Algemene Vragen

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Danny »

O ja dat zou kunnen. In Wn 61H staan helemaal geen standige bunkers voor zover ik weet. Leek me al zo vreemd.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Algemene Vragen

Bericht door Jeroen R. »

PdK schreef:Jeroen,

Dank voor de duidelijke uitleg. De verbanden tussen de type bunkers en lokaties vallen inderdaad hier en daar op. Al kan ik er vaak geen touw aan vast knopen..
Met de eenheden en verdelingen ben ik (te) weinig bezig, maar is hier handig naslag werk voor te vinden?

Bijv. documenten waar onderstaande gegevens in staan? M.b.t. Hoek van Holland wil ik me hier te zijner tijd meer in verdiepen.
In de verschillende bunkerboeken wordt bijv. al snel gerept in lange getallen en afkortingen als LLXXVI, KVA, OKW enz. Jammergenoeg voel ik me dan genoodzaakt hier overheen te lezen. Maar het lijkt erop dat al snel aangenomen wordt dat men weet wat dit precies betekend.

Een flinke verdieping in deze materie lijkt daarom nodig. Maar is er geen handig "Duitse legereenheden en organisatie voor dummies" op de spreekwoordelijke markt..?
Hallo Peter en Jan,

toevallig kom ik jullie vandaag beiden tegen in het NIMH. Althans Peter bij naam vanwege een kaart-aanvraag (interessant dat aanvalsplan Peter!) en Jan in levende lijve. Leuk.

Ik weet zo even geen handig overzicht of boekwerkje over de Duitse militaire organisatiestructuur, maar denk wel dat je heel veel kunt vinden op:
http://www.LexikonderWehrmacht.de
http://www.Feldgrau.com
http://www.axishistory.com

Het is ook niet zo dat er een kant en klaar docje bestaat over alle eenheden in het K.V.A (Kusten Verteidigungs Abschnit) waar HvH onderdeel van uitmaakte. Voor de drie krijgsmachtdelen (en overkoepelend) moet je dat zelf bij elkaar zien te zoeken vanuit de boeken en documenten. Dit puzzelstuk is een van de leuke dingen van de hobby (vind ik). Het zou i.d.d. mooi zijn als in een boek de eerste keer dat er een Duitse term/afkorting gebruikt wordt, deze cursief wordt weergegeven en kort wordt uitlegt. Vervolgens kan dan de afkorting verder worden gebruikt in het verhaal. Volgens mij gebeurt dit toch ook wel in veel bunkerboeken? Ik kom soms ook hele organogrammen tegen.

Trouwens: ooit opgevallen dat in Voorne en HvH er ‘toogconstructies’ zijn gebouwd in de breedte, op Goeree en Schouwen in de diepte? (die bunkers met ramen en van vloer tot dak de hoogte hebben van ik geloof 3.2 meter; wat overigens afgekraakt is tijdens inspecties). Deze bouwwerken zijn overeenkomstig het inzetgebied van het 723e en 743e Gren.Rgt. (719e Inf.Div.) en vind je voor zover ik weet niet terug in het Noorden des lands.

Gegroet, Jeroen
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Ha Jeroen,

Wat leuk, het blijkt druk de laatste tijd in het NIMH. Ik ontving positieve reacties vanuit de organisiatie m.b.t. tot de fortificaties in NL.

Dank voor je adviezen. Ik was al een beetje bang voor het ontbreken van één naslagwerk. Documenten genoeg om in te neuzen. Alleen zal ik eens meer aantekeningen moeten maken. Ooit lees ik deze gegevens, maar met de volgende zonsopgang is het me weer ontschoten..

Dat van de toogconstructies was me inderdaad opgevallen. Alleen dat ze werden afgekraakt was mij niet bekend. Zit hier nog een typerende reden achter?
Panzerwerk
Berichten: 233
Lid geworden op: 21 feb 2008, 19:13

Re: Algemene Vragen

Bericht door Panzerwerk »

Peter,

De kritiek op de hoogte van de toogconstructies zal ongetwijfeld
te maken hebben gehad met het hoge silhouet en het daarmee moeilijker
camoufleren van de bunkers en een vergrote trefkans.

De troepenverplaatsingen zijn tamelijk interessant en bieden idd
het nodige inzicht in de uitbouw binnen bepaalde sectoren. Neem
de Hartscher-Stand, komt zowel voor binnen de Stp.Gr. Goeree als
Schouwen en daarmee zeer vermoedelijk een ontwerp van het
Gren.Regt. 743

Arko 119;
Als je de bevoegheden van deze officier kent (eigenlijk alleen opleiding, bevoorrading, maar
geen tactische/operationele aansturing (op enkele lichte batterijen na), kan je je wel eens
afvragen waarom hij zo'n grote bunker in Bilthoven moest hebben. Bij andere Legerkorpsen
heeft de Arko veelal slechts een a twee werkvertrekken in een van de stafbunkers.



Peter
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Algemene Vragen

Bericht door Jeroen R. »

Peter,

zie antwoord van Peter. In het archief te Rotterdam (6 jaar geleden) kan ik me overigens herinneren dat hier een mooie foto was van zo'n toog in HvH met op de achtergrond een molen. Volgens mij van na de oorlog en bewoond (de was hangt buiten). Maar als dit alles klopt heb ik echt een fotografisch geheugen.....Verder herinner ik me daar een hele! mooie foto van een Walzkorper over de spoorrails bij Maassluis. Dit zal wel off-topic zijn, what ever.

groet,

jeroen
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

Hoi Jeroen,
Je geheugen is nog uitstekend hoor. ik heb al die jaren het kopietje bewaard wat je me destijds hebt gegeven :o
Heb laatst nog online geprobeerd die foto in het Rotterdams Archief te vinden maar tot nu toe nog geen succes..

Groeten, Jan
tooghvh.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Jeroen R.
Donateur
Donateur
Berichten: 164
Lid geworden op: 16 apr 2008, 12:45

Re: Algemene Vragen

Bericht door Jeroen R. »

Jan,
lachen zeg! Dit was het plaatje. Ik wist niet dat ik je een kopietje had gegeven (dat vergeet ik dus wel!), was nog voor de eeuwwisseling denk ik. Ikzelf heb dat kopietje allang niet meer na x-aantal verhuizingen. Leuk dat je hem kon vinden en hebt geplaatst.
groet,
Jeroen
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door tim »

in stp. XXXVII H freie kuste katwijk/scheveningen is in plaats van de geplande bunker met 441p01 zo'n VF observatie observatiebunker gebouwd... waarschijnlijk waren deze koepels ergens anders harder nodig?
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door Danny »

Of het staal in het algemeen. Ze hadden op een gegeven moment niet veel meer natuurlijk.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
jan lugtmeijer †

Re: Algemene Vragen

Bericht door jan lugtmeijer † »

nee, geen vraag maar wel algemeen. Vond het niet waard om er een nieuw topic voor te openen :mrgreen:
Een kaartje van HvH. Veel plezier ermee
IMG_4392.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Algemene Vragen

Bericht door ducatim901 »

Aha eindelijk weer eens een kaartje dat ik herken, kep hem op microfiche staan van de 719 I.D..
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Algemene Vragen

Bericht door The Viking »

Hallo FF..

Ik ben bezig met onderzoek naar Poortershaven WN80 + de voorposten 68 en 68a. Ik ben al jaren bezig met het exact in kaart brengen van dit gebied. Volgens mij valt dit gebied onder de Festung Hoek van Holland maar volgens jullie kaart stopt die bij de Oranjesluis.

Graag een reactie met de aanwijzing waar ik een Topic kan openen?

Groet Gertjan van de Velden 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Algemene Vragen

Bericht door PdK »

Hallo Gertjan,

Leuk onderzoek. Zelf heb ik nog niet goed het gebied rondom de Festung onderzocht, maar heb je al enig idee of er resterende werken of sporen zijn van bijv. Wn. 68?
Wat betreft een plek op het forum, dit kan inderdaad gewoon onder de Festung Hoek van Holland. Deze stellingen maakte onderdeel uit van het Festungs Vorfeld en waren daardoor ook onderdeel van de totale vesting.

Het maken van een topic mag bij voorkeur per Widerstandsnest
Patrick

Re: Algemene Vragen

Bericht door Patrick »

Volgens mij zijn er geen restanten van 68 / 68a. Van 69 ben ik nog altijd niet zeker. Volgens mij is daar nog iets van terug te vinden:

http://maps.google.nl/maps?f=q&source=s ... 1&t=h&z=21" target="_blank" target="_blank" target="_blank

Maar ja... nooit echt gekeken...

Bijlage is foto van hbp van Poortershaven. Heb m van Rene ook mogen ontvangen zonder tekst. Ben er vroeger vaak ingeweest, toen het nog niet afgezet was.

Ik heb thuis ook nog een beschrijving van de ontploffing van de toenmalige munitiebunker, gemaakt door een toenmalige politieagent of zo.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
MC_MH

Re: Algemene Vragen

Bericht door MC_MH »

Ik wil binnenkort ook een keer naar Hoek van Holland bunkers opzoeken enzo maar zijn er misschien kaarten van of boeken waar kaarten in staan. Want ik ben er nog nooit geweest ben alleen in IJmuiden Normandië en de Ardennen geweest maar in de Ardennen en Normandië niet alles
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”