Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

De Festung Hoek van Holland & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door PdK »

Opnieuw een bericht over sloop uit H.v.H.

Naast de Manege Hoek van Holland bevind zich een bunker dat vermoedelijk heeft gediend als remise voor een zoeklicht of stuk geschut. En voor wie vaker H.v.H. is binnen gereden via de Dirk van de burgweg kent hem wel.
Mij is het nooit duidelijk geworden wat zijn exacte functie was. Alleen weet ik dat er een onderkomen (vrijwel gelijk aan een VF2a) aan de overzijde van de weg stond, welke is gesloopt in 1989. Overigens zijn er van dit type onderkomen nog enkele aanwezig. Zoals in de Nieuwlandsedijk, bij de Hilwoning en langs de Haakweg. Zij vormde in 1942 de eerste landinwaarts gelegen betonnen verdedigingswerken (Westwallartiger Ausbau) van het toen 'Stutzpunkt Hoek van Holland'. Van de nu te slopen bunker resteren echter straks geen voorbeelden meer.

Een Duitse kaart biedt nog een goede suggestie. Zoals de aanduiding van 'Flakstand Rommel' in dit gebied met een 2cm luchtafweer geschut (5. Batterie, M.Fl.A 813). Alleen een zoeklicht wordt daarbij niet genoemd (als eveneens een datum). Vooralsnog lijken deze en de eerder gesloopte bunker daar dus onderdeel van te zijn geweest.

Nu in ieder geval het slechte nieuws:
De bunker wordt binnenkort gesloopt. Ondanks inspanningen van de Stichting Vesting Hoek van Holland om de bunker te verplaatsen of integreren in de nieuwe plannen. Verplaatsen bleek duurder, en zou twee kranen en een dieplader kosten. Slopen was al de eerste wens vanuit de gemeente en projectontwikkelaar. Op de plek van de bunker komt een recreatie plas, waar omheen de nieuwe woonwijk 'l'Avenue' moet komen. De bunker op een eilandje in de plas en een creatieve invulling bleken helaas ook geen optie.

Eventueel foto's maken van het werk lijkt nu wijs.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Sebastiaan
Berichten: 174
Lid geworden op: 27 feb 2008, 21:59
Locatie: Nabij het Festung HQ IJmuiden
Contacteer:

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door Sebastiaan »

En daar gaat weer een stukje Festung HvH... het lijkt rap minder te worden. Doet me denken hoe het er over 50 jaar ermee staat.... :cry:
BunkerOwner

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door BunkerOwner »

Sebastiaan schreef:En daar gaat weer een stukje Festung HvH... het lijkt rap minder te worden. Doet me denken hoe het er over 50 jaar ermee staat.... :cry:
Over 50 jaar loopt iedereen te huilen dat er zo weinig bewaard is gebleven....
Zo gaat het immers altijd. Helaas.
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door Bunkertju »

Daar gaan we weer :cry:

Ander hobby gaan zoeken denk ik zo , Er blijft nix over :x
Patrick

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door Patrick »

Samengevat: Oud verderfelijk beton maakt plaats voor Royale Villa's Gelegen Aan Rustieke Waterpartij.

Maar goed. Om maar eens een oud spreekwoord toe te passen: Alles wat waarde heeft, is weerloos...

Je zou toch zowat eens Milieudefensie vragen hoe ze toch altijd weer projecten weten te traineren... :mrgreen:
luchtkastelen 40-45

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door luchtkastelen 40-45 »

Milieudefensieve tips: een handjevol vleermuizen doet wonderen. Zandhagedissen of orchideeën doen het ook altijd goed. :twisted: Populaire dwarsliggers hier in New Orleans zijn manatee's (= zeekoeien) en soepschildpadden, maar gelukkig hier weinig bunkers die bedreigd worden! Hoewel... sommige forten uit het pre-betontijdperk liggen er wel erg slecht bij hier. Maar dat is een heel ander hoekje van dit forum. ;)

Groet, René D.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door WimVe »

luchtkastelen 40-45 schreef:Milieudefensieve tips: een handjevol vleermuizen doet wonderen. Zandhagedissen of orchideeën doen het ook altijd goed. :twisted: Populaire dwarsliggers hier in New Orleans zijn manatee's (= zeekoeien) en soepschildpadden, maar gelukkig hier weinig bunkers die bedreigd worden! Hoewel... sommige forten uit het pre-betontijdperk liggen er wel erg slecht bij hier. Maar dat is een heel ander hoekje van dit forum. ;)
Groet, René D.
Zitten er echt geen zeldzame mossen of varens op of rond het objekt ?
Joop Schreuder †

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door Joop Schreuder † »

Bijgaand een artikel dat heeft bijgedragen aan het redden van een aantal Groepsschuilplaatsen in de Biesbosch. Er staat een gedegen onderbouwd stuk in over flora en fauna in relatie tot beton en bunkers. Doe er je voordeel mee zou ik zeggen. Overname en citeren met bronvermelding van harte toegestaan. Overigens, naast het schrijven van stukken en artikelen was ook stevig overleg- en lobbywerk hierbij noodzakelijk. Gelukkig al in een vroeg stadium, tijdens de MER en planvorming, al aan tafel met de mannen.

Greetz,

Joop
Natuur en bunkersJS.pdf
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1098
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door wattman »

Kijk dat is waardevolle informatie, Joop!
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door PdK »

Dank Joop!

Ik moest het even houden op slechts de inleiding, maar dit document stuur ik door binnen de Stichting in HvH.

Groeten, Peter
Joop Schreuder †

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door Joop Schreuder † »

Weinig geschreeuw en veel wol :mrgreen: als ik verder nog wat kan bijdragen hoor ik het graag.

Greetz,

Joop
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1791
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door PdK »

Voor wie de bunker nog een laatste foto- of kijkmoment wilt schenken. Deze week zal hoogstwaarschijnlijk de sloop beginnen.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4031
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Sloop remise 'Flakstand Rommel(?)'

Bericht door ducatim901 »

Ik hoorde vandaag van MNO dat er aleen nog een muurtje staat........
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Festung Hoek van Holland”