuur heeft mij ontslagen als vrijwilliger.....

Rest mij alleen onze laatste brief aan de gemeenteraad met jullie te delen; het is een hoop tekst. maar zeker de moeite waard om te lezen!
2025-05-29_brief_aan_gemeentebestuur_inz_conflict_Fort_Sabina[1].pdf
Nogmaals dank voor jullie steun!!!

Groeten Reeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Door wie is die Stichting opgericht? Is dat een initiatief geweest van de gemeente om het beheer bij een privaatrechtelijke rechtspersoon onder te brengen?
Reeg

Bericht door Reeg »

Beste allen,

Gisteren heb ik een zeer waardevol gesprek gehad met BetonBijter; belangrijke tips & Tricks gekregen en een gesprek met fortofielen ;-)

@wattman:
Begin 2012 is de stichting Fortsabina.nl gestart vanwege een openbare aanvraag vanuit de gemeente Moerdijk.
Daar zaten 3 ondernemers in waarvan er 2 zijn afgevallen.
De toenmalig voorzitter heeft enkele vrijwilligers gevraagd om zitting te nemen in het bestuur, waarvan ik er een as.
Die jaren daaropvolgend hebben witte en zwarte sneeuw gezien.
Zelf hamburgers, tostie's, pannenkoeken en dat was toen allemaal prima.
Ga je naar een volgende fase; je hebt an echt professionele horeca nodig.
Die hebben gevonden in de huidige Kletsmajoor!

Daarna kwam de samenwerkingsovereenkomst met provincie, gemeente en de stichting voor de grote renovatie van Fort Sabina.
Daar gaat heel veel geld me om en de gemeente en de provincie eisen bestuurlijke versterking.

En daarna is het langzaamaan bergafwaarts gegaan en nu i een stroomversnelling....

Groeten Reeg
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”