M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door Bunkertju »

Hallo Allen

Was afgelopen Zondag nog in dit complex ... gaat nu zeker helemaal afgesloten worden :shock:
Kon nog net naar binnen via een niet helemaal afgesloten stuk :D .
Wel tijd dat dit leuke stukje AW de bescherming krijgt die het verdiend,er zijn veel brandjes en dergelijke ongein geweest.

@ PdK ... Gaan jullie met de stichting er iets moois van maken of is de gemeente hier mee in de weer (Of gecombineerd).

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
Ties
Donateur
Donateur
Berichten: 1350
Lid geworden op: 10 sep 2009, 11:16
Locatie: Middelstum

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door Ties »

Als je nou een dag eerder geweest was had ik nog een forum-lid ontmoet.
Ben de MarKoStand niet in geweest was goed afgesloten, maar de tunnels en dergelijke waren wel ''mooi''(jammer van de graffiti op elke CM²) toegankelijk.
Een grijs verleden...
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door Bunkertju »

Tsja Ties ...

Effe aankondigen dat je deze kant op komt dan he :D
Had ik je een tourtje kunnen geven,en een gezamelijk patatje of zo haha.

De M152 en 621 zijn in gebruik bij het museum,als je met de rondleiding meegaat kan je er meestal wel een kijkje nemen.

http://www.atlantikwall-museum.nl/

en dan grote rondleiding,je ziet meer bunkers waar je anders niet in kan/kom.
Is leuk om te doen :D

Groetjes

Jan
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door PdK »

Ha Jan,

Ik heb het toevallig ook gisteren pas goed gezien.
Wat ik heb begrepen is dat nu het hele complex wordt afgesloten door het OBR (Ontwikkelingsbedrijf Rotterdam). Waarbij Stichting Vesting Hoek van Holland een sleutel krijgt zodat zij hun rondleidingen kunnen blijven houden. Verder zijn er nog geen concrete plannen.

Aanleiding tot afsluiten van de bunkers was de val van een jongen in één van de diepe gaten, die daardoor in coma raakte.
Ongelukken waren al eerder voorgekomen, maar niemand wist eigenlijk goed wie er verantwoordelijk was voor het terrein. Nu werd dat wel goed onderzocht en zijn dus de nodige maatregelen getroffen.

Er is aan het OBR ook nog een alternatief plan met een toegankelijk en educatief karakter overhandigd, waarbij overigens 3D Wim van het forum een grote bijdrage heeft geleverd. Alleen is dit plan helaas nergens verwerkt in de huidige situatie.
Nu zal moeten uitwijzen of de geplaatste hekken hufterproef zijn. In de al eerder afgesloten bunkers wordt regelmatig en meedogenloos ingebroken.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door WimVe »

Deze kwam ik nog tegen op mien harddisk: een totaal-shot en wat ideeën voor de hekken.
Markostand_019.jpg
Markostand_026-2.jpg
Markostand_025_501-B.jpg
Type 152:
Markostand_152_07A.jpg
Markostand_152_07.jpg
en de 151 (Duits 1407 1408 en 1409)
Type 151.jpg
En de 621 (Duits 1410)
Markostand_621_03a.jpg
En een kijkje in het kantoor....
Kantoor_09-A.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door PdK »

Hé Wim,

Leuk dat je ze nog ff plaatst!
Helaas ziet het er nu heel anders uit... Ik heb er alleen nog geen foto's van durven/willen maken.

Groeten, Peter
jan lugtmeijer †

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door jan lugtmeijer † »

Je bedoelt dat "ze" het nu flink verneukt hebben? :(
PdK schreef:Hé Wim,

Leuk dat je ze nog ff plaatst!
Helaas ziet het er nu heel anders uit... Ik heb er alleen nog geen foto's van durven/willen maken.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door PdK »

Laat ik het zo zeggen. De bunkers zijn ontoegankelijk gemaakt, waardoor deze niet verder 'verneukt' worden. Aan de andere kant zijn de maatregelen dermate drastisch dat dit stukje Atlantikwall zijn unieke 'toegankelijke' culturele rol volledig is kwijt geraakt. Bovendien met ook de nodige technische maatregelen die de vestingwerken en het duin niet bepaald sieren.

Daarnaast lijken dergelijke maatregelen in H.v.H. vooral averechts te werken. Met name als je kijkt naar de afgelopen vijf jaar, waarin met regelmaat juist door het aanbrengen van hekken vernielingen werden aangebracht.
Mark89

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door Mark89 »

Blijft een mooi complex dit. Ik weet nog dat ik als kind met de scouting een weekendje in het nabijgelegen scoutcentrum zat. De kampleiding had een tweedaagse planning met activiteiten opgesteld maar daar hebben ze 1 dag van moeten schrappen omdat wij als vervelende jongeren zo nodig met z'n allen de hele dag in het bunkercomplex wilden spelen. Is waarschijnlijk ook waar ik deze hobby heb opgepikt.
Leverde uiteraard ook weer wat vragen op. Waar diende de lange gang tussen de M151s voor en waar komt de tobruk in de M152 eigenlijk uit? In de bunker?
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door WimVe »

Mark89 schreef:Blijft een mooi complex dit. Waar diende de lange gang tussen de M151s voor en waar komt de tobruk in de M152 eigenlijk uit? In de bunker?
Als ik het goed begrijp: WAS een mooi complex.
Tobruk: trappetje op, links kijksleuf, rechts tobruk.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door PdK »

Hé Mark,

De start van de interesse in bunkers begon hier volgens mij voor menig puber. Ik zelf had er ooit mijn kinderfeestje met verborgen schat. Het is één van de weinige plekken langs de kust waar je als kind spelenderwijs deze geschiedenis zo avontuurlijk kon ontdekken.

De lange gang (23 meter) tussen twee M151's was waarschijnlijk een bergplaats voor proviand. Hij was dicht (op brv registratie) aan de zuidzijde en had een smalle doorgang aan de noordzijde.
De tobruk van de M152 komt inderdaad uit in de bunker, naast de observatieruimte.

Groeten, Peter
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door WimVe »

Peter,

Zijn er al fotos beschikbaar ?
En kunnen jullie via de tunnels nog wel "alles" bereiken ?
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door PdK »

Ha Wim,

Ik ben er gister nog even overheen gelopen, maar geen foto's gemaakt.
Je kunt er overigens nog wel in, gezien de aannemer niet alle hekken goed heeft opgemeten/ingeschat. Bij de besproken lange opslag kun je nog onder het hek door kruipen.

De Stichting Vesting Hoek van Holland kan het complex inderdaad (ook tijdens zijn rondleidingen) blijven gebruiken.

Peter
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door tim »

mooie blunder dus, eerst het complex zogenaamd afsluiten met lelijke kooien, die vervolgens niet goed afsluiten waardoor iedereen er nog steeds lekker fikkie in kan steken!
lijkt mij een gevalletje van zinloos besteed belastinggeld.

de markostand was juist zo leuk door het open karakter, nu gaan de graffityspuiteers een andere plek zoeken...
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Mark89

Re: M.A.A. 205 Stp. IIIM (MarKoStand boulevard)

Bericht door Mark89 »

WimVe schreef: Als ik het goed begrijp: WAS een mooi complex.
Tobruk: trappetje op, links kijksleuf, rechts tobruk.
Soms vind ik het inderdaad jammer dat de stichting de mijnenvelden en het prikkeldraad niet terugplaatst ja. Kan me nergens zo boos over maken als de nutteloze vernielingen van de jeugd aan cultuurhistorie die voor hen schijnbaar geen enkele waarde heeft (om nog maar te zwijgen van bunkersloop door de overheid - maar da's andere koek).
Zit er nog een ingangsverdediging in de gang naar de observatieruimte van de M152 dan? Anders is het wel apart dat de tobruk direct in de bunker uitkomt (even de parallel trekken met de leitstand van batterie Olmen in IJmuiden waar ook nog een ingangsverdediging zit richting de ruimte waar ooit de koepel was geplaatst (over verziekte bunkers gesproken :|)).
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”