5cm KwK

Door de Duitsers gebruikte eigen wapens en veroverd materiaal (Beute).
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

5cm KwK

Bericht door WimVe »

Hallo allemaal,

Ivm een vastlopert op het axis forum betreffende het Kernwerk De Beer even hier eeen verzoekje:

Heeft iemand of kan iemand de volgende afmetingen opmeten van een 5cm KwK kanon (in een bunker) : de hoogte van vertikale scharnierpunt van de loop en de afmetingen van het schild plus de hoogte tov de vloer ?
Ik weet niet of het geschut op een andere manier bevestigt is als het in een bunker geplaatst wordt vandaar in een bunker tussen haakjes.
Met deze maten kan ik het 3D model van het kanon een beetje realistisch krijgen. Op dit moment kloppen de verhoudingen tussen het geschut en de "Scharte" niet.

Alvast bedankt voor alle moeite.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 5cm KwK

Bericht door svdb10 »

Hallo Wim,
Ik kan je niet aan precieze afmetingen helpen, maar heb nog wel een link voor je met wat interessante foto's. Wellicht ken je hem al?
http://www.strijdbewijs.nl/hinder/bunkers1.htm" target="_blank" target="_blank

Daarnaast bestonden er volgens mij twee 5cm KwK's die allebei in bunkers zijn toegepast: de the 5 cm KwK L/42 en de L/60. Lijkt me belangrijk dat je eerst bepaald over welk type je de informatie zoekt.
In Waffen-Revue No. 77 heeft een artikel over de 5 cm KwK L/42 gestaan. Daar kun je waarschijnlijk wel de door jouw gezochte afmetingen vinden.
Gr. Sander
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: 5cm KwK

Bericht door WimVe »

Hoi Sander,

Klopt, volgens Jos waren de meeste 5cm KwK's alhier, dus ook op De Beer, L60.
Fotos heb ik genoeg maar wat ik mis is een referentie naar afmetingen.

Dus als bv iemand een A4tje op zo'n ding geplakt had en dan fotos gemaakt dan heb je een idee van de afmetingen.
Als iemand dus kan melden dat bv de hoogte van het schild 80 cm is en voor beide typen hetzelfde is dan kan ik vandaaruit verder.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 5cm KwK

Bericht door AvB »

Het enige verschil tussen de L/42 en L/60 was volgens mij de Mndungsbremse.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Hako
Berichten: 58
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:18
Locatie: Krimpen a/d IJssel

Re: 5cm KwK

Bericht door Hako »

@ Wimve

Op onderstaande url staat een tekening met afmetingen

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 00&start=0

Suc6
groeten Hugo
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 5cm KwK

Bericht door ducatim901 »

AvB schreef:Het enige verschil tussen de L/42 en L/60 was volgens mij de Mndungsbremse.
En de lengte van de loop..........andere mogelijke verschillen zijn de manier van afvuren, keuze tussen manueel of elektrisch....
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: 5cm KwK

Bericht door svdb10 »

ducatim901 schreef:En de lengte van de loop..........andere mogelijke verschillen zijn de manier van afvuren, keuze tussen manueel of elektrisch....
JK.
Mijn redenatie was eigenlijk dat omdat dit kanon een 90cm langere loop had, het scharnierpunt (waar naar Wim op zoek was) ook op een andere plek moest zitten. Ik ging er dus beetje van uit dat het affuit enigszins afwijkend was.
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: 5cm KwK

Bericht door WimVe »

Alvast bedankt.
De loop is inderdaad goed "omschreven" en was op de mm nauwkeurig maar nu de rest nog. ;)

De hoogte van het scharnier punt geeft de hoogte van de loop ongeacht de hoek waarin het staat.

Voorlopig heb ik het verschil tussen L/42 en L/60 opgelost met een 90cm langere loop.....
Het geheel ligt nu in onderdelen uit elkaar.....
5cm_KwK_R_9.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 5cm KwK

Bericht door tim »

hoi boys, even voor de duidelijkheid:
De looplengte is dan te berekenen door het aantal kalibers te vermenigvuldigen met de projectieldiameter. Een 120 mm Kanon Lang 50 (meestal afgekort tot: L/50 - dezelfde afkorting als in het Engels, Frans en Duits) heeft dus een lengte van zes meter. (quote: wikipedia)

ik kan me herinneren dat op axis een documentje geplaatst is waarin vermeld stond dat er in het WBN gebied alleen L60 's gebruikt zijn.... kan het weer niet vinden- :evil:
edit:
het was een document van de mar. fest. pioniergruppe wassenaar uit februarie 1945.
daarin staan voor het heer 69 x L60 en geen een L 42.
het document vermeld niet of dit de hele kust betreft of alleen KVA amsterdam....
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 5cm KwK

Bericht door ducatim901 »

Ha die Tim,
Ik ga er ook altijd van uit dat deze stelregel klopt maar een enkel jaar geleden las ik in
een boek dat dit verschilt per land, zo zijn er geloof ik ook landen die de hele lengte van
de zaak meten, dwz loop en kulas.
JK.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: 5cm KwK

Bericht door WimVe »

Als je goed naar deze tekening kijkt dan zie je het (originele duitse) antwoord:

Afbeelding
Bron: Waffenrevue no. 77

De lengte 2100(mm) van "Rohr und verschluss" klopt precies met 50(mm) keer 42 (van L/42).
De definitie looplengte is wat vaag (naar mijn idee) want waar begint de loop ? Is dat alleen maar het ronde deel waar de munitie in gaat ?
In bovengenoemde tekening dus 2100 minus 175 = 1925mm (plusminus 8mm) ?

Het scharnierpunt of beter zwaartepunt ligt op 57cm vanaf het einde van het blok.

Dit zwaartepunt zal bij een L42 anders zijn als bij een L60.
Het scharnierpunt van het geschut, daar waar de (totale) loop vertikaal draait ligt echter constructief vast. En heeft geen direkte relatie met het zwaartepunt. Anders dan dat beide op hetzelfde punt moeten liggen voor de beste gewichtsverdeling. Dus buiten de feitelijke massaverdeling zal een L60 loop 45 cm verder uitsteken tov een L45, immers de 90/2=45cm.
Als je kijkt naar de massaverdeling, dan zal het gewicht van het blok het zwaartepunt Xcm naar achteren verleggen.

Ps Mischien een idee om een definitie topic te openen voor oa geschut ?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 5cm KwK

Bericht door tim »

Wat plaatjes uit het DAWA boekje die 5 centimeter KwK im atlantikwall..
Het exemplaar op die betonnen voet is volgens de DAWA een "paar lafette", en komt alleen voor in Denemarken.
Verder nog intressante links naar axis history forum.

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... 9#p1828389

http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... k#p1826248
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 5cm KwK

Bericht door ducatim901 »

In Overloon staat een hele mooie complete versie van een 5cm KwK.
Misschien de moeite waard om eens een belletje te plegen en te vragen om hem op te mogen meten.
Even uit mijn hoofd is het een L/60.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 5cm KwK

Bericht door AvB »

Op Twitter had ik een interessante discussie over de 5cm KwK L/60 van Kornwerderzand.

- Het schild is uiteraard namaak
- De mondingsrem bleek af te wijken van het normale exemplaar (van de 5cm Pak 38)

Oude foto's van tijdens de vondst van dit wapen in 1985 lieten zien dat er helemaal geen mondingsrem op het wapen meer zat. Waarschijnlijk al in de oorlog of vlak erna verwijderd.

In een oud krantenbericht bleek dat 25 man personeel bij de marine in hun vrije tijd het kanon hadden gerestaureerd en daarbij zelfs onderdelen hebben moeten namaken. Toen is waarschijnlijk ook de mondingsrem vervaardigd wat de afwijking verklaard.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 5cm KwK

Bericht door AvB »

De nagemaakte mondingsrem van de 5cm KwK van Kornwerderzand en een originele 5cm Pak 38 mondingsrem op een 5cm KwK van het Nationaal Militair Museum (toen nog in bruikleen bij het Fort Hoek van Holland)
20140504-kornwerderzand-duits-182.jpg
20150310_fort-hvh_0030.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Wapens”