Belle Steijn - Abschnitt Wassenaar

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Belle Steijn - Abschnitt Wassenaar

Bericht door Danny »

Hallo liebe leute,

Ik denk niet dat mijn bericht hier goed staat, maar het hoort een beetje bij Flugplatz Katwijk, dus gok ik het er maar op ;) Een tijdje terug ben ik een rondje om vliegveld Valkenburg gaan fietsen. Ik had hier namelijk al een keer een bunkertje zien staan (Welke ik ook een keer als quizvraag gepost had.) Ik had al zo het idee dat er nog meer bunker gestaan moesten hebben. Recentelijk kreeg ik wat luchtfoto's onder ogen waarop de stelling rond de oude boerderij Bellesteijn goed te zien was. Ik ben vervolgens even naar de eigenaar van de boerderij gelopen en deze vertelde mij dat er nog twee bunkertjes in zijn achtertuin stonden. Het betrof hier een Munitionsbunker gemaakt van Formstein-blokken en een bunkertje voor sanitaire voorzieningen. Het bunkertje voor sanitair was wel lichtelijk aangepast, aangezien deze nu als schuur dienst deed.
luchtfoto.jpg
De eigenaar van het stuk grond vertelde me dat ze pas een aantal jaren geleden het weiland voor de boerderij vlak hebben gemaakt. Voor die tijd waren ook de loopgraven die zich op het weiland bevonden nog zichtbaar. Langs de weg die naar de boerderij toeliep vanaf de Oostdorperweg stonden kanonnen opgesteld, zo ook achter de boerderij zelf. De man wist mij te vertellen dat er zo'n 40 bunkers gestaan moeten hebben. (Allen gemetselde werken.) De bijgebouwen van de eeuwenoude boerderij zijn grotendeels opgebouwd met stenen die van de bunkers afkomstig zijn. Mocht er iemand meer informatie hebben over deze stelling, graag.
P1030345.JPG
P1030353.JPG
P1030350.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Belle Steijn - Abschnitt Wassenaar

Bericht door tim »

ola danny, in 1944 heette dit complex stutzpunkt 38H en was er een SS artilleriebatterij met 4 X 15cm geschut aanwezig.

tijdens mijn bezoek enkele jaren geleden vertelde de eigenaar me dat er in een kas op het terrein nog een betonnenplatform met daarop ''ijzeren ding''
aanwezig was voor het geschut.
we konden het toen niet bekijken omdat de man weg moest.
er waren toen een paar jaar terug nog betonnen schuttersputjes gesloopt in het weiland tussen de boerderij en de oostdorperweg in.

in het boek wassenaar in de tweede wereldoorlog staat nog specifieke informatie over bellesteijn en de dingen die daar gebeurd zijn.
(inclusief een duits kaartje)

ik kwam nog deze luchtfoto op m'n pc tegen, helaas ben ik zo dom geweest om de bron er niet van op te schrijven. (misschien beeldbank gemeentearchief wassenaar?)

gr, tim

gr, tim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Belle Steijn - Abschnitt Wassenaar

Bericht door Danny »

Hey Tim,

Bedankt voor de info! Ik zal eens kijken of ik dat boek ergens kan kopen. Ik weet dat er in dat boek ook nog een bizarre foto staat van het graven van de tankgracht rond het vliegveld.

Groet,

Danny
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Belle Steijn - Abschnitt Wassenaar

Bericht door Danny »

Oja ik zie het inderdaad hier op een kaart staan. 21./SS Batterie - 4 x 15,5.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Belle Steijn - Abschnitt Wassenaar

Bericht door tim »

in mei 44 stond er nog een batterij artillerie van de 16 felddivision (L) met 4X 7,62 cm russisch veldgeschut
gr, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Belle Steijn - Abschnitt Wassenaar

Bericht door ducatim901 »

Klinkt logisch....
Na de Invasie werd de 16 Lw.Feld.Div als eerste van de drie divisies die de Kust moesten verdedigen naar het zuiden gestuurd (en werd in Normandie in mootjes gehakt).
Daarna namen SS eenheden de kustverdediging samen met andere eenheden over, door de drie divisies (347 I.D., 719 I.D.16 Lw.Feld Div.) op de Geallieerden af te sturen, dit was een flinke aderlating voor de Duitse kustverdediging in Nederland.
Na het vertrek meldde het WBN dat bij een geallieerde aanval over zee de Duitsers de geallieerden geen strobreed in de weg konden leggen.
Ik heb op internet een Duits document gelezen dat er ongeveer 25 á 30 duizend soldaten uit de kustverdediging werden gehaald en er minder dan 10.000 er voor terug kwamen.
Zelfs op volle bezetting was het denk ik al lastig geweest om een invasie in Nederland tegen te houden.
Nu was de vernietiging van de Duitsers wel een hoofdzaak voor de geallieerden maar de Festung Holland paste niet in de strategie en men liet de vernietiging van het 25e leger achterwege, de focus lag uiteindelijk vooral op een snelle nederlaag van Duitsland.
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”