Tobruk Alphen aan den Rijn

Duitse stellingen in het achterland als versterkte steden, Stp.Gr. Moerdijk, De Vordere en Hintere Wasserstellung, Eendrachtstellung, Pantherstelllung en radarlocaties
Mark89

Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Mark89 »

Net ten noordwesten van station Alphen aan den Rijn ligt naast het spoor op een grasveldje een tobruk. Ik ben daar een aantal jaren geleden al eens langsgekomen, maar vandaag moest ik weer eens naar Leiden en werd ik er aan herinnerd. Ik meen mij vaag te herinneren dat er indertijd meerdere werkjes lagen, maar uiteraard moest er ook hier weer een afzichtelijk blok nieuwbouw worden neergeplemd dus ik heb een donkerbruin vermoeden dat het er nu nog maar 1 is. Hier en hier een foto. Vraag is: kan iemand mij vertellen waarom deze bunkers hier zijn gebouwd?
Laatst gewijzigd door Mark89 op 08 okt 2010, 21:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Danny »

Hey Mark. Ik zie je foto niet... Ik vraag me ook al jaren af waar dat tobrukje toe behoort. Hij ligt er zo eenzaam bij naast dat spoor.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Mark89

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Mark89 »

Danny schreef:Hey Mark. Ik zie je foto niet... Ik vraag me ook al jaren af waar dat tobrukje toe behoort. Hij ligt er zo eenzaam bij naast dat spoor.
Da's raar, bij mij doet de hyperlink 't wel? Ik knal d'r wel even een streepje onder om het duidelijker te maken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Danny »

Ah kijk. Nu wel ;) Kan ook door mijn internet komen. Dat is de hele dag al vaag aan het doen.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door tim »

die tobruk zou onderdeel van het neue landfront kunnen zijn... die linie liep volgens mij ook langs alphen aan de rijn
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
booziewoozie

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door booziewoozie »

Tobruk-bunker uit de Tweede Wereldoorlog
In de Tweede Wereldoorlog bouwde de Duitse bezetter een verdedigingslinie langs de hele kust van Noorwegen tot Frankrijk: de Atlantikwall. Daarachter lagen in Nederland enkele reservelinies, waaronder de Vordere Wasserstellung, van Amsterdam via Alphen aan den Rijn naar Rotterdam. Deze bestond, naar Nederlands voorbeeld, uit kanalen, tankgrachten, ondergelopen polders, bunkers en wachtposten. Deze Tobruk-bunker in Alphen langs het spoor naar Leiden fungeerde als wachtpost in de Vordere Wasserstellung en is samen met restanten van de tankgracht het laatste tastbare object in Alphen aan den Rijn uit de bezettingstijd 1940 - 1945.

Er stonden nog meer bunkers in de polder maar zijn allemaal gesloopt voor nieuwbouw in de wijk Kerk en Zanen
Mark89

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Mark89 »

tim schreef:die tobruk zou onderdeel van het neue landfront kunnen zijn... die linie liep volgens mij ook langs alphen aan de rijn
booziewoozie schreef:Tobruk-bunker uit de Tweede Wereldoorlog
In de Tweede Wereldoorlog bouwde de Duitse bezetter een verdedigingslinie langs de hele kust van Noorwegen tot Frankrijk: de Atlantikwall. Daarachter lagen in Nederland enkele reservelinies, waaronder de Vordere Wasserstellung, van Amsterdam via Alphen aan den Rijn naar Rotterdam. Deze bestond, naar Nederlands voorbeeld, uit kanalen, tankgrachten, ondergelopen polders, bunkers en wachtposten. Deze Tobruk-bunker in Alphen langs het spoor naar Leiden fungeerde als wachtpost in de Vordere Wasserstellung en is samen met restanten van de tankgracht het laatste tastbare object in Alphen aan den Rijn uit de bezettingstijd 1940 - 1945.

Er stonden nog meer bunkers in de polder maar zijn allemaal gesloopt voor nieuwbouw in de wijk Kerk en Zanen
En weer wat nieuws geleerd. Mijn dank. Zijn er verder nog restanten van deze linie te vinden richting Amsterdam/Rotterdam?
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door bunkerpictures »

Betreft zoals al gezegt de "Vordere Wasserlinie". Er zijn nog twee plekken waar wat restanten beton zijn te vinden, zoals in Boskoop en tussen Gouda en Moordrecht. Voor foto's en locaties zie http://www.bunkerpictures.nl" target="_blank" target="_blank
Deze verdedigings werken zijn gebouwd in combinatie van veel geinudeerde weilanden en polders tussen Amsterdam-Alphen a/d Rijn-Gouda-Dordrecht. Op diverse plekken zijn er ook tankgrachten gemaakt, deels zijn hiervoor bestaande waterwerken verbreed en aangepast. Met kennis van zaken zijn er nog stukken te vinden c.q. te herkennen.

Gr Raphael
Mark89

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Mark89 »

bunkerpictures schreef:Betreft zoals al gezegt de "Vordere Wasserlinie". Er zijn nog twee plekken waar wat restanten beton zijn te vinden, zoals in Boskoop en tussen Gouda en Moordrecht. Voor foto's en locaties zie http://www.bunkerpictures.nl" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank
Deze verdedigings werken zijn gebouwd in combinatie van veel geinudeerde weilanden en polders tussen Amsterdam-Alphen a/d Rijn-Gouda-Dordrecht. Op diverse plekken zijn er ook tankgrachten gemaakt, deels zijn hiervoor bestaande waterwerken verbreed en aangepast. Met kennis van zaken zijn er nog stukken te vinden c.q. te herkennen.

Gr Raphael
Ik heb op de site de betreffende werken in Alphen, Gouda noch Boskoop kunnen terugvinden (ze staan niet onder 'locations'), echter, ik heb wel deze site gevonden met nog een aantal werken plus locatie. Als het weer het toelaat ga ik zeker eens proberen de Flakstand Julianasluis te vinden; dat zouden dan de bunkers zijn die het dichtst bij mijn huis in Capelle aan den IJssel liggen (misschien op de Vf aan de Parklaan in Rotterdam na dan).
Gebruikersavatar
bunkerpictures
Berichten: 287
Lid geworden op: 14 feb 2008, 14:41
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door bunkerpictures »

Deze locaties kan je vinden via Nederland - Inland - boskoop/Alphen en Gouda.

anders rijden we er wel een keer samen langs, ik woon in Gouda!

Gr Raphael
Mark89

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Mark89 »

bunkerpictures schreef:Deze locaties kan je vinden via Nederland - Inland - boskoop/Alphen en Gouda.

anders rijden we er wel een keer samen langs, ik woon in Gouda!

Gr Raphael
Dat zou inderdaad vrij briljant zijn; altijd leuk om de mensen achter de avatars eens te ontmoeten. : ) Stuur anders even een persoonlijk bericht met dagen waarop je tijd hebt.
Mark89

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Mark89 »

Vandaag een middagje wezen touren langs de Vordere Wasserlinie met Raphael. Wil hem daar via deze weg nogmaals voor bedanken. Was erg leuk en informatief, en allebei weer nieuwe dingen gezien. Een kleine impressie:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Remco de Goede »

Moest er weer niet gewerkt worden meneer Smid ;)
Gebruikersavatar
Rene Ros
Berichten: 681
Lid geworden op: 19 feb 2008, 23:33
Locatie: Weesp
Contacteer:

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Rene Ros »

Meer info over de Vordere Wasserstellung:
http://www.forten.info/catalogus/duits-vorder/

Aanvullingen ende correcties van harte welkom!

Mvg,
René
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Tobruk Alphen aan den Rijn

Bericht door Dikkieturf »

Als je met de trein van Haarlem naar Zanvoort gaat passeer je net voorbij Haarlem en rangeerterreintje. Ook daar ligt een tobroek

D.T.
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “Overige Duitse stellingen in Nederland”