G-kazematten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
ducatim901

Re: G-kazematten

Bericht door ducatim901 »

Ik dacht het niet maar ben dan ook geen expert in de Grebbelinie.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
WolfmanNed

Bericht door WolfmanNed »

In ieder geval bedankt voor je antwoord.

Het zal om deze versie gaan, ingang eigenlijk direct bovenop:
wwwopac (8).jpeg
viewtopic.php?t=275&start=45

Hij staat bij de B-Kazematten, dus vandaar eigenlijk helemaal niet opgevallen.
De schootrichting mag ook anders zijn hoor. :)

En mocht iemand toevallig nog een tekening hiervan hebben, hou ik me ook heel graag aanbevolen.
Probeer nu de klimkoker van de S3K hierop te passen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Martijn
Donateur
Donateur

Bericht door Martijn »

Zover ik kan vinden zijn er in de Grebbelinie geen varianten van de G-hk gebouwd. Wel is er een aantal G's gebouwd van de variant G-lk, waarvan 1 op het Werk aan de Roode Haan. Daarvan is, als er daar niet al te veel is veranderd de laatste tijd, het betonblok nog wel te vinden.
CITB 1403tG Blad 1.JPG
BS 1tG Blad 1.JPG
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."

Delain. 'We are the others'
wattman
Donateur
Donateur

Bericht door wattman »

Een G-kazemat bemannen lijkt mij al niets, maar dan ook nog met klimkoker. Hoe kom je daar levend uit?
Net zoals de herplaatste koepel bij Enschede zonder betonbescherming. Uitstekend zichtbaar, prima object om te beschieten; zie dan nog eens de schade aan die beschoten G op Rijnauwen.
Wie verzint dit?
WolfmanNed

Allereerst bedankt voor de tekeningen, dan kan ik weer wat versies maken. :D

Wat betreft een G, of welke kazemat dan ook, deze zijn volgens mij ook niet echt ontworpen om snel en veilig te kunnen verlaten.
Nu ben ik zelf al jaren geen 20 meer, maar om een gewone B-kazemat in en uit te komen vond ik al een crime.
WolfmanNed

Deze foto van het interieur van een uitgebrande G (als ik het goed zie) kwam ik tegen op
https://studiezaal.nijmegen.nl/detail.p ... &id=204283
Volgens het bijschrift is deze foto genomen bij de sluizen van Heumen bij het Maas-Waalkanaal.
GN11490.jpeg
AvB
Contacteer:

Bericht door AvB »

In het stuk 565 Fotoverslagen betreffende tijdens de Meidagen 1940 opgelopen beschadigingen aan kazematten. Betreffende kazematten bij Bruggen en Mill, het Maas-Waalkanaal, Mook, Maaslinie, van Roermond tot Wessem, tussen Venlo en Roermond, gebied Territoriaal Bevelhebber Zuid-Limburg, gebied Territoriaal Bevelhebber Friesland en de IJssellinie, 1940. (Bevindt zich in de collectie 418 van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie) bevindt zich in het deel 'Aanteekeningen over de kazematten tusschen Venlo en Roermond' een interessante benaming van de G-kazematten. Van kazemat 126 G t/m 101 G heeft men het dus nog over een G. Daarna echter heeft men het over kazemat 74 P. Dit gaat consequent door t/m kazemat 34 P. Bovendien is er een bijzondere foto zichtbaar van de 47 P waarbij de gietstalen koepel volledig verzonken in beton met alleen het schietgat zichtbaar is. Ik had die nog niet eerder gezien.

Op de kaart uit de 'Groene Serie' over de krijgsverrichtingen in mei 1940 staat de kazemat gewoon als G 47 aangegeven.

/edit:
Ik kreeg via mail meer info door. De P staat voor Pantserkazemat. "Die term werd gebruikt bij de eerste verkenningen in vak Roermond in februari 1939, toen men het nog met erg summiere informatie moest doen. Uniforme verkenningsrapportformulieren, bestekken, uitgewerkte tekeningen e.d. kwamen pas later beschikbaar."
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”