Vermiste stukken in archieven

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Vermiste stukken in archieven

Bericht door Jeroen R. »

Beste mensen,

Enige weken geleden in het MilitairArchiv te Freiburg geweest. Het viel me op dat er twee kaarten (uit verschillende dozen) welke ik eerder had gezien en nog eens wilde opvragen nu verdwenen waren. Mogelijk dat deze door eigen personeel per ongeluk zijn zoekgemaakt, of dat deze door bezoekers verkeerd zijn teruggestopt in een andere doos……

In ieder geval zal van opzet van de leden van dit forum geen sprake zijn, maar het zet je aan denken over het hoe en wat. Te meer daar archieven steeds meer maatregelen nemen om diefstal te voorkomen. Zo is in Freiburg een alternatieve looproute geblokkeerd en is de door personeel onbemande groepsruimte opgeheven. In het NIMH zal men mogelijk overgaan op camera beveiliging. Aangezien alle aangevraagde stukken op naam worden bijgehouden, is het altijd mogelijk de laatste gebruiker(s) op te sporen, maar meer dan een vermoeden is er dan niet.

Toch jammer zo, we missen op deze manier gegevens die misschien niet meer boven water komen.

Groet, Jeroen
jan lugtmeijer †

Re: Vermiste stukken in archieven

Bericht door jan lugtmeijer † »

Jeroen R. schreef:In het NIMH zal men mogelijk overgaan op camera beveiliging.
Ik dacht dat ze dat al deden. Laatste keer hingen er volgens mij wel camera's maar wellicht zijn die niet aangesloten?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Vermiste stukken in archieven

Bericht door PdK »

Het NIMH had ooit een grote collectie Duitse stellingkaarten van Hoek van Holland, maar die zijn sinds een paar jaar spoorloos. Ook in de laatste inventaris komen ze zelfs niet meer voor.
Maar zover ik heb begrepen van andere personen en instanties lagen ze werkelijk ooit daar..

Nu probeer ik al enige tijd deze collectie via anderen alsnog compleet te krijgen. Alleen mis ik nog een groot deel. Misschien andere ook weer?
Mochten meer mensen op zoek zijn, maar wel al een deel hebben, misschien dat we elkaar dan kunnen helpen.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Vermiste stukken in archieven

Bericht door Jeroen R. »

Peter,

ik heb in het verleden het nodige gekopieerd van HvH. Welke zoek je nog?

gr. Jeroen
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Vermiste stukken in archieven

Bericht door PdK »

Ha Jeroen, alvast dank voor het aanbod.

Van de Beer, mochten die er zijn, heb ik er nog geen..

Van het Noordelijke deel mis ik nog:
Wn. 8, 11, 22, 23, 24, 25, 26, 28, 44, 53 en alles daar eventueel boven behalve 90
Stp. I, Stp. XIX en Stp V (heb alleen een donkere kopie)

En om het verlanglijstje dan maar veeleisend te maken. Zoek ik ook nog betere kopieën van:
Stp II, Wn. 14, 15, 27, 29, 40, 40a, 41, 43, 47, 48, 50. Maar de originelen hiervan zullen al te donker zijn om er strakke kopieën van te krijgen. Dat probleem heb ik althans.

Dus wie me alleen al met één van de bovenstaande nummers blij kan maken, maak ik eventueel ook graag weer blij met een oliebol!
Of natuurlijk eventueel missende stellingkaarten in zijn collectie.

mijn privé mail is post@peterdekrom.com" target="_blank
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Vermiste stukken in archieven

Bericht door Jeroen R. »

Mijnheer ik heb alles van de Beer.
Ook de rest van de stellingkaarten heb ik grotendeels wel.
Zie verder je PM

gr. Jeroen
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Vermiste stukken in archieven

Bericht door tim »

inderdaad sneu dat dat gebeurd...
bij het nimh kost kopieren al helemaal weinig.
Camera toezicht kan ik alleen maar toejuigen, als dat 15 jaar eerder gebeurd was, hadden wij nu geen lege archiefverwijzingen...

ik mis het zelfde als jouw peet (zoals je weet), effe kijken of we elkaars serie kunnen aanvullen?
ik heb WN 1 tm 6 (5 ontbreekt) van henk ambachtsheer gekopieerd :D
die hele serie schijnt trouwens gewoon ergens in het nimh te liggen, maar organisatorisch is het een klein beetje rommelig daar.
jeroen, als je intresse voor deze 5 widerstandnester hebt moet je maar even PMén.

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Vermiste stukken in archieven

Bericht door PdK »

Hé Tim,

Ze zouden er inderdaad nog liggen. En het schijnt dat de vorige archief medewerkster, wie naar een andere afdeling is verhuisd, ze wist te vinden.
Nu zal er wel een laag stof op liggen.

Ik zal nog even contact met je opnemen, je hebt me vorige keer al een een groot nieuw deel geholpen.

Groeten, Peter
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”