Fort 't Hemeltje
Re: Fort 't Hemeltje
De makelaar biedt dit schitterende landhuis,
met schilderachtige tuin
te koop aan voor het schamele bedrag van € 40.000.
Paal 6 is onvindbaar, wel liggen hier de resten van wat denk ik eens een hek was.
Van de bank en de andere luisterpost zijn eerder al foto's geplaatst.
Een tweede paal nummer 5, staat daar waar hij volgens het kaartje behoord te liggen.
Er vlak bij staat nog een paal voor een zelfde hek als bij limietpaal 9.
Hedendaagse foto's van de G-kazemat staan al in eerdere berichten dus hier liever een afbeelding van de kazemat
tijdens de bouw ervan, afkomstig van de tentoongestelde foto's in de kazerne.
Op de locatie van paal 4 ligt een gevelde boom en een hoop takkezooi, ik heb er gezocht maar niets gevonden.
Paal 3 staat weer min of meer op de originele plaats.
Net als paal nummer 2.
Paal 1 heb ik niet kunnen vinden, evenmin als paal 12.
Let ook eens op de spoorrails die, net als bij de ingang van het reduit van fort Vechten, als hekpaaltjes worden gebruikt.
Het toegangshek stond uitnodigend open,
maar er was niemand aanwezig om aan te vragen of ik wat foto's van de G-kazemat mocht maken, en ditmaal durfde ik
niet brutaalweg door te lopen, helaas.
Dan nog twee vragen:
Is dat kazematje bij lage Zwaluwe Nederlands of Duits? Ik heb beide al horen beweren.
Graag hoor ik eens van Lux51 wat er dan werkelijk gebeurd is tijdens de ontploffing. Je doet wel erg geheimzinnig maar
ik heb nergens een andere versie dan het officiële verhaal kunnen vinden en van een "Knokploeg Holland" heeft het hele
internet nog nooit gehoord.
met schilderachtige tuin
te koop aan voor het schamele bedrag van € 40.000.
Paal 6 is onvindbaar, wel liggen hier de resten van wat denk ik eens een hek was.
Van de bank en de andere luisterpost zijn eerder al foto's geplaatst.
Een tweede paal nummer 5, staat daar waar hij volgens het kaartje behoord te liggen.
Er vlak bij staat nog een paal voor een zelfde hek als bij limietpaal 9.
Hedendaagse foto's van de G-kazemat staan al in eerdere berichten dus hier liever een afbeelding van de kazemat
tijdens de bouw ervan, afkomstig van de tentoongestelde foto's in de kazerne.
Op de locatie van paal 4 ligt een gevelde boom en een hoop takkezooi, ik heb er gezocht maar niets gevonden.
Paal 3 staat weer min of meer op de originele plaats.
Net als paal nummer 2.
Paal 1 heb ik niet kunnen vinden, evenmin als paal 12.
Let ook eens op de spoorrails die, net als bij de ingang van het reduit van fort Vechten, als hekpaaltjes worden gebruikt.
Het toegangshek stond uitnodigend open,
maar er was niemand aanwezig om aan te vragen of ik wat foto's van de G-kazemat mocht maken, en ditmaal durfde ik
niet brutaalweg door te lopen, helaas.
Dan nog twee vragen:
Is dat kazematje bij lage Zwaluwe Nederlands of Duits? Ik heb beide al horen beweren.
Graag hoor ik eens van Lux51 wat er dan werkelijk gebeurd is tijdens de ontploffing. Je doet wel erg geheimzinnig maar
ik heb nergens een andere versie dan het officiële verhaal kunnen vinden en van een "Knokploeg Holland" heeft het hele
internet nog nooit gehoord.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mooie plaat van die G-kazemat. Ook prettig om te merken dat ik niet de enige ben met de limietpaaltjes-afwijking . . .
In de winter is inderdaad makkelijker zoeken, maar je hebt toch een aantal exemplaren gevonden die ik nog niet had gezien.
In de winter is inderdaad makkelijker zoeken, maar je hebt toch een aantal exemplaren gevonden die ik nog niet had gezien.
Ja hoor, heb je wel. Je noemt hem alleen paal 4b. Over het algemeen staat het cijfer onder de 'O', dus je moet het andersom lezen. Hieronder een foto van de zijkant van dezelfde paal, waarop de 7 makkelijker herkenbaar is.Groeten,Barst schreef:Paal 7 heb ik niet gevonden
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
Delain. 'We are the others'
It's just a uniform."
Soms ben ik ook maar een sukkel, je hebt helemaal gelijk en bedankt voor de verbetering. Het wordt er alleen maar moeilijker op want de paal met nummer 5 staat volgens mij toch echt op de plaats waar volgens het kaartje paal 7 zou moeten staan. Eén ding is zeker, ze zijn behoorlijk aan het slepen geweest met paaltjes.
Heb er nog eens over zitten denken, en een oude luchtfoto van het fort heeft me naar de volgende theorie geleid. Om te beginnen hieronder (een deel van) de foto.Het is de oostzijde van het fort; het gebied waar de verschillende palen op niet al te logische plaatsen staan. De grenzen van het militaire terrein zijn vrij makkelijk herkenbaar door het verschil in textuur van de bodem. Nu komt de grens die op de foto zichtbaar is niet overeen met de originele grens zoals is weergegeven in onder andere het register van het fort uit 1877. Die grens loopt namelijk over de sloot die diagonaal van rechtsboven naar linksonder door het lichtgekleurde deel loopt. De theorie is dus dat die sloot de originele grens is, waarop de grenspalen initieel geplaatst zijn (lokaties wederom uit het register van 1877 zoals eerder door mij gepost). Het deel (op de foto) rechts van de sloot is later verkregen. Om de grenzen hiervan aan te geven moesten extra palen geplaatst worden. Dit zijn onder andere de palen O4 en O5. Hieronder een foto ter verduidelijking.De rode lijn is de originele grens. Ook aangegeven in rood de lokatie van paal O7 (wel gevonden) en in blauw de lokatie van paal O6 (niet gevonden). In groen de "nieuwe" grens, met de lokaties van de palen O4 en O5.
Als deze theorie klopt, zou je dus nog meer palen verwachten rond het nieuwe deel (in ieder geval O1, O2 en O3). Ik heb hier al wel naar gezocht, maar niets gevonden. Kan natuurlijk ook liggen aan de vegetatie die daar soms bijna manshoog staat. (gelukkig liep er een smal "pad" door de jungle. Net of er eerder iemand geweest was . . .)
Van de herfst/winter nog maar eens terug om nogmaals te zoeken.
Groeten,
Als deze theorie klopt, zou je dus nog meer palen verwachten rond het nieuwe deel (in ieder geval O1, O2 en O3). Ik heb hier al wel naar gezocht, maar niets gevonden. Kan natuurlijk ook liggen aan de vegetatie die daar soms bijna manshoog staat. (gelukkig liep er een smal "pad" door de jungle. Net of er eerder iemand geweest was . . .)
Van de herfst/winter nog maar eens terug om nogmaals te zoeken.
Groeten,
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
It's just a uniform."
- ducatim901
Martijn schreef:Mooie plaat van die G-kazemat. Ook prettig om te merken dat ik niet de enige ben met de limietpaaltjes-afwijking . . .
In de winter is inderdaad makkelijker zoeken, maar je hebt toch een aantal exemplaren gevonden die ik nog niet had gezien.Ja hoor, heb je wel. Je noemt hem alleen paal 4b. Over het algemeen staat het cijfer onder de 'O', dus je moet het andersom lezen. Hieronder een foto van de zijkant van dezelfde paal, waarop de 7 makkelijker herkenbaar is.Groeten,Barst schreef:Paal 7 heb ik niet gevonden
Ik ken nog wel een paar vestingofielen die de zelfde tic hebben.
Het is niet echt mijn grootste hobby, ik neem ze waar mogelijk wel mee maar er naar zoeken.........dat gaat wel weer ver.
Heb ik het NA wel eens gezocht of er geen kaarten van de terreinen zijn waar de paaltjes op staan, tot nu toe tevergeefs.
Nu kan ik me voorstellen dat er in de microfiches kaarten zitten waar e.e.a. op terug te vinden is.
Misschien wel leuk voor een speciaal topic!
De grenspalen encyclopedie.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
- Dikkieturf
- Contacteer:
Heren,
ik heb enige tijd geleden een gesprekje gehad met de heer Hamoen, zeg maar de fortwachter. Hij gaf aan dat er voor de tot standkoming van het wandelpad wat ruilverkaveling was geweest en wat graafwerkzaamheden. Daarbij zijn enkele palen uitgegraven om te voorkomen dat ze zouden verdwijnen. Deze zijn later opnieuw geplaatst maar misschien niet allemaal op de juiste plaats. Nogmaals een gesprekje hierover met de heer Hamoen kan wellicht het vraagstuk oplossen.
D.T.
ik heb enige tijd geleden een gesprekje gehad met de heer Hamoen, zeg maar de fortwachter. Hij gaf aan dat er voor de tot standkoming van het wandelpad wat ruilverkaveling was geweest en wat graafwerkzaamheden. Daarbij zijn enkele palen uitgegraven om te voorkomen dat ze zouden verdwijnen. Deze zijn later opnieuw geplaatst maar misschien niet allemaal op de juiste plaats. Nogmaals een gesprekje hierover met de heer Hamoen kan wellicht het vraagstuk oplossen.
D.T.
Laatst gewijzigd door Dikkieturf op 17 jul 2011, 16:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
I.v.m. de ruilverkaveling: hierbij nog een deel van de actuele kadastrale kaart van dit gebied. Fort ligt op perceel 376 als ik het zo zie.
Wit zijn bestaande paaltjes, de vermiste paaltjes in het rood.
Het fortterrein beslaat niet alleen perceel 376; maar ook de percelen 844, 469,470 en 472. Hoe het zit met perceeltje 1011 is mij nog onduidelijk. Het gesleep met de grenspaaltjes heeft kennelijk alles te maken met perceel 473, dat momenteel te koop staat. Dit stukje grond is niet bij het enorme perceel 978 gevoegd maar kennelijk in bezit gebleven of gekomen van een derde partij. Waarschijnlijk wilde defensie de grenzen met dit perceeltje na de ruilverkaveling goed aanduidden, misschien ook met het oog op het recht van overpad. Een hoop veronderstellingen en vragen dus, zoals: waar komt de tweede paal nummer 5 vandaan.
Het fortterrein beslaat niet alleen perceel 376; maar ook de percelen 844, 469,470 en 472. Hoe het zit met perceeltje 1011 is mij nog onduidelijk. Het gesleep met de grenspaaltjes heeft kennelijk alles te maken met perceel 473, dat momenteel te koop staat. Dit stukje grond is niet bij het enorme perceel 978 gevoegd maar kennelijk in bezit gebleven of gekomen van een derde partij. Waarschijnlijk wilde defensie de grenzen met dit perceeltje na de ruilverkaveling goed aanduidden, misschien ook met het oog op het recht van overpad. Een hoop veronderstellingen en vragen dus, zoals: waar komt de tweede paal nummer 5 vandaan.
376: Staatsbosbeheer
473: particulier A
470, 472: Staatsbosbeheer
978, eigendom van particulier B, en heel wat rechten i.v.m. kabels en/of leidingen
1011: Staatsbosbeheer plus een recht i.v.m. kabels en/of leidingen
M.b.t. erfdienstbaarheden als recht van overpad kan ik je niet informeren
473: particulier A
470, 472: Staatsbosbeheer
978, eigendom van particulier B, en heel wat rechten i.v.m. kabels en/of leidingen
1011: Staatsbosbeheer plus een recht i.v.m. kabels en/of leidingen
M.b.t. erfdienstbaarheden als recht van overpad kan ik je niet informeren
-
David-Ross
Beste Jackducatim901 schreef:Heb ik het NA wel eens gezocht of er geen kaarten van de terreinen zijn waar de paaltjes op staan, tot nu toe tevergeefs.
Nu kan ik me voorstellen dat er in de microfiches kaarten zitten waar e.e.a. op terug te vinden is.
JK
In het NA heb je het archief: "Ministerie van Oorlog: Grensbescheiden der Genie 'Verboden Kringen', 1815-1938 Oorlog / Verboden kringen" 2.13.37. Daarin heb ik in het verleden ook wel eens van dit soort informatie teruggevonden over redoutes bij Boxtel. Meer informatie: http://www.gahetna.nl/collectie/archief ... id/2.13.37
Groet, David
Volgens "Een onuitdoofbaar vuur", van DT Koen waren alle G's met afwachtingsruimte voorzien van een gassluis. Op de tekening die onder andere in het Denkschrift staat is de sluis te herkennen. Wordt nu wel heel aantrekkelijk de kazemat bij Overeind open te graven . . .wattman schreef: . . . zou de de G van 't Hemeltje de enige Nederlandse kazemat met een gassluis zijn geweest.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
It's just a uniform."
- ducatim901
David-Ross schreef:Beste Jackducatim901 schreef:Heb ik het NA wel eens gezocht of er geen kaarten van de terreinen zijn waar de paaltjes op staan, tot nu toe tevergeefs.
JK
In het NA heb je het archief: "Ministerie van Oorlog: Grensbescheiden der Genie 'Verboden Kringen', 1815-1938 Oorlog / Verboden kringen" 2.13.37. Daarin heb ik in het verleden ook wel eens van dit soort informatie teruggevonden over redoutes bij Boxtel. Meer informatie: http://www.gahetna.nl/collectie/archief ... id/2.13.37
Groet, David
Ha die David,
Ik zal van de week eens kijken of er iets naar mijn gading in zit!
Nuttige tip.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
-
lux51
@barst
Hetgeen ik van Dhr van Lamoen gehoord heb is dat er contact met hem is opgenomen door een oud-lid van Knopploeg Holland/nederland/utrecht die het verhaal vertelde. Die knokploeg zorgde voor de liquidaties van veraders en/of andere doelwitten. De man wilde die tijd vergeten en er mocht geen contact met hem meer worden opgenomen. Hij wilde alleen maar dat eindelijk eens het onjuiste officiele verhaal nu eens juist verteld werd. Mijn schoonvader had totaal niet het idee dat de man fabeltjes aan het vertellen was, omdat hij details opgaf over het gebeuren die aangaven dat hij waarschijnlijk tijdens of vlak na de explosieis op de locatie is geweest.
Degene die er de laatste tijd nog zijn geweest: Wat vinden jullie van de betonnen piramide op het looppad. Daar blijken er nog een aantal van in de sloot te liggen. Ik probeer mijn schoonvader zover te krijgen dat hij de andere piramides ook laat opdreggen en plaatsen als parkeer-afscheiding.
De ketting is afkomstig uit een gevechtslocatie in Duitsland en waarschijnlijk van een pantserwagen of tank.
Hetgeen ik van Dhr van Lamoen gehoord heb is dat er contact met hem is opgenomen door een oud-lid van Knopploeg Holland/nederland/utrecht die het verhaal vertelde. Die knokploeg zorgde voor de liquidaties van veraders en/of andere doelwitten. De man wilde die tijd vergeten en er mocht geen contact met hem meer worden opgenomen. Hij wilde alleen maar dat eindelijk eens het onjuiste officiele verhaal nu eens juist verteld werd. Mijn schoonvader had totaal niet het idee dat de man fabeltjes aan het vertellen was, omdat hij details opgaf over het gebeuren die aangaven dat hij waarschijnlijk tijdens of vlak na de explosieis op de locatie is geweest.
Degene die er de laatste tijd nog zijn geweest: Wat vinden jullie van de betonnen piramide op het looppad. Daar blijken er nog een aantal van in de sloot te liggen. Ik probeer mijn schoonvader zover te krijgen dat hij de andere piramides ook laat opdreggen en plaatsen als parkeer-afscheiding.
De ketting is afkomstig uit een gevechtslocatie in Duitsland en waarschijnlijk van een pantserwagen of tank.
De laatste keer dat ik op het fort was (begin september) stond er nog niets op het wandelpad, maar ik neem aan dat het een tetraeder betreft. Hiervan lag er op dat moment nog een aantal in de sloot zuid van het fort. De fortwachter vertelde dat het de bedoeling was, dat deze opgevist zouden worden om deze in een nieuwe rol opnieuw te gaan gebruiken. Is denk ik wel een goede zaak. Nu liggen ze maar in de modder niks te doen . . .lux51 schreef:Degene die er de laatste tijd nog zijn geweest: Wat vinden jullie van de betonnen piramide op het looppad. Daar blijken er nog een aantal van in de sloot te liggen. Ik probeer mijn schoonvader zover te krijgen dat hij de andere piramides ook laat opdreggen en plaatsen als parkeer-afscheiding.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."
It's just a uniform."
Beste lux;
De enige versie van het verhaal, officieel of niet, dat ik kan vinden is dat er bij een ontploffing van munitie drie mensen zijn omgekomen; een vader en zijn zoon, en een zoon van de fortwachter. Ik begrijp best dat daar een heel verhaal achter zit en ben daar zeer benieuwd naar. Je schrijft dat je er meer van weet dankzij iemand van een knokploeg die belast was met het verwijderen van munitie op het fort. Je maakt ons (mij) daar zeer nieuwsgierig mee, maar wil of kan vervolgens niets loslaten over wat er dan wel precies gebeurd zou zijn.
http://www.oudhouten.nl/content/artikel ... eltje.html
Ik kan best wel gaan speculeren over hoe het gebeurd is. Misschien waren de vader en de zoon wel N.S.B.-ers, zoals die na de oorlog wel vaker "gebruikt" werden voor gevaarlijke klusjes zoals het verwijderen van mijnen en munitie; en misschien hebben ze de ontploffing wel opzettelijk veroorzaakt omdat ze levensmoe waren. Of misschien heeft de zoon van de fortwachter wel een sigaretje opgestoken boven een open kruitvat. Zo kan ik nog wel een paar scenario's verzinnen, maar op dit forum doe ik liever aan waarheidsbevinding dan aan roddelen.
Tip: als je meer wil weten over hoe het er op een aantal forten aan toe ging kort na de oorlog, en wat de rol van de knokploegen hierbij was, lees dan eens "Onheilstij, de laatste jaren van de NHW" van Leendert van der Valk:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Als je iets weet en je wilt erover vertellen, schrijf er dan over op het forum. Maar als je alleen suggereert iets te weten en je wil er verder niets over kwijt, hou dan liever je mond. In je laatste stukje doe je het weer. Je hebt het over de ketting aan de tetraëder bij de ingang van het fort. Deze zou "waarschijnlijk" afkomstig zijn van een pantserwagen of tank uit een "gevechtslocatie" in Duitsland. Ik wil dan weten hoe je aan deze informatie komt, waar hij gevonden is, hoe hij in Nederland terecht gekomen is, waarom hij aan de tetraëder vastgemaakt is, uit welk land de ketting komt, enz. enz. enz.
Ben niet boos, wel teleurgesteld en nieuwsgierig,
Barst.
De enige versie van het verhaal, officieel of niet, dat ik kan vinden is dat er bij een ontploffing van munitie drie mensen zijn omgekomen; een vader en zijn zoon, en een zoon van de fortwachter. Ik begrijp best dat daar een heel verhaal achter zit en ben daar zeer benieuwd naar. Je schrijft dat je er meer van weet dankzij iemand van een knokploeg die belast was met het verwijderen van munitie op het fort. Je maakt ons (mij) daar zeer nieuwsgierig mee, maar wil of kan vervolgens niets loslaten over wat er dan wel precies gebeurd zou zijn.
http://www.oudhouten.nl/content/artikel ... eltje.html
Ik kan best wel gaan speculeren over hoe het gebeurd is. Misschien waren de vader en de zoon wel N.S.B.-ers, zoals die na de oorlog wel vaker "gebruikt" werden voor gevaarlijke klusjes zoals het verwijderen van mijnen en munitie; en misschien hebben ze de ontploffing wel opzettelijk veroorzaakt omdat ze levensmoe waren. Of misschien heeft de zoon van de fortwachter wel een sigaretje opgestoken boven een open kruitvat. Zo kan ik nog wel een paar scenario's verzinnen, maar op dit forum doe ik liever aan waarheidsbevinding dan aan roddelen.
Tip: als je meer wil weten over hoe het er op een aantal forten aan toe ging kort na de oorlog, en wat de rol van de knokploegen hierbij was, lees dan eens "Onheilstij, de laatste jaren van de NHW" van Leendert van der Valk:
http://www.bol.com/nl/p/nederlandse-boe ... index.html
Als je iets weet en je wilt erover vertellen, schrijf er dan over op het forum. Maar als je alleen suggereert iets te weten en je wil er verder niets over kwijt, hou dan liever je mond. In je laatste stukje doe je het weer. Je hebt het over de ketting aan de tetraëder bij de ingang van het fort. Deze zou "waarschijnlijk" afkomstig zijn van een pantserwagen of tank uit een "gevechtslocatie" in Duitsland. Ik wil dan weten hoe je aan deze informatie komt, waar hij gevonden is, hoe hij in Nederland terecht gekomen is, waarom hij aan de tetraëder vastgemaakt is, uit welk land de ketting komt, enz. enz. enz.
Ben niet boos, wel teleurgesteld en nieuwsgierig,
Barst.