Gietstalen kazematten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Antoon

Gietstalen kazematten

Bericht door Antoon »

Waar in Nederland staan nog complete gietstalen kazematten?
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door Rene Ros »

Antoon schreef:Waar in Nederland staan nog complete gietstalen kazematten?
Keverdijk, Weesp
Fort bij Vechten, Bunnik (3x)
Fort bij Rijnauwen, Bunnik
Staaiweg, Vierlingbeek
Puiflijk, Betuwe

en onlangs is hier beweerd dat er ook een op Fort bij Everdingen intact is.
Op het buitenterrein van het Geniemuseum te Vught is een dergelijke losse koepel aanwezig, even als een PAG-koepel.

Mvg,
René
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door maarten-stahlbeton »

Aan de dijk in Vlissingen niet te vergeten.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door Rene Ros »

maarten-stahlbeton schreef:Aan de dijk in Vlissingen niet te vergeten.
Inderdaad, ik zat aan 7 stuks te denken en dacht dat ik compleet was. :-)

René
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door Maarten »

Bij het genie museum in Vught staat er ook nog eentje, maar die staat dacht ik niet meer in beton. Samen met zijn grote broer voor een 4,7cm pag.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door wattman »

Heeft iemand een foto van die in de Betuwe?

Voor de vragensteller, die te Weesp en Vierlingsbeek zijn door de eigenaar aan het oog onttrokken (paardenmest c.q. in een muur verwerkt).
De drie te Vechten en de twee exemplaren in Vlissingen zijn het beste voor een bezoek.
Antoon

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door Antoon »

Die op fort Everdingen zit aan de oostzijde van het fort in het talud bij de fortgracht, maar is bijna geheel afgedekt met grond. In welke dijk te Vlissingen staan de twee gietstalen kazematten?
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door Rene Ros »

wattman schreef:Heeft iemand een foto van die in de Betuwe?

Voor de vragensteller, die te Weesp en Vierlingsbeek zijn door de eigenaar aan het oog onttrokken (paardenmest c.q. in een muur verwerkt).
Dat was de vraag niet. ;-)
Die op de Keverdijk kan je best zien, als je weet dat 'ie eronder zit. Of effe uitgraven, wordt wel eens gedaan.

René
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door Rene Ros »

De complete lijst intacte G-kazematten, van noord naar zuid:

Keverdijk, Weesp
Fort bij Rijnauwen, Bunnik
Fort bij Vechten, Bunnik (3x)
Fort bij Everdingen
Puiflijk, Betuwe
Oostelijke Bermweg, Vlissingen (2x)
Staaiweg, Vierlingsbeek

Op het buitenterrein van het Geniemuseum te Vught is een dergelijke losse koepel aanwezig, even als een PAG-koepel.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door svdb10 »

Ik dacht dat die koepel in de Betuwe nog slechts gedeeltelijk aanwezig was (bovenste helft afgezaagd)? Niet echt compleet te noemen dus.
Daarnaast schijnt er in de buurt van Calais (Atlantikwall ) in een FLAK-stellung nog ergens een nederlandse G-koepel te zijn ingebouwd. Ik heb gelezen dat deze verkeerd om is ingebouwd, maar kan mij hier niet zo heel veel bij voorstellen. Heb helaas nog nooit foto's van deze koepel gezien.
Het bewuste steunpunt is al lang (1999) ondergewerkt met grond, maar zover ik weet ligt de koepel er nog.

Een van de duitse-beton-mannen (of vrouwen) die dit kan bevestigen of foto's heeft? ;)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Mir
Berichten: 139
Lid geworden op: 23 feb 2008, 20:14

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door Mir »

Op het binnenterrein van het depot v/h Legermuseum aan de Paardenmarkt te Delft staat ook nog een koepel, uiteraard zonder kazemat :mrgreen:
Deze willen ze in het nieuw te bouwen museum in Soesterberg tentoonstellen. Of dat ook echt gaat gebeuren....?
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door wattman »

Rene Ros schreef: Dat was de vraag niet. ;-)
We zijn hier om informatie te delen. Waarschuw je me nog even als je op de Keverdijk gaat graven? :P
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door Rene Ros »

wattman schreef:We zijn hier om informatie te delen. Waarschuw je me nog even als je op de Keverdijk gaat graven? :P
Als ik levensmoe ben... :-)
De kazemat is van NS Vastgoed maar de buurman is nogal 'aggresief' over het oorlogsverleden en de bijbehorende werken. Hij is het die de paardenmest over andermans kazemat stort...

René
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1096
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door wattman »

Een medewerker van het Muizenfort wist trouwens weer te vertellen dat de kazemat van de gemeente zou zijn. 8-) Ik heb het toch nog eens nagekeken in het kadaster en vandaag de situatie in het veld bekeken. Volgens mij staat die G nog net op de grond van de particulier (Keverdijk 1). Een aantekening dat er sprake is van een besluit op grond van de Monumentenwet is typisch genoeg zowel bij het perceel van Railinfratrust als op het aangrenzende perceel geplaatst.
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Gietstalen kazematten

Bericht door Rene Ros »

wattman schreef:Een aantekening dat er sprake is van een besluit op grond van de Monumentenwet is typisch genoeg zowel bij het perceel van Railinfratrust als op het aangrenzende perceel geplaatst.
Dat klopt, de man heeft zelf de bijbehorende groepsschuilplaats in zijn tuin staan, een provinciaal monument. Helemaal onder een klim-op verborgen. Niet gezien? :-)

Ik heb in 2001 stukken bij het kadaster opgevraagd. Perceel 1761 was toen van NS Vastgoed en de westgrens komt volgens mij overeen met de erfafscheiding, oost daarvan ligt de g-kazemat. Perceel 1082 is van de buurman. Komt dat overeen met jouw recente raadpleging?
Bij de aanleg van de Gooiboog is perceel 1761 overhoop gegooid en gebruikt als bouwweg, maar keurig om de kazemat heen.
Scans van de uittreksels ga ik hier niet plaatsen vanwege de persoonsgegevens die er in staan. Ja, dat staat openbaar in het Kadaster maar dat wil niet zeggen dat ik het hier moet gaan verspreiden.

Enne, het Muizenfort is weer wat anders en (nog) een andere gemeente... :-)
Bij het Muizenfort hebben ze overwogen om te regelen de G-kazemat aan de Keverdijk te slopen/verplaatsen ten gunste van hun restant g-kazemat. Ben ik nou gek als ik dat raar vind? Ik heb ze aangeraden om de koepel in beton te reconstrueren om verder verval zoals betonrot te voorkomen.

Mvg,
René
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”