Wn. 8a

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Annelies

Re: WN 8a

Bericht door Annelies »

Hier dan een grotere foto.

Op zowel de kaart die Klaas geplaatst heeft als de kaart uit het boek 'Stad binnen de Vesting' zie je dat de Grote Achterweg eindigd bij de Zwarte Dijk in een bocht naar links. Op de luchtfoto zie je die niet. De foto houd daarvoor helaas op.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Goof

Re: WN 8a

Bericht door Goof »

Bedankt voor de grotere kaart. Ik moet opnieuw gaan werken ;) Dit geeft een heel ander beeld van de sutiatie. Ik kom erop terug.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: WN 8a

Bericht door PdK »

Ik heb nu thuis wat kunnen knippen en plakken.

De volgende luchtfoto's zijn op schaal gelijk gemaakt. En alles bij elkaar is het op tot zo'n max. 10 meter nauwkeurig. Ik vrees dus dat deze stelling inderdaad is gaan zwemmen.. En Annelies jou schatting, dat de stelling bijna onder plas ligt lijkt dan aardig te kloppen?

De stelling telde volgens de Kampfanweisung in 44:
2 x een SMG
14 manschappen
14 geweren (dat kwam mooi uit :) )
200 handgranaten
en 1 x een 150cm schijnwerper.

Verder werd hij omschreven als:
img_071.jpg
Nu komen we in de Kampfanweisung de stelling tegen als Wn. 8a H en Wn. 8a M. Dus of dat nu een foutje is..? De meeste stellingen in het Festungs Forfeld werden bemand door de Landmacht. Maar scheinwerperstellingen lijken voor beide legergroepen weggelegd.

Met alles nu op een rijtje verwacht ik geen imposante betonnen werken. Dus het was voor die tijd eenvoudig uit de weg re ruimen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: WN 8a

Bericht door Ruud »

PdK schreef:De meeste stellingen in het Festungs Forfeld werden bemand door de Landmacht. Maar scheinwerperstellingen lijken voor beide legergroepen weggelegd.
Ha Peter, Mn. de zoeklichten voor de luchtafweer werden door de Marine bediend als de Marine de verantwoording had voor de luchtverdediging, ofwel Marine luchtafweerbatterijen. Aan de plaatjes te zien lijkt het me een stelling in het binnenland, buiten het Landfront dus het zou mi. een zoeklicht voor de luchtafweer kunnen zijn. Heer kom je in dergelijke stellingen meer tegen, mogelijk slechts één a twee manschappen van de Fest.St.tr..
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
kippie
Berichten: 5
Lid geworden op: 20 feb 2008, 21:20
Locatie: s-gravenzande

Re: Wn. 8a

Bericht door kippie »

Ik heb daar in de buurt gewoond, staat me nog wel vaag bij dat het meer aldaar gegraven werd (de plak asfalt is een nam-terrein, daar stonden toen ja-knikkers). Uit het geheugen van mijn vader kwam hetvolgende :

Ik herinner me wat gebouwtjes waar de koeien in lagen als het slecht weer was. het waren beslist geen bunkers,Meer iets van gemetselde onderkomens, zonder puntdak. Ook wat betonvloer. Het lag een paar honderd mweter de wei in, dat klopt wel met die foto's.
Toen het meer werd gegraven is alles verdwenen. Het lag voorbij het NAM terrein, hoewel op de foto daar de meeste activiteiten zijn te zien.

Groeten,

Koos
Goof

Re: Wn. 8a

Bericht door Goof »

Bedankt, gemakkelijk te slopen dus. Hoogstens wat VF-achtige constructies, een aggregaatbunkertje en een onderkomen voor de schijnwerper. Er duiken nog wel eens foto's van op.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Wn. 8a

Bericht door tim »

hoi goof, je bedoelt zeker ''FA achtige constructies''?
VF bunkers hebben minimale muur en dakdiktes van een meter beton...
da's best wel bunkerachtig :D
gr ,tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Goof

Re: Wn. 8a

Bericht door Goof »

Ik sta gecorrigeerd, zeggen de Belgen. Je hebt helemaal gelijk. Afko's.... :evil:
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn. 8a

Bericht door PdK »

Koos, dank voor deze leuke aanvullende informatie!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”