Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Joop Schreuder †

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Joop Schreuder † »

Hoi Gertjan,

De twee bergplaatsen zien eruit als onderstaande. (Tekening geleend uit het boek Radarstelling Biber van Jeroen en Klaas, ik kon zelf niet zo snel een goede BRV uit de stapel trekken...).
Bergplaats Maassluis2.jpg
Ik heb nog geen gevoel bij de overige objecten op de foto. Wat me wel intrigeert is het gebouw linksboven op het terreintje met het platte dak. Met een beetje fantasie zou je daar een luchtafweer- of observatiestelling in kunnen zien. Het pand bestaat thans nog steeds. Heb jij enig idee of dit een bestaand pand was dan wel door de Duitsers gebouwd?
Bergplaats Maassluis3.jpg
Greetz,

Joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hey Joop...

Dat gebouw is de Minister de Visserschool, gebouwd in 1923, aan de Fenacoliuslaan 3 en het staat er inderdaad nog steeds. Tijdens de oorlog geconfisqueerd door de Duitsers als slaapplaats. De kelder van de school deed ook dienst als cellen complex. Dit hele gebied was trouwens een Duits bolwerk, onderkomen troepen, Kriegsmarine. Het gebouw (Sursum Corda) er schuin (rechts) tegenover was in gebruik door Sicherheidsdienst en later ook als distributie kantoor. Op het plein werd iedere dag een vlaggenceremonie gehouden etc. Heb je ook de schuttersputjes gezien rechts van het plein?

Of er op het dak van de school luchtafweer heb gestaan betwijfel ik. Observatie ook niet, aangezien er een molen staat op zo'n 200 meter. En er was wel een observatie/uitkijktoren, maar deze was gesitueerd in de watertoren op het hoofd.

O ja voor ik het vergeet, dank je wel voor je reactie en de tekening. Mocht je een BRV vinden dan houd ik me aanbevolen.

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hallo...

Vanmiddag foto's wezen uitzoeken bij de Historische Vereniging Maassluis. Zo'n 35 gave originele WO2 beelden te pakken, ook onderstaande.

Als eerst de situatie op het Fenacoliusplein waar ik gisteren de RAF foto voor plaatsten. Joop je tekening klopt dus.
MS_Fenacoliusplein_01_LR.jpg
En deze, dit is de S.K. bunker aan de Zuidvliet welke in het boek van R. Rolf & H. Sakkers staat.
MS_Zuidvliet_BunkerSK_01_LR.jpg
Verder nog een hoop foto's (highress) van de diversen sperren maar die zien jullie nog wel eens.

Groet Gertjan 8-)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door PdK »

Erg boeiende bijdrage hier de laatste dagen! De interesse voor Maassluis wordt bij deze wel gewekt.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hey Peter...

Zal morgen een paar leuke foto's voor je afdrukken. Ik zie je een zaterdag toch zeker wel, kletsen we even bij?

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door PdK »

Zeker! Ik ben er de hele dag. En afdrukken zijn zeker welkom, ben benieuwd. Er lopen die dag ook wel meer Maassluis geïnteresseerde rond.
Patrick

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Patrick »

Zal wel weer gezellig druk worden morgen :D

Mooie foto's Gertjan. Leuk om de molen zo te zien. Is die in de oorlog nog door de Duitsers gebruikt voor zover je weet?
Joop Schreuder †

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Joop Schreuder † »

Hallo Gertjan,

Ik heb de tekeningen van de (woon) schuilplaats inmiddels gevonden, niet van jou lokatie speciaal maar een algemene BRV tekening met tientallen lokatieverwijzingen. Lijkt een standaardmodel te zijn uit de verdedigingsplanning van VB Rotterdam en daaraan gelinkt de pionieren van het 719e ID
Ik heb helaas geen goede fotos van het document dus heb een beetje moeten knutselen.
Schuilbunker Maasluis.jpg
Ik hoop dat je hier alvast iets mee kan.

Greetz,

joop
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Ha Joop...
Thanx, mocht het boekje er komen dan sta je zeker bij de dankbetuiging!
Groet Gertjan 8-)
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door PdK »

Ha Joop,

Interessant. Je ziet dit ontwerp inderdaad veel terug. Tot nu toe zag ik vergelijkbare schuilplaatsen ook in het Westland, ik dacht in ieder geval Monster.
Bijgevoegd de in 2004 gesloopte schuilplaats langs de strandweg van Hoek van Holland.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Hey Peter...

Mooie tekening, even een vraagje? Die twee x 2 ruimten van 90 x 90 cm, zowel uiterst links als rechts, zijn dat WC's?

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
The Viking
Berichten: 252
Lid geworden op: 07 sep 2008, 21:24
Locatie: Maassluis
Contacteer:

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door The Viking »

Patrick schreef:Zal wel weer gezellig druk worden morgen :D

Mooie foto's Gertjan. Leuk om de molen zo te zien. Is die in de oorlog nog door de Duitsers gebruikt voor zover je weet?
Hey Patrick, ik kom nergens iets tegen over de molen of deze mis- gebruikt is door de Duitsers. Denk het niet omdat Maassluis toen nog een Watertoren had (waar nu de opstelbanen voor de veerpont naar Rozenburg zijn) welke op zeker gebruikt is door de Duitsers als uitkijktoren.

Groet Gertjan 8-)
Meer weten over Maassluis gedurende de bezetting? Kijk dan eens op: http://wo2maassluis.tumblr.com
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door PdK »

The Viking schreef:Hey Peter...

Mooie tekening, even een vraagje? Die twee x 2 ruimten van 90 x 90 cm, zowel uiterst links als rechts, zijn dat WC's?

Groet Gertjan 8-)
Hey Patrick,

Het lijkt erop dat dit opslag was voor proviand. De lange gangen hadden allemaal bankjes op om te zitten schuilen, dus hier was geen ruimte voor andere spullen. De kleine ruimtes hadden verder ook geen afvoer.
Annelies

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door Annelies »

PdK schreef:
The Viking schreef:Hey Peter...

Mooie tekening, even een vraagje? Die twee x 2 ruimten van 90 x 90 cm, zowel uiterst links als rechts, zijn dat WC's?

Groet Gertjan 8-)
Hey Patrick,

Het lijkt erop dat dit opslag was voor proviand. De lange gangen hadden allemaal bankjes op om te zitten schuilen, dus hier was geen ruimte voor andere spullen. De kleine ruimtes hadden verder ook geen afvoer.
Ha Peter,

Ik heb toendertijd wel begrepen dat deze hokjes voor toiletten waren. Ik weet niet meer van wie ik dat gehoord heb.
Er kunnen natuurlijk gewoon "schijttonnen" hebben gestaan.
De soldaten (of burgers?) zullen niet lang in zo'n schuilplaats gezeten hebben, hoogstens voor de duur van een aanval, dus proviand lijkt me niet echt aannemelijk.
Maar goed ik kan het ook mis hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Maassluis als 1e lijn voor de Festung HvH

Bericht door PdK »

Hey Annelies,

Helemaal geen slecht argument, en dat zou me niets verbazen. Misschien heb je dus gelijk. Al had ik er dan wel graag een gordijntje voor gehad :)
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”