MKB 3./ 511 Bjarkøy

Discussies over de Atlantikwall en andere Duitse fortificaties in Noorwegen.
Plaats reactie
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

MKB 3./ 511 Bjarkøy

Bericht door Stp. Nord »

Na de twee zwaarste batterijen in de omgeving van Narvik nu wat lichters. De kustbatterij op het eiland Bjarköy.
De batterij werd in 1941 gebouwd en uitgerust met vier 15,5 cm K 418 (F) stukken. In eerste instantie was het een Heeresküstenbatterie met als nummer HKB 1/983. In augustus 1944 werd de batterij overgenomen door de Kriegsmarine en krijg het nummer MKB 3./511.

De batterij ligt aan de noordoostzijde van het eiland, enkele honderden meters ten zuidoosten van Nergårdshavn. En bestreek met zijn stukken een wezenlijk deel van de Vågsfjorden ten oosten van het eiland.

De vier 15,5 cm K 418 (F) stukken werden geplaatst in open geschutsbeddingen. Die omgeven waren met diverse VF werken. De Leitstand werd gebouwd op de helling van de Risnakken.
Verdere bewapening van de batterij bestond uit één 4,7 cm Skoda Festungspak 36 (T) geplaatst in een VF bunker, één 5 cm KWK 40in open bedding, drie 2 cm Madsen Flak in open beddingen en een 8 cm mortier welke stond opgesteld in een loopgraaf. Tevens waren er een twee zoeklichten (1 x 60 cm en 1 x 90 cm) met bijbehorende aggregaten op het terrein aanwezig.
De werken waren onderling verbonden door middel van een uitgebreid loopgraven stelsel.
Ten westen en zuiden van de batterij bevonden zich een meerdere mijnenvelden.

De bezetting van de batterij bestond uit ca. 235 man. Zij waren gehuisvest in op de batterij opgetrokken barakken en in door de bezetter geconfisqueerde Noorse woonhuizen in de nabijheid van de batterij.

Na de oorlog is de MKB 3./511 ontmanteld. Van de bewapening is alleen de 5 cm KWK over. Verscheidene VF werken werden opgeblazen, barakken gesloopt en in sommige gevallen elders weer opgebouwd.
Vandaag de dag is het gehele terrein eigendom van de gemeente Bjarköy. Het is grotendeels overwoekerd met kreupelhout, maar de werken zijn goed toegankelijk.

Ik heb het eiland Bjarköy inmiddels twee keer bezocht. Wat mij het meest opviel is dat alle werken bestaan uit VF constructies. Het heeft allemaal een sterk geïmproviseerd karakter.
Degelijke wapening in de vorm van betonijzer ontbreekt in de meeste gevallen. Veelal is gebruik gemaakt van spoorrails die afkomstig was van een verlaten spoorlijn elders op het eiland.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Stp. Nord op 21 aug 2009, 11:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: MKB 3./ 511 Bjarköy

Bericht door ducatim901 »

Mooie plek zeg (en leuke foto's), tis dat ik een hekel heb aan lopen........en dat je bijna de halve wereld over moet om op zulke plekken te komen.
Als ik dat zo zie kriebelt het wel, ik vond Alderney (ondanks dat de reis en het varen en vliegen door een goede vriend van mij werd geregeld) al een heel gedoe.
Hou het liever bij het rijden (net terug van Cherbourg) hoewel het varen en vliegen wel meer het gevoel gaven van een ''verre" vakantie ging.
O enne voor ik het vergeet.....laat maar komen die plaatjes.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Antoon

Re: MKB 3./ 511 Bjarköy

Bericht door Antoon »

Kleine correctie,

Het is niet Bjarköy, maar Bjarkøy. ;)
Stp. Nord
Berichten: 125
Lid geworden op: 04 aug 2009, 21:44
Locatie: Oost Groningen

Re: MKB 3./ 511 Bjarkøy

Bericht door Stp. Nord »

Antoon schreef:Kleine correctie,

Het is niet Bjarköy, maar Bjarkøy. ;)
Beide schrijfwijzen worden in het Noors geaccepteerd :mrgreen:
Een foto zegt vaak meer dan duizend woorden
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall in Noorwegen”