Hier volgt een nieuwsbericht van het ANP

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
Annelies

Hier volgt een nieuwsbericht van het ANP

Bericht door Annelies »

Sinds gisteren heeft het ANP oude radiobulletins online gezet.
Vanaf 1937 to 1987 kun je er doorheen bladeren dmv een zoek opdracht.
Ik heb al een aantal berichten gevonden over bunkers langs de kust (helaas gaan de meeste over het slopen van bunkers) en het opruimen van de mijnenvelden aan het strand.

Helaas lukt het me niet om de berichten hier op het forum te zetten, maar het is leuk om eens door de oude bulletins te bladeren.

http://anp.kb.nl/
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Hier volgt een nieuwsbericht van het ANP

Bericht door Danny »

Die van 1939 tot 1945 staan er niet op....
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Annelies

Re: Hier volgt een nieuwsbericht van het ANP

Bericht door Annelies »

Correctie: het materiaal is niet online gezet door het ANP maar door de Koninklijke Bibliotheek Den Haag die de bulletins in zijn archief heeft.
Danny schreef:Die van 1939 tot 1945 staan er niet op....
Op de site staat het volgende:

"Materiaal uit het begin van de jaren 40, tot het moment waarop de radio-uitzendingen op last van de bezetter gestaakt werden, bevindt zich bij het Nederlands Instituut voor Oorlogsdocumentatie te Amsterdam en het ANP. Het materiaal uit de eerste naoorlogse jaren vertoont grote lacunes, maar voor de overige periode is het materiaal nagenoeg compleet."

De laatste jaren van de oorlog was er geen radio, men luisterde stiekem naar uitzendingen van Radio Oranje.
Als je een radio had en de bezetter kwam erachter kon je doodgeschoten worden, wat gebeurd is met buren van mijn oma
pauldijkstra

Re: Hier volgt een nieuwsbericht van het ANP

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Danny,
Laat ik nou net alle uitzendingen van Wilhelmina uit 40-45 in een boekje gebundeld hebben. Het boekje heet 'De Koningin Sprak'. Niet duur, maar het wordt wel een collectersitem ondetussen.
Ff marktplaatsen dus.
Gr,
Paul
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”