Wandelend langs de Grebbelinie (I): Scherpenzeel

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1097
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Wandelend langs de Grebbelinie (I): Scherpenzeel

Bericht door wattman »

In april heb ik twee dagen besteed aan het aflopen van de Grebbelinie tussen Scherpenzeel en Leusden. Dit net voordat de bladgroei een speurtocht naar verborgen kazematten te lastig zou gaan maken. Ik heb hiervan dankbaar gebruik gemaakt van het boekje De Grebbelinie, een cultuurhistorische gids van Bart Rietberg (uitgeverij Matrijs, Utrecht, tweede druk 2007). Door mij gemaakte wandeltochten zijn hierin beschreven op de kaarten 7, 8, 9, 10 en 12. Waar de gids de Grebbelinie beschrijft van noord naar zuid, heb ik om vervoerstechnische redenen ervoor gekozen om de wandeling in de omgekeerde richting te maken, en wel in twee etappes: 1) van de Pothbrug (Woudenberg) naar Leusden, en 2) Scherpenzeel, Broerkerbrug naar de Pothbrug. Op de Pothbrug is er een bushalte met verbindingen naar het station Veenendaal-De Klomp (elke 30 minuten), resp. Amersfoort en Zeist.

Om het overzichtelijk te houden zal ik mijn (foto)verslag opbouwen van zuid naar noord.

Zoals de meeste lezers wel zullen weten was Scherpenzeel de plek waar met succes de pogingen van het Duitse leger om de Grebbelinie te doorbreken werden afgeslagen. Dat tijdens de gevechten het dorp zelf zwaar werd beschadigd is anno 2009 niet meer te zien.

Afbeelding

Wel herinnert de benaming "Plein 1940" voor het plein nabij de kerk, en de straatnaam "De Voorposten" nog aan de meidagen. Meer tastbaar is het monumentje "De Voorposten" aan de noordzijde van het dorp. Na afgestapt te zijn van de bus waarmee ik uit Veenendaal was gekomen, ben ik eerst gewandeld naar dit monumentje gewandeld. Het doet mij een beetje denken aan de monumentjes die je langs de Belgische wegen aantreft, ter herinnering aan de inzet van Belgische, Franse en Engelse legenonderdelen in de Eerste Wereldoorlog. Ik vind dat altijd wel erg charmant, en wat dat betreft vind ik het een beetje jammer dat de regimentsmonumentjes op de Grebbeberg allemaal staan op het Ereveld, en niet verspreid over de Grebbeberg zelf.

Afbeelding

Afbeelding

Het monument is erg simpel (zoals het hoort), en bestaat uit een stuk spoorrails (uit 1939) dat in beton is geplaatst. Dit herinnert aan de wegversperringen die werden geplaatst door het Nederlandse leger.

Afbeelding

Ik ben na mijn bezoek, teruggekeerd en via het dorp mijn weg gevonden naar de hoofdlijn van de Grebbelinie in 1940. Deze was gelegen op de Liniedijk die langs het Valleikanaal ligt. In 1940 was tevens het terrein voor het Valleikanaal voor het grootste deel van innundaties voorzien. Nu kan men zich nog enig idee vormen van de verdedigingslinie aan de hand van de S en B-kazematten die bewaard zijn gebleven. Tevens zijn er hier en daar nog restanten van G-kazematten aan te treffen. Ik heb deze in mijn foto verslag buiten beschouwen gelaten. Op een enkel exemplaar na gaat het wel om zeer bescheiden restanten.

Bij de Broekerbrug is duidelijk het hoogteverschil tussen de Liniedijk te zien en het terrein ten oosten van het kanaal.

Afbeelding
Afbeelding
Liniedijk, gezien naar het zuiden

De route over de dijk is voorbehouden aan de wandelaar, de fietser kan het pad aan de overkant volgen.

Afbeelding


Aan het begin van de route over de dijk, bij de Broekerbrug, trof ik een stuk beton aan waarvan de achtergrond mij niet duidelijk is. Wellicht weet een van de forum genoten meer?

Afbeelding
Wat is dit geweest?

Hoewel het pad tussen de Broekerbrug en de Pothburg goed te volgen is (dat is niet overal op de Liniedijk het geval, zo mocht ik ondervinden) is de dijk op het allereerste stuk zwaar begroeid, met het gevolg dat sommige kazamatten slecht of nauwelijks zichtbaar zijn. Ook is het dan onmogelijk om een blik op de voorzijde te werpen.

Goed zichtbaar zijn een S en een B-kazamat die vlak bijelkaar liggen. Het viel we hier trouwens op dat de toegang tot de S-kazemat verassend ruim is. Verderop hebben de S-kazematten allemaal een klein toegangsluik.

Duidelijk sporen van de gevechtshandelingen vertoont de op dit deel van de Grebbelinie meest noordelijk gelegen S-kazemat. Volgens de Wandelgids van Rietberg is dit de stelling die tot het laatst werd verdedigd, om de terugtocht van de troepen op de Waterlinie te dekken.

Afbeelding
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wandelend langs de Grebbelinie (I): Scherpenzeel

Bericht door AvB »

Leuk verslag van deze bewogen plek!
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: Wandelend langs de Grebbelinie (I): Scherpenzeel

Bericht door Martijn »

Toen & Nu-tje van de boerderij bij de Broekerbrug. De Toen-foto komt van Marktplaats.nl. De foto komt uit de 20-er jaren.
Broekerbrug 2.jpg
Broekerbrug.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
kees
Berichten: 11
Lid geworden op: 15 mei 2010, 13:59

Re: Wandelend langs de Grebbelinie (I): Scherpenzeel

Bericht door kees »

zie foto 8 van uw verslag; wat is dit? dit is een nederlands betonnen schotbalk 'sponning' (ws. omgevallen) 1 van een paar dat aan beide zijden van een kleine coupure in een waterkering, behorende bij een inundatiestelling, werd geplaatst. zo'n betonblok had verticale sleuven waarin schotbalken (spoorbielsachtige balken) werden geplaatst in geval van daadwerkelijke inundatie om 'lek' via de coupure (meestal een smalle weg) te voorkomen. zo'n schotbalk 'muurtje' werd aan de achterzijde verzwaard met een aardlichaam of zandzakken. ook waren er exemplaren met 2 sleuven naast elkaar met een tussenruimte van ca. 0,5 mtr. waarbij m.i. de aardversteviging tussen de 2 schotbalk'muurtjes' werd geplaatst. bij zo'n coupure-kering stond een schotbalkloodsje; een houten geteerd afdak, niet groter dan een laag schuurtje, waarin de schotbalken gereed lagen. vooral in het noordelijkste deel van de grebbelinie, in de oostelijke dijk langs de eem, zijn meerdere intacte exemplaren te vinden, alle zonder het loodsje. op basis van deze foto kan ik niet garanderen dat ik correct ben; ik zie geen sleuven; ik kan de totale omvang en vorm van het object niet bepalen enz. er zijn altijd uitzonderingen, buitencategorie objecten en civiele elementen. eerst moet het blok zelf onderzocht worden, ook kan gezocht worden naar een tweede exemplaar: deze sponningen kwamen slechts in paren voor. daarnaast is de plaatselijke situatie belangrijk; er zit altijd enige logica achter militaire objecten...

vriendelijke groet, kees.
Laatst gewijzigd door kees op 17 mei 2010, 11:52, 12 keer totaal gewijzigd.
BunkerOwner

Re: Wandelend langs de Grebbelinie (I): Scherpenzeel

Bericht door BunkerOwner »

Hoi Kees,

Welkom op het form, altijd leuk dat mensen ook de moeite nemen zich te registreren om aanvullende informatie te geven op vraagstukken. Merci daarvoor :)

En Wattman natuurlijk dank voor de mooie serie(s).
Gebruikersavatar
Robin de Goede
Berichten: 376
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:20
Locatie: STP Gruppe Scheveningen

Re: Wandelend langs de Grebbelinie (I): Scherpenzeel

Bericht door Robin de Goede »

Mooi verslag Hendrik, jammer dat ik er niet bij kon zijn vandaag ;)
The fortification, once an object, tended to become a "subject".
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”