Papieren kopieën

Discussie en uitwisseling omtrent archieven en cartografie m.b.t. de Tweede Wereldoorlog en Fortificaties
Plaats reactie
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Papieren kopieën

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik ben nu een aantal maal bij het Nationaal Archief geweest en heb daar flink wat foto's gemaakt, maar helaas is het niet meer mogelijk om kopieën te maken van archiefstukken betreffende het BRV.

Er zijn echter een aantal kaarten die ik toch graag op papier zou willen hebben, zijn er hier mensen die eventueel wat kaarten op papier hebben en eventueel tegen een vergoeding wat wil kopiëren voor mij?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Papieren kopieën

Bericht door Ruud »

maarten-stahlbeton schreef:Ik ben nu een aantal maal bij het Nationaal Archief geweest en heb daar flink wat foto's gemaakt, maar helaas is het niet meer mogelijk om kopieën te maken van archiefstukken betreffende het BRV.

Er zijn echter een aantal kaarten die ik toch graag op papier zou willen hebben, zijn er hier mensen die eventueel wat kaarten op papier hebben en eventueel tegen een vergoeding wat wil kopiëren voor mij?
Dag Maarten, bedoel je dat het brv-archief niet meer te raadplegen is of is het maken van kopieen niet meer toegestaan? In het laatste geval, is het nemen van foto's nog wel toegestaan?
g,Ruud

ps Post hier ook even waarnaar je precies op zoek bent.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Papieren kopieën

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ruud schreef:
maarten-stahlbeton schreef:Ik ben nu een aantal maal bij het Nationaal Archief geweest en heb daar flink wat foto's gemaakt, maar helaas is het niet meer mogelijk om kopieën te maken van archiefstukken betreffende het BRV.

Er zijn echter een aantal kaarten die ik toch graag op papier zou willen hebben, zijn er hier mensen die eventueel wat kaarten op papier hebben en eventueel tegen een vergoeding wat wil kopiëren voor mij?
Dag Maarten, bedoel je dat het brv-archief niet meer te raadplegen is of is het maken van kopieen niet meer toegestaan? In het laatste geval, is het nemen van foto's nog wel toegestaan?
g,Ruud

ps Post hier ook even waarnaar je precies op zoek bent.
Hoi Ruud,

Voor zo ver bekend is het nog steeds mogelijk om foto's te maken, lijkt me sterk dat ze gezien de recente interesse in dit archief dat ze dit gaan verbieden :D Krijg je een hoop boze bunkeraars.

Het gaat specifiek om het kopieren van de documenten onder een kopieerapparaat. Dit heb ik een aantal maal geprobeerd, zowel via het bestelformulier van de site als in de studiezaal zelf. Beide keren een resoluut nee. Dit ivm de kwetsbaarheid van de stukken

Ik ben o.a. op zoek naar

De stipjes-kaart van IJmuiden (ook bijgevoegd als bijlage bij Landfront IJmuiden)
De grote kaart van Fliegerhorst Deelen (tevens de kaarten uit 368 en 391)
De grote kaart van Flugplatz Bergen
Kaart van vliegveld Twenthe (is ook in een beroerde staat)
Kaart van de Waterleidingduinen
Blokkaart van Cadzand
Kaartje van de werken in Culemborg
Kaart van de Staelduinse bossen (P, R en U uit 387)
Kaart van Haamstede

Het is jammer dat het niet meer mogelijk is om kopieen te maken van de stukken. Ik vind het niet erg om research te doen met de foto's van de stukken, maar sommige dingen zou ik toch graag op papier willen hebben. Was ik maar 10 jaar eerder begonnen met deze hobby, dan was het een stuk makkelijker heb ik zo het idee :mrgreen:
Lord of the Ringstand
jan lugtmeijer †

Re: Papieren kopieën

Bericht door jan lugtmeijer † »

maarten-stahlbeton schreef: Was ik maar 10 jaar eerder begonnen met deze hobby, dan was het een stuk makkelijker heb ik zo het idee :mrgreen:
Nou, niet echt hoor :mrgreen:
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Papieren kopieën

Bericht door tim »

hoi maarten, grappig hoe interesses kunnen verschillen...
ik heb namelijk niet een van de door jou gezochte tekeneningen op papier :D
zou ze ook niet willen hebben, een digitaal archief is in mijn opzicht vele malen makkelijker, en als ik iets op papier wil hebben print ik het uit :geek:
de kwaliteit is misschien iets minder dan een echte kopie, maar dat doet geen afbreuk aan de (technische) waarde van het document en het is ook nog eens in kleur!

als ik alles wat ik heb op papier had moet opbergen had ik er een kamer bij moeten bouwen (en een bijbaantje moeten zoeken :mrgreen: )

gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Papieren kopieën

Bericht door Remco de Goede »

Raar,

Ik heb 3 weken terug nog kopieen laten maken (mag het niet zelf doen maar opdracht geven en dan doen ze het voor je)
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Papieren kopieën

Bericht door maarten-stahlbeton »

Papier heeft voor en nadelen.

Ik vind het fijner om op de bank 600 pagina's te lezen dan met de laptop op schoot 600 pagina's te moeten bekijken. Heb nu bijvoorbeeld het handboek van de O.T. in pdf-vorm liggen, maar ik weiger gewoon 600 pagina's op een scherm te gaan lezen. Ik heb nu soms al last van mijn ogen van dat gestaar richting het scherm. Ditzelfde heb ik met kaarten.

Een voordeel van papier is voor mij ook de overzichtelijkheid, op een computerscherm raak je al snel de weg kwijt in alle vensters. Ik werk zelf met 2 schermen, maar zelfs nu raak ik soms de kluts kwijt. Ik vind het veel fijner werken met het werkstuk/textverwerker op de computer en de relevante informatie op papier, zo werk ik op mijn werk ook, en zo heb ik het eigenlijk al geleerd vanaf school af aan.

Bovendien vind ik werken met papier een bepaalde charme hebben, het geeft een bepaalde 'feeling'. Klinkt raar, maar zijn er niet fotografen die nog steeds bij analoog zweren terwijl praktisch gezien digitaal veel meer voordelen heeft?
Ik zou er ook niet aan moeten denken om alles op papier te moeten hebben, niet alleen vanwege het fysieke volume, maar ook omdat ik bv. een hoop informatie heb die misschien niet direct relevant voor de hobby is.

Toch ben ik zeer geintresseerd om in contact te komen met mensen die stukken uit het brv "analoog" hebben, misschien dat we wat kunnen afspreken? Ook zal ik eens om duidelijkheid vragen bij een volgend bezoek aan het NA. Ik zou het officiele standpunt ten opzichte van kopien nu wel eens willen weten.

Goed, ik ben nu maar aan het sparen voor een triplehead, want de 3e monitor staat te wachten om aangesloten te worden. Ook het digitale archief staat niet stil... :mrgreen:
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Papieren kopieën

Bericht door PdK »

Ha Maarten,

Herkenbare argumenten. Ik mis de geur en het gevoel van papier (of negatieven) ook regelmatig. Ik wil je best helpen met de Staelduinse Bos kopieën.
Stuur me maar een pm of mail met je adres gegevens.

Groeten, Peter
pauldijkstra

Re: Papieren kopieën

Bericht door pauldijkstra »

Hoi Maarten,

Van IJmuiden heb ik volgens die stipjeskaart wel (gefotografeerd) uit het NA. Ik denk dat je ze gewoon in het NA ff moet laten kopieeren, dat kan toch nog wel. Op bestelling hebben ze één keer gedaan voor mij. Toen had ik een enveloppe vol tekeningen die ik had besteld, en een lading die al gekopieerd was en die ik niet besteld hadden ze erbij gedaan. Waarschijnlijk een fout, maar wel geinig.
Moet er ook nodig heen, het scannen is mij té duur.

Groet,

Paul
Plaats reactie

Terug naar “Archieven & Cartografie”