Er gebeurt maar weinig op dit forum

Overige onderwerpen aangaande het forum
Plaats reactie
Barst

Er gebeurt maar weinig op dit forum

Bericht door Barst »

Rob Born schreef: 06 jan 2026, 19:01 Super bedankt hier kan ik wat mee , er gebeurt maar weinig op dit forum
tim schreef: 07 jan 2026, 09:00 Dat klopt,
Mensen zijn tegenwoordig afgeleid door snelle informatie zoals instagram en tiktok.. helaas verdwijnt de informatie daar ook weer snel. Op dit forum blijft de informatie bewaard!
Dan ben ik misschien geen mens want ik zit op geen van beide, zit op geen enkel (a)sociaal platform. Er is al vaker geschreven over het feit dat ondanks nu bijna 700 leden er nog maar weinig gedeeld wordt op het forum. Opvallend is dat verreweg de meeste nieuwere leden helemaal niks plaatsen, zelfs geen "even voorstellen" berichtje.

Dat ik de enige was die dit jaar een kerstwens heeft geplaatst zegt mij wat dat betreft genoeg. Op een poging een van de leukste (en meest gebruikte) onderwerpen van het forum, de Quiz, nieuw leven in te blazen kwam ook geen enkele reactie:
Barst schreef: 17 nov 2025, 13:08 Morgen is het zeven jaar en zeven dagen sinds Jack het goede antwoord op deze laatste vraag van de Quiz heeft gegeven. Wordt het niet eens tijd voor een nieuwe vraag?
AvB
Contacteer:

Re: Er gebeurt maar weinig op dit forum

Bericht door AvB »

Ja.. Uiteindelijk is het allemaal 'vrijwilligerswerk' en hebben mensen maar beperkte tijd om iets te plaatsen. We gaan gewoon lekker rustig door. Langzaam druppelen er toch interessante nieuwe zaken het forum op. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
BetonBijter
Donateur
Donateur

Bericht door BetonBijter »

Dit forum heeft en behoudt mijns inziens zijn meerwaarde. Maar zoals bij zovele fora kent ook dit dit forum
meer lezers dan schrijvers. Velen gebruiken de posts als naslagwerk en hebben zelf niet altijd iets nieuws te
melden of anderszins toe te voegen. In essentie niets mis mee, dunkt me.
Hangt ook een beetje samen met je persoonlijke voorkeuren. Zelf struin ik met een gemiddelde van eens per
veertien dagen het forum af of ik wat kan vinden wat van mijn gading is. Posts over Nederlandse vestingbouw.
Veel posts gaan over andere bouwsels en dat heeft in mindere mate mijn persoonlijke belangstelling. Maar
van bijvoorbeeld de recente post over Kornwerderzand leef ik dan fortificatief weer helemaal op.
Het aantal geplaatste kerstwensen op welk forum dan ook, vind ik geen goede graadmeter voor populariteit.
Is leuk, maar niet essentieel voor bevordering en behoud van bunkeraarbanden met geestverwanten. Zelf ben
ik met die vorm van volksvermaak op en buiten het forum gestopt, geconstateerd hebbende dat het aantal
ongelovigen en andere heidenen om mij heen groeiende is.
Kortom, heren webmasters, gewoon voortgaan op de jaren geleden ingeslagen weg.
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
aukedejong

Bericht door aukedejong »

Hallo,
ik las dat je opleeft bij nieuws over de fortificaties van (o.a.) Kornwerderzand.
Vanaf begin dit jaar post het Kazemattenmuseum op haar Facebookpagina wekelijks een item over positie Kornwerderzand.

groet,
Auke de Jong
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Ik neem dit draadje als aanleiding om even terug te denken hoe het forum is ontstaan. Niet zozeer nostalgie, maar om de geschiedenis op een rijtje te zetten.

Dit forum is - afgaande op de ledenlijst - in februari 2018 opgezet.

Om eerlijk te zijn, ik heb geen idee meer hoe ik hier terecht kwam. Ik vermoed via een email lijst genaamd "verdedigingswerken" of zo. 2008 Is natuurlijk een lange tijd geleden... Mocht iemand nog weten over het hoe en waarom van dit forum, voel je vrij om een tipje van de sluier op te lichten.

In dit topic viewtopic.php?t=872 (11 januari 2009) zie ik dat die verdedigingswerken email lijst tot een einde kwam. Maar dat er een samenwerking kwam met forten.info
Welnu: forten.info is sinds 2022 slechts nog een archief (gebundeld in de pdf fortverhalen 2002-2016). Maar laat ik er direct bij zetten: gelukkig als archief behouden. Peter de Krom die over de samenwerking berichtte is trouwens volgens het systeem 20 november 2025 voor het laatst hier ingelogd, maar blijkt voorjaar 2024 voor het laatst een bericht gepost te hebben. Ook hier vermoed ik dat na ca 20 jaar andere activiteiten prioriteit hebben gekregen. Ik bewaar nog altijd de goede herinneringen aan Peter en Nathan met de boottocht van het Atlantikwall Museum HvH. Was een mooie dag in 2004 of zo. Nathan, nu ik 'm noem, trouwens ook sinds 2016 hier niet meer gezien.

Motorbar de Ständiger Ausbau, gesloten in 2020 wegens Corona. https://fortificatieforum.nl/viewtopic. ... 3&start=30 Grappig bedoeld. Maar geen enkele activiteit na de mededeling vanuit het beheer "Wachten op nadere info van het kabinet" krijgt een bittere nasmaak. Past in de lijn van geen Gouden Betonmolen, quiz, forummeeting. Krijg toch het gevoel dat de pandemie daar niet los van te zien is.

Terug naar de beginjaren. Jan "Bunkertju" constateert 30 april 2008 dat we 100 leden hebben. viewtopic.php?t=431 Jan, altijd goed voor reisverhalen en het delen van zijn reisplanning. Na september 2019 worden zijn berichtjes hier sporadisch. Laatste bericht in 2023. Oktober 2025 voor het laatst ingelogd. Zijn website https://www.festungeuropa.nl/ is offline. Voor het laatst gearchiveerd in 2022 https://web.archive.org/web/20220929132 ... europa.nl/ Daarna is de domeinnaam verlopen. Absoluut geen verwijt. Maar wederom een indicatie dat een hobby minder belangrijk kan worden. Een het bijhouden van een eigen website is ook zo verschrikkelijk 2016.

Zelf ben ik in 2009 gestopt met het documenteren van mijn wandelingen. Zie nog https://fortificatieforum.nl/viewtopic.php?t=5688 Veel wandelingen heb ik ook niet meer gemaakt. Nog met een kameraad die hier niet meer op het forum kan inloggen, want wachtwoord vergeten en email adres vervallen, reisjes gemaakt naar Mill, Leusden en Veenendaal. Foto's moet ik nog uitzoeken. (grapje). Een geplande reis naar de S3k in Amersfoort zal er wellicht ook niet meer van komen.

Ik kan zo lang doorgaan: volgens het 'systeem' ben ik hier het meest actief geweest in het beruchte Van Ouwenlaan topic. https://fortificatieforum.nl/viewtopic.php?t=3691 (2013-2023). Zou een aanleiding kunnen zijn voor bespiegelingen over een 'eigenaar' ener bunker en andere fantasten die .... Maar dat doe ik maar niet. Behoud de goede herinneringen, en neem nog een versnapering in de motorbar!

Ik ben blij dat ons forum in leven wordt gehouden. Ik verval in herhalingen: alles wat je nu ziet op het internet kan morgen verdwenen zijn. Ook al was het maar omdat in een land een stekker ergens uit getrokken wordt. Facebook? Niet alleen een medium voor Boomers (aldus mijn dochter), maar een (Europees) alternatief lijkt me ook om andere redenen verstandig.

U zei, zo iets als een Forum?
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Terzijde, ik zie net dat Jan nog actief is. Althans 10 uur geleden iets gepost op Fb zijn favoriete bunkercomplex in Rijswijk. Een aanwijzing dat daar de clou ligt: een laagdrempelig medium waar je ook met je vrienden contact kan houden.
maarten-stahlbeton
Contacteer:

Bericht door maarten-stahlbeton »

Om even in te haken. De vraag die ik zojuist in een nieuw topic gesteld heb, heb ik ook op een bunkerpagina op FB gesteld en veel verder als "Dat is een bunker" of "lijkt me geen bunker" komen ze daar niet. Ik ben er achter dat ik antwoorden op medior-niveau, met veelal archivale onderbouwing, toch eigenlijk wel heel fijn vind. Ook al kan dat antwoord soms pas jaren later volgen.

Een verademing dat het forum nog bestaat ;)
Lord of the Ringstand
AvB
Contacteer:

Bericht door AvB »

wattman schreef: 19 jan 2026, 14:06Dit forum is - afgaande op de ledenlijst - in februari 2018 opgezet.

Om eerlijk te zijn, ik heb geen idee meer hoe ik hier terecht kwam. Ik vermoed via een email lijst genaamd "verdedigingswerken" of zo. 2008 Is natuurlijk een lange tijd geleden... Mocht iemand nog weten over het hoe en waarom van dit forum, voel je vrij om een tipje van de sluier op te lichten.
2008 bedoel je denk ik. Er kwamen een aantal dingen samen. Er was in die tijd 'behoefte' aan een serieus Nederlandstalig forum, naast Axis History Forum en wat het HBP-forum toen niet was volgens een aantal initiatiefnemers. Een forum met overzichtelijke indeling per thema/gebied. Tegelijkertijd was er sprake van een aankomende opheffing van de rondzendlijst (via mail) verdedigingswerken. Ook toen al waren er vragen over hoe we forumleden zouden kunnen binnenhalen en houden. Een van de plannen was een kennisbank, naast het forum. Dat is nooit van de grond gekomen. Ik zie dat ik in eerste instantie persoonlijk geen behoefte aan 'nog een forum' had. Maar bijna twintig jaar later ben ik nog steeds medebeheerder. :lol:
Nicht ärgern - Nur wundern!
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Veel dank Arthur, voor de opheldering van de geschiedenis. Inderdaad, het HBP forum. Ook al lang ter ziele en had ik ook niet meer op het netvlies. Ik denk dat ik via dat forum hier kwam. Hoewel ik me die verzendlijst ook nog vaag herinner. Vanaf zomer 2008 was ik bij de Haagse 608 bij de Badhuisweg druk bezig met betonblokken weg te slepen om de toegang vrij te maken voor bezoekers. 2009 de openstelling van de S3 in de Boulevard, en in 2014 heb ik mijn activiteiten voor het museum gestopt en ook verder weinig meer met vestingwerken gedaan. Ook andere prioriteiten. De tijd vliegt!

2018 was een slordige typo. :D
MaxV

Bericht door MaxV »

Ik ben nog maar een half jaartje actief op het forum, maar in die tijd lijkt het er in mijn ogen niet al te slecht mee te gaan; Iedere week zijn er weer een paar nieuwe berichtjes te lezen. Voor het fortificatieforum ben ik eigenlijk nooit echt in aanraking gekomen met andere fora, dus ik weet niet zo zeer in hoeverre de activiteit hier te vergelijken is met elders.
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”