Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Mark89

Re: Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

Bericht door Mark89 »

Remco de Goede schreef:Hoi Mark,

Waarschijnlijk bedoel je met de andere "koker" de koker waar evt handgranaten die in de ventilatiebuizen (vanaf het dak) gegooid werden in uitkwamen zodat ze niet in de ventilatiekokers ontploften. Het nut van de klimkoker van de nooduitgang is als volgt: de bunkers waren (in de meeste gevallen) overdekt met aarde. De klimkoker was dus niet zichtbaar (hij was ook gevuld met grint) als men de bunker in een noodgeval moest verlaten werd vanuit de bunker de balken en/of stenen die het grind bij de nooduitgang tegenhielden verwijderd waardoor het grint naar binnenstroomde. Via de klimijzers kon men uit de koker klimmen en kwam men op het dak van de aangeaarde bunker terecht. Als er geen klimkoker zou zijn, zou 1, de bunker gemakkelijk vanuit buiten te betreden zijn via de nooduitgang en 2 de bunker bij het deel van de nooduitgang niet aangeaard kunnen worden. Helaas ben ik op vakantie en kan ik geen tekeningen ter uitleg plaatsen maar als het niet duidelijk is kan ik evt van de week wel wat plaatsen. Of wellicht is er iemand anders die dit in de tussentijd kan doen.
Ik ben op de hoogte van de werking van deze nooduitgangen met klimkoker die van binnen geopend konden worden en van die granaatputten die dienden om een ingeworpen explosief dat via het buizensysteem naar buiten werd geleid veilig tot ontploffing te brengen (waarvan een goed voorbeeld te zien is in de 625B van de stichting vesting Hoek van Holland: een afgesloten cilindrische aanbouw laag tegen de zijkant van de bunker (wat er ook voor zorgde dat ik de koker niet associeerde met een granaatput gezien in HvH de granaatput niet tot aan het vroegere maaiveld doorloopt), maar ik doelde echter op het volgende. Op het bovenste plaatje hier (http://www.haagsebunkerploeg.nl/include ... aunr._8733) is de tweede klimkoker te zien waar ik het over had. Het feit dat dit ding handvaten heeft lijkt me te duiden op een nooduitgang (waarmee ik insinueer dat een granaatput dat niet heeft: correct me if i'm wrong). Vraag is dus wat het nut was van de eerste vierkante koker gezien de aanwezigheid van de tweede halfronde koker, waarbij de opmerking moet worden geplaatst dat ik eigenlijk fatsoenlijke waterdichte schoenen had moeten aantrekken om dat zelf uit te gaan vinden. 8-)
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1235
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

Bericht door maarten-stahlbeton »

dat is gewoon een deksel over de beobachter.
Lord of the Ringstand
Mark89

Re: Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

Bericht door Mark89 »

maarten-stahlbeton schreef:dat is gewoon een deksel over de beobachter.
Bedoel je nu niet het tweede plaatje op de HBP site? (er ligt inderdaad een deksel over de tobruk)
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

Bericht door Remco de Goede »

Voor zover ik kan waarnemen is de eerste foto de (een) nooduitgang. Heb je ook een foto van de vierkante koker, want nu begrijp ik het even niet meer.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

Bericht door Ruud »

Nooduitgang
Hulsenput
Water(afvoer)put(je)
Tobruk
Granaatvang

Plaats idd even een foto, dat maakt het een stuk duidelijker.

g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Joop Schreuder †

Re: Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

Bericht door Joop Schreuder † »

Kabelschacht

Greetz,

Joop
Mark89

Re: Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

Bericht door Mark89 »

Helaas heb ik geen foto's genomen op locatie. De situatie was echter als volgt: een halfronde bakstenen koker met klimijzers aan de vijandzijde (evident tegen de bunker aangebouwd; eerste figuur op de HBP site) en een vierkante koker met klimijzers aan de andere zijde, welke los van de bunker leek te zijn gebouwd. De laatste vierkante klimkoker is dezelfde als waarover gesproken wordt in onderstaande quote van Maarten, daar na een vluchtige blik naar beneden geworpen te hebben deze klimkoker uit leek te komen in een ruimte.
Die overdekte bunker is wel een 625, het is de 8733 van bp. 237. 5 jaar geleden was de ingang nog zichtbaar en kon je aan de zijkant in een soort van bijgebouwtje via een klimkoker kan ik me herinneren. Ben al een tijd niet daar geweest, dus weet niet hoe de situatie daar nu is.
@ Maarten: kun je misschien wat meer vertellen over het bijgebouwtje onder de vierkante koker waar je over spreekt? Kwam deze ruimte ook uit op de bunker?
Als ik het grondplan voor een 625 Regelbau (hier: http://www.fortiff.be/regelbau/index.php?p=74) erbij pak dan kom ik tot de conclusie dat het PAK gericht was op het noord-westen. In de tekening uit bovenstaande link is een schacht aangegeven die vanuit de ruimte waar het geschut was geplaatst naar een tweede ruimte naast de geschutsruimte leidt. Deze tweede ruimte wordt in de tekening aangegeven als een groot diep gat in het dak van de bunker. Wat opvalt is dat als je het grondplan van de bunker zou projecteren op de half met zand bedekte bunker de lokatie van dit gat in het dak van de bunker ook ongeveer overeenkomt met de lokatie waar we de vierkante klimkoker aantroffen. Kan iemand mij vertellen waar dit grote diepe gat in het dak van de bunker voor diende (wordt niet duidelijk uit de tekening) en of dit de ruimte zou kunnen zijn waar de vierkante klimkoker op uit komt?
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

Bericht door Ruud »

625's vd Siedl. u. Bauten hadden een extra MG postje voor de bunker.

De opening in de 3D tekening (tot het dak) lijkt me een hulsenput. Verklaard iig de klimijzers.

Misschien een schetsje maken? ... of het posten als quizvraag ;-)

Plattegrond zie: http://bunkersite.com/locations/holland ... -plan.html" target="_blank" target="_blank
625(B) zie: viewtopic.php?f=30&t=498" target="_blank" target="_blank

g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 05 apr 2010, 08:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

Bericht door Bunkertju »

Hallo Mark

Ik denk dat jij het over de hulzenpot hebt ...

Je ziet op de tekening van de site die je al aangaf dat er een gootje van de geschutskamer naar de hulzenpot gaat.
Ik ben een aantal jaren geleden in de koker geklommen waar je het over hebt (Stond redelijk onder water).
Er zitten ook klimijzers aan om naar beneden te gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark89

Re: Rondtocht noordelijk deel Stützpunktgruppe Scheveningen

Bericht door Mark89 »

Bunkertju schreef:Hallo Mark

Ik denk dat jij het over de hulzenpot hebt ...

Je ziet op de tekening van de site die je al aangaf dat er een gootje van de geschutskamer naar de hulzenpot gaat.
Ik ben een aantal jaren geleden in de koker geklommen waar je het over hebt (Stond redelijk onder water).
Er zitten ook klimijzers aan om naar beneden te gaan.
Jep, dat is de koker. Dus het was een hulzenput. Ik blijf me verbazen over alle ontwerpkeuzes van onze oosterburen (en dat is ook waarschijnlijk waarom bunkers me zo trekken: het is altijd weer pakjesavond als je wat nieuws ontdekt of een bunker voor het eerst bezoekt :)).
Ruud schreef:625's vd Siedl. u. Bauten hadden een extra MG postje voor de bunker.

De opening in de 3D tekening (tot het dak) lijkt me een hulsenput. Verklaard iig de klimijzers.

Misschien een schetsje maken? ... of het posten als quizvraag ;-)

Plattegrond zie: http://bunkersite.com/locations/holland ... -plan.html" target="_blank" target="_blank"
625(B) zie: viewtopic.php?f=30&t=498" target="_blank" target="_blank"

g,Ruud
Hieronder mijn interpretatie van de orientatie van de bunker en de lokaties van de interessante punten gebaseerd op mijn observaties. Let niet op mijn tekenkunsten. :)
Ik kan me vergissen, maar volgens mij hebben we in dit geval te maken met een 'gewone' 625 i.p.v. de 625B uit je link. Dat zou dan ook betekenen dat er geen extra MG opstelling in het 'talud' onder het hoofdgeschut was gebouwd (voor zover er uberhaupt sprake is van een talud in de normale 625; waar diende deze 'bak' onder en aan de voorzijde van het kanon eigenlijk voor?). Nu we het er over hebben: had de 625B in de antitankmuur in W.N. 302a eigenlijk zo'n secundaire MG in het talud?

Edit: gezien het feit dat in de noordelijke muur zich een ingang bevindt moet er inderdaad een MG-positie in het talud van de 625B in W.N. 302a zitten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”