Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

De Stützpunktgruppe Scheveningen
Joop Schreuder †

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Joop Schreuder † »

Heren,

In plaats van in kringetjes rond te redeneren op dit forum kan beter tijd worden gestoken in een bezoek aan het foto archief van de Universiteit Wageningen.

Er zijn vast wel RAF/USAF luchtfoto's van de locaties beschikbaar. Daarop zijn de antennevelden van de gezochte FUMO,s goed te herkennen. Dit is de snelste weg naar de door jullie zo gewenste zekerheden.

http://library.wur.nl/speccol/
http://www.dotkadata.com/samples/

Succes en misschien komen we elkaar daar wel eens tegen.

Greetz,

Joop
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Mammut en zijn varianten

Bericht door Pilgrimsplaza »

Genie 4 schreef:Als je gewoon van mij aanneemt dat er een Kriegsmarine Fumo Radar op de Vulkaan heeft gestaan en een Luftwaffe FuMg Radar op het Kwartelduin, dan zit je volgens mij weer bijna op het juiste spoor.
OK, Kim, dan houden we het daar maar op. Zoals eerder gezegd: alles te weten, maakt niet gelukkig. Ik ga m'n weblog inkorten en hou het dan maar voor gezien. Je bent van harte uitgenodigd! PM me maar als het weer wat beter is. Alle anderen ook zeer bedankt voor de vele vrolijke uren en een 'iets' langer verhaaltje blijft natuurlijk ook altijd welkom.

Nabrandertje 9:14
Zojuist krijg ik antwoord op mijn vraag [over de foto's met de twee bouwkooien bovenaan mijn weblog waarvan ik toen nog dacht dat ze gespiegeld waren] aan de schrijver van eerder bedoeld standaardwerk: "Ik heb die 'apparaten' tijdens mijn onderzoek rond 1990 niet weten te determineren. Zelfs niet met de uitgebreide informatie (een set boeken van Siemens), die ik destijds uit Duitsland over vroege radarapparatuur mocht ontvangen."
We zijn in goed gezelschap!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4105
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Mammut en zijn varianten

Bericht door AvB »

Pilgrimsplaza schreef:
Genie 4 schreef:Daaruit concludeer ik dat daar tussen 1940 - 1943/44 een ander type Luftwaffe-radar moet hebben gestaan.???
toch CÄCILIE?

Heren, ik begin het spoor een beetje bijster te raken. We lezen steeds meer details, nummers, afkortingen en namen, maar de grote lijn raakt uit beeld. Wie alsnog van "ERICA, URSULA, ANTON, MORITZ, CÄSAR en CÄCILIE in het Westduin" een voor leken begrijpelijk kort verhaaltje maakt, die tracteer ik op een lekker lunsje op Pier 32, waar tegenover op de Haagse Piek immers -naar de huidige inzichten- misschien ook wel een MAMMUT heeft gestaan? ;)
Geert, wil je het gewoon niet weten of doe je alsof? :D Er zijn geen nieuwe namen en afkortingen bijgekomen. Al die namen die je noemt zijn besproken in het topic. Ik stel voor dat je alle pagina's nog een keer rustig leest en wat aantekeningen maakt. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Genie 4

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Genie 4 »

Joop Schreuder schreef:Heren,

In plaats van in kringetjes rond te redeneren op dit forum kan beter tijd worden gestoken in een bezoek aan het foto archief van de Universiteit Wageningen.

Er zijn vast wel RAF/USAF luchtfoto's van de locaties beschikbaar. Daarop zijn de antennevelden van de gezochte FUMO,s goed te herkennen. Dit is de snelste weg naar de door jullie zo gewenste zekerheden.

http://library.wur.nl/speccol/
http://www.dotkadata.com/samples/
Bedankt voor 2 links.
Ik heb deze ook nog gevonden...
Den Haag - 560 luchtfoto's Royal Air Force in beeldbank van het ...
http://www.denhaag.nl/home/bewoners/to/ ... rchief.htm

Ik geloof dat ik op ongeveer foto 30??? wel iets op de vulkaan kon zien staan.

Groet,
Kim
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

Wie alsnog van "ERICA, URSULA, ANTON, MORITZ, CÄSAR en CÄCILIE in het Westduin" een voor leken begrijpelijk kort verhaaltje maakt, die tracteer ik op een lekker lunsje op Pier 32
ha .... de uitdaging ga ik graag aan!

Lopend in de richting van het Westduin kwamen Erica en Ursula een bijzonder apparaat tegen, een reusachtig verticaal scherm van wel 10 bij 20 meter. Een dikke Duitse wachtpost met de naam Casar vertelde hun dat dit een Mammut was, zijn maat Cacilie vulde het verhaal aan met de opmerking dat er zelfs twee Mammuts waren.
Deze tweede Mammut was bijna net zo groot en stond ook verticaal opgesteld.
Een van de twee Mammuts was van de Duitse luchtmacht om vliegtuigen op te sporen, de andere was om bootjes op te zoeken, vertelde Cacilie. Moritz een spion uit het verzet smulde van dit nieuws en was als bezig met zijn bericht aan Engeland over deze geheime large, small of coastal Hoardings ... tutut tuu tu [Red. Verzetsberichten maken het vaak echt vaag!]
Het was voor allen wel duidelijk die van de marine een andere maat had dan die van de luchtmacht, de ene had ook een mast meer! De Mammuts stonden ieder op een duintop, deze duintoppen lagen vrij dicht bij elkaar, dit was opmerkelijk vonden ze, een goede verklaring hadden ze hier niet voor.
Na de komst van Motitz waren Casar en Cacilie ook niet zo spraakzaam meer, waarschijnlijk door de gelijkenis van Moritz met ene Eric H., waar ze voor gewaarschuwd waren in Scheveningen.
Dit alles was door de Duitsers heel goed geheim gehouden, hier waren ze zo goed in dat er nu nog steeds veel verwarring over ontstaat.
;)

Lunchje verdient?

G,Ruud


leuk, maar niets aan verbinden is zeker niet Scheveningen + foutjes: http://www.google.nl/url?sa=i&rct=j&q=f ... 3619749359
Laatst gewijzigd door Ruud op 27 mar 2013, 20:13, 28 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Bas de Mos
Berichten: 1073
Lid geworden op: 24 feb 2008, 22:22
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Bas de Mos »

haha heerlijk :lol:
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door wattman »

Geweldig Ruud! Kan niet beter. :D Kan ik je alvast voor de 'Gouden Mammoet' van 2013 nomineren?
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Ruud schreef:Lunchje verdiend?
Helemaal; ik verheug me erop! Zie je, zo moeilijk was het ook weer niet!
Kom je samen met Kim of op eigen gelegenheid? Het is mij om het even.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

Pilgrimsplaza schreef:
Ruud schreef:Lunchje verdiend?
Helemaal; ik verheug me erop! Zie je, zo moeilijk was het ook weer niet!
Kom je samen met Kim of op eigen gelegenheid? Het is mij om het even.

Heb er een hoop lol om gehad, vat het allemaal vooral op als grap :D
Misschien had ik tot maandag moeten wachten :roll:

Resume, het hele verhaal staat hieronder, alleen de omtbrekende woorden even aanvullen om er een smeuig verhaal van te maken.

Luftwaffe; Mammut, Moritz, 4 masten, Kwartellaan, Vf bunker, Stp.XXXXV L, FuMG 41/42G (?)

Marine; Mammut Casar, Anton, 3 masten, Savorin Lohmanln, V143/Erika, WN 66 HM, Fumo 52

De rest vooral vergeten!

(M151/Ursula)
(Fumo 53, Cacilie)
etc.

'Gouden Mammoet'
Wat een eer :oops:

g,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 28 mar 2013, 07:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Ruud schreef:grap
Dat wel, natsuurlijk, maar dan wel met een serieuze ondertoon, namelijk dat een kort verhaaltje in lekentaal teveel gevraagd bleek. Het is niet anders dan een heel ingewikkeld, technisch, incompleet verhaal. Er is nog iets onderweg.

De uitnodiging blijft!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door tim »

in tegendeel, het is een heel simpel verhaal, hierboven door Ruud en Arthur in 5 regels beschreven..

Alle overige aannames en kopieer en plak praktijken van websites enz. maken het verhaal alleen maar ingewikkeld..

bijgevoegd voor de critici de luchtfoto's met bewijs dat de radars er toch echt gestaan hebben..

gr, Tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Pilgrimsplaza schreef:asap
Dag Geert,

Ik heb wat kopieën gemaakt uit een boek van Rudi Rolf. Betreft de mammut radar.

De afbeelding waar naast de radarinstallatie bouwwerken te zien zijn, is logisch te verklaren n.l. er werd gedurende de hele bezettingstijd gebouwd en veranderd. Het kan dus voorkomen dat sommige bunkers nog niet ondergedolven zijn.

In 1940 werd al aangevangen met de bouw van een radar; bij de afbeeldingen die je ziet met en zonder camouflagenet, kan betekenen zonder net, dat het object pas klaar is en met net, dat er gebouwd werd. Dit was echter een voorloper van de latere mammut.

Pas in 1943 werd aangevangen met de bouw van de mammut en eind 1944 voltooid; was een radar voor luchtmachtdoeleinden zoals je daarin al bekend bent.

Ook krijg je een afbeelding van een viermaster; weet alleen niet waar de foto geschoten is; lijkt met niet de Kwartellaan. De andere vanaf de Flakkeesestraat is je al bekend. Van de Kwartellaan is verder weinig bekend, althans ik heb er geen lectuur over.

Je krijgt een aantal bijlage in 2 keer; verder valt er weinig meer over te zeggen. Misschien heb je er wat aan.

Ik zal je nog even de titels van de auteurs doorgeven waaruit ik de gegevens heb uitgehaald:
- Rudi Rolf, Bunkers in Nederland, druk 1982, uitgeverij H. Talsma
- C. Bal, Scheveningen - Den Haag, 1940-1945: van dorp en stad tot Stützpunktgruppe Scheveningen (Den Haag 1996). ISBN 90-75958-02-1
H.F. Ambachtsheer, Van verdediging naar bescherming, De Atlantikwall in Den Haag; ik heb begrepen dat je dit boek al hebt.

Dat was het, groetjes,
Henk van Kampen

Bijlagen: foto's uit de Haagse Beeldbank die hier al de revue zijn gepasseerd: Flakkeesestraat, onbekend 4-master, 0.61953 einde DSL met links de hoeve en rechts de meldpost en het broodrooster op de Vulkaan en 6.15852 DSL met links een wandelaar en aan het eind de Vulkaan met muts.

Bij deze laatste twee foto's Henks toelichting: "Al in 1940 werd aan dit bouwwerk begonnen. Zoals te zien is, is deze installatie in opbouw; later werd daar een camouflagenet over gespannen; kan ook zijn dat de installatie klaar was en dat het net er afgehaald is; foto`s zijn hetzelfde jaar gedateerd 1941. In dat jaar was het nog geen spergebied, gezien aan de personen die daar nog vrijelijk lopen (rechter afbeelding). Spergebied werd in april 1942 ingesteld vanaf de Sportlaan. In 1943-1944 werd de mammut geplaatst met drie masten bestemd voor de Duitse luchtmacht. E.e.a. is allemaal te lezen in de genoemde boeken van Ambachtsheer, Bal en Rolf."

Tenslotte was bijgevoegd Prenten gr. A 915 - zwart krijt - 1945 - Gezicht vanaf het dak van Asterstraat nr. 72 over de voormalige Bomen- en Bloemenbuurt – rechts de driepotige ANTON en waren meegestuurd de pagina’s 126, 127, 131 en 132 uit het boek van Rolf over onder veel meer de twee Mammuts in Den Haag [die ik hier zonder toestemming niet zomaar kan overnemen] en de kleine plattegrond van de Mammutanlage op de Vulkaan die Tim als avatar heeft.

Waarvan akte!

PS: Het zal voor de meesten onder jullie wel gesneden koek zijn, maar ik had dit laatste duwtje toch nodig om goed te begrijpen dat die twee broodroosters samen in één beeld, niet betekenden dat daar dan ook twee Mammuts onder vandaan zouden komen en dat soms titels en bijschriften van foto's ook met kennis van achteraf zijn geformuleerd.
'k Heb zelden over iets geheel nieuws zoveel geleerd in zo korte tijd; dank aan allen! Het was me een waar genoegen.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Ruud »

De Mammuts in Scheveningen

In het Westduin aan de kust bij Scheveningen verrezen in de Tweede Wereldoorlog twee rechthoekige radarschermen van zo'n tien meter hoog. Deze imposante schermen werden aangeduid als Mammuts. De officiële benamingen ofwel de technische type aanduidingen waren FuMo 52 en FuMG 41/42 (?) voor respectievelijk het Kriegsmarine en het Luftwaffe scherm.
Vanwege de specifieke functie waren de schermen niet gelijk aan elkaar, de meest in het oog springende verschil waren de ongelijke afmeting en het verschil in het aantal masten waar de antennes op gemonteerd waren. Deze verschillen waren van grote afstand waarneembaar, het Kriegsmarine scherm had in tegenstelling tot het grotere Luftwaffe scherm bijvoorbeeld drie masten in plaats van vier.
De verdienste van de legeronderdelen verklaren eigenlijk al het verschil in functie, het Luftwaffe scherm was voornamelijk bedoeld voor het waarnemen van vliegtuigen, het Kriegsmarine scherm voor het waarnemen van scheepsbewegingen op zee.
Ten tijde van de oorlog waren de schermen voor de 'gewone' burger niet te bereiken, het Luftwaffe scherm lag in het zwaar verdedigde Stutzpunkt XXXXV L en het Kriegsmarine scherm in Widerstandsnest 66 HM. De stellingen lagen hemelsbreed op nog geen kilometer afstand van elkaar. De Kriegsmarine Mammut nabij de Savorin Lohmanlaan kreeg de naam Anton en de Luftwaffe Mammut bij de Kwartellaan de naam Moritz.
Om de kwetsbare zend en ontvangapparatuur onder te brengen werd er in iedere stelling, op de top van een hoog duin, een bunker gebouwd. In WN 66 werd in standige ausbau een V143 gebouwd en in Stp. XXXXV L een feldmassig verstarkte bunker. De schermen werden op de bunkers geplaatst en de apparatuur werd veilig in de bunker onder gebracht.
De bomvrije bunker van het type V143 kreeg van de bunkerbemanning de naam Erika, deze naam werd naar Duits gebruik boven de entree geschilderd.

Verhaal is opgesteld adhv de informatie verkregen uit de discussie op het fortificatieforum, er is geen nader onderzoek gedaan en de bronnen zijn niet geverifieerd.

Tot er nieuwe feiten of inzichten zijn sluit ik aan bij Tim, case closed

G,Ruud
Laatst gewijzigd door Ruud op 27 mar 2013, 22:36, 3 keer totaal gewijzigd.
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Pilgrimsplaza
Berichten: 80
Lid geworden op: 02 mar 2013, 12:29
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door Pilgrimsplaza »

Perfect!
Dank!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Twee Mammutgeräte in Stp Gr Scheveningen

Bericht door WimVe »

....en toen kwam er een grote olifant en die blies het verhaaltje uit.
Waarvan akte !
He, he...
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Scheveningen”