Landfront Vlissingen

Het Verteidigungsbereich Vlissingen & Freie Küste Walcheren
Mark89

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Mark89 »

Maarten schreef:Het is te bestellen via internet, http://www.bunkerbehoud.eu" target="_blank" target="_blank
Aah, dat scheelt. Ik ben namelijk ook op zoek naar het boek "Landfront IJmuiden", en dat kun je dus alleen ter plaatse bij de stichting kopen.
Mark89

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Mark89 »

Boek aangekomen, nu al halverwege. Toch nog wat vragen: waarom heeft het oostelijk deel van het landfront zo weinig geschutsbunkers (t.o.v. het noordwestelijk deel)? Was dit vanwege het achterliggende Kernwerk? En zo ja, waarom heeft men dan uberhaupt deze moeite genomen om zulk een groot stuk land extra te moeten verdedigen?
Ook wilde ik vragen wat de functie was van de 700 die midden tussen Stp. Fidelio en Stp. Kolberg zuidoostelijk van Klein Valkenisse middenin het verteidigungsbereich is gebouwd (nu afgebroken volgens het boek).
En als laatste: in Stp. Dietl schijnt een 693b gebouwd te zijn (zie http://www.fortiff.be/regelbau/index.php?p=150). Wat was de functie van deze bunker?
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Danny »

In de 693b stond een apparaat in de zin van deze: http://www.youtube.com/watch?v=vR4N6MTx_vw. Daar kon mee gecommuniceerd worden. Best een vernuftig machientje.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Mark89

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Mark89 »

Danny schreef:In de 693b stond een apparaat in de zin van deze: http://www.youtube.com/watch?v=vR4N6MTx_vw. Daar kon mee gecommuniceerd worden. Best een vernuftig machientje.
Dat vind ik nu zo leuk aan deze hobby: je blijft tegen bizarre dingen aanlopen. :) Maar naar welke zijde was deze bunker gericht? Was deze gebouwd om te kunnen communiceren met Stützpunktgruppe Breskens o.i.d.?

Edit: Ik zie het al: d'r stond nog een tweede 693b in Pz. Stp. Nettelbeck III.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Janus X »

Heey die Mark,

Zo te zien heb je het nog niet uitgelezen :P haha
Dat er minder bunker in het oosten staan tov het westen heeft met de tekorten van bouw materialen te maken, ze zijn namelijk in valkenisse begonnen met bouwen, eenmaal het kanaal over zijn we een tijdje verder, vandaar de simpele 680's en 700's.
Het stuk land wat er extra mee verdedigd werd was ook vrij groot en zinloos in het oosten, maar in het westen heeft het 2 voordelen, flak batt. Noord ligt nu binnen de verdedeging van het landfront en het waterwin gebied ligt binnen het landfront.

De 700 bij Dishoek in de polder heeft als doel de doorgaande weg Koudekerke --> Biggekerke te dekken, zoals te zien op de overzichtskaart word de weg gedekt door 623's, en dat is leuk tegen troeppen, maar voertuigen word toch lastig !

Groetjes en plezier met het boek,

Ramon

P.s. Licht sprachgerat, werkt best goed, en dat voor 60 jr na dato :mrgreen:
Mark89 schreef:Boek aangekomen, nu al halverwege. Toch nog wat vragen: waarom heeft het oostelijk deel van het landfront zo weinig geschutsbunkers (t.o.v. het noordwestelijk deel)? Was dit vanwege het achterliggende Kernwerk? En zo ja, waarom heeft men dan uberhaupt deze moeite genomen om zulk een groot stuk land extra te moeten verdedigen?
Ook wilde ik vragen wat de functie was van de 700 die midden tussen Stp. Fidelio en Stp. Kolberg zuidoostelijk van Klein Valkenisse middenin het verteidigungsbereich is gebouwd (nu afgebroken volgens het boek).
En als laatste: in Stp. Dietl schijnt een 693b gebouwd te zijn (zie http://www.fortiff.be/regelbau/index.php?p=150). Wat was de functie van deze bunker?
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Mark89

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Mark89 »

Geinspireerd door het boek en geholpen door het feit dat ik een beetje gestoord ben heb ik gisteren maar even de volle vijftien kilometer van het oostelijk See- en Landfront afgelopen onder de tropenzon. Heeft een aantal mooie kiekjes opgeleverd. Voor velen ongetwijfeld ouwe koek, maar wilde ze toch niet onthouden. De dag begon al goed met Pz. Stp. Nettelbeck III, waar ik, na vriendelijk vragen, vrij was om foto's te schieten. Toch ook weer een vraag: wat zijn de piramidevormige uitsteeksels op het dak van de 680?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Janus X »

Heey Mark,

Aller eerst respect voor deze tropische bunkertocht ! haha
Tis daarom toch redelijk aan de tempratuur.
Mooie foto's

De piramide achtige dingen op het dak van de 680 dat zijn de antenne doorvoer schachten van de bunker, de piramide's lagen vroegger onder de grond, en voorkwam dat de stalen buis daarin ging roesten.

Greetz, Ramon

Mark89 schreef:Geinspireerd door het boek en geholpen door het feit dat ik een beetje gestoord ben heb ik gisteren maar even de volle vijftien kilometer van het oostelijk See- en Landfront afgelopen onder de tropenzon. Heeft een aantal mooie kiekjes opgeleverd. Voor velen ongetwijfeld ouwe koek, maar wilde ze toch niet onthouden. De dag begon al goed met Pz. Stp. Nettelbeck III, waar ik, na vriendelijk vragen, vrij was om foto's te schieten. Toch ook weer een vraag: wat zijn de piramidevormige uitsteeksels op het dak van de 680?
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Mark89

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Mark89 »

Janus X schreef:De piramide achtige dingen op het dak van de 680 dat zijn de antenne doorvoer schachten van de bunker, de piramide's lagen vroegger onder de grond, en voorkwam dat de stalen buis daarin ging roesten.
Zoiets dacht ik al, maar ik ken die schachten voor antenne alleen maar als 'champignons' als op de 114A Neu.
Was inderdaad vrij gesloopt aan het eind van de dag. Overigens heb ik verleden jaar 6 weken lang elke dag zo'n 10 km gelopen op mijn geologisch veldwerk in de Pyrenneen, waar het al gauw nog zo'n 10 graden warmer was, dus ik ben het wel een beetje gewend. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Janus X »

Zo dan dat is ook een warm tripje geweest !
Respect hoor :mrgreen:

Gr, Ramon

Mark89 schreef:
Janus X schreef:De piramide achtige dingen op het dak van de 680 dat zijn de antenne doorvoer schachten van de bunker, de piramide's lagen vroegger onder de grond, en voorkwam dat de stalen buis daarin ging roesten.
Zoiets dacht ik al, maar ik ken die schachten voor antenne alleen maar als 'champignons' als op de 114A Neu.
Was inderdaad vrij gesloopt aan het eind van de dag. Overigens heb ik verleden jaar 6 weken lang elke dag zo'n 10 km gelopen op mijn geologisch veldwerk in de Pyrenneen, waar het al gauw nog zo'n 10 graden warmer was, dus ik ben het wel een beetje gewend. :mrgreen:
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Klaas Meijer »

Vraagje over Fort Rammekens, dat onderdeel uitmaakt van het stp. Rommel. Bovenop het fort vlakbij de zoeklichtbunker is stuk beton te vinden. Het lijkt er op dat Duitse militairen hun namen hierop achter hebben gelaten. Heeft iemand een idee wat de functie hier van was. Op de bunker app staat Bedding voor Immitatiekanon, maar waarom zou je daar zoiets neer zetten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door AvB »

Zelfde reden waarom mensen nu graffiti en tags achterlaten. :D Een herinnering achterlaten.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Klaas Meijer
Berichten: 46
Lid geworden op: 31 jan 2021, 06:10

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door Klaas Meijer »

maar wat is het Arthur? Een voet voor een vlaggenmast?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door ducatim901 »

Zoals je aangeeft zal het waarschijnlijk iets met een vlaggenmast van doen hebben.
Maar het is heel lastig om er een datum aan te hangen, het lettertype lijkt ouder dan WO2 maar Ik schrijf zelf in spijkerschrift dus de manier van schrijven is niet zaligmakend.
Mocht je ooit wat in het beton kriebelen, altijd een datum er bij kriebelen.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door AvB »

Jaartal is denk ik net afgebroken. Zie laatste foto: 22.5.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Landfront Vlissingen

Bericht door tim »

Scherp Arthur,
Met een beetje geluk lift dat afgebroken stuk daar nog ergens?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “V.B. Vlissingen”