Fort Westervoort

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie en de Stelling van Amsterdam
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fort Westervoort

Bericht door Remco de Goede »

fortwestervoort schreef:. bunker owner kwam al aanzetten dat er genoeg restaurattie potjes beschikbaar zijn om het fort te restaureren en te tentoonstellen.
Dan moet je wel de weg weten in het wereldje van de subsidies, en zelfs dan is het nog verdomde lastig om geld los te peuteren.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Fort Westervoort

Bericht door WimVe »

Remco de Goede schreef:
fortwestervoort schreef:. bunker owner kwam al aanzetten dat er genoeg restaurattie potjes beschikbaar zijn om het fort te restaureren en te tentoonstellen.
Dan moet je wel de weg weten in het wereldje van de subsidies, en zelfs dan is het nog verdomde lastig om geld los te peuteren.
....en dan ?
Er staan hier verschillende projecten waarbij vrijwilligers veel tijd en subsidies in een project stoppen. En dan staat er iets moois.



Voor een week, en is het bord weg, staat er weer "kunst" op, is er weer ingebroken, brand gesticht etc.
Kortom met subisdie en restauratie alleen ben je er niet. Je moet er wel iets mee doen.
Maak er deels museum van, vleermuis opvangcentrum en koffie met koek hut. Dan is er in ieder geval overdag iemand aanzwezig. Maar dan nog.
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3232
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Fort Westervoort

Bericht door Remco de Goede »

Maar ga jij vandaag de dag maar eens een aantal vrijwilligers zoeken die voldoende tijd hebben/willen investeren aan dit soort zaken. Ik spreek uit ervaring dat dit misschien wel het lastigste onderdeel van een museum/renovatie etc is.
fortwestervoort

Re: Fort Westervoort

Bericht door fortwestervoort »

Remco de Goede schreef:Maar ga jij vandaag de dag maar eens een aantal vrijwilligers zoeken die voldoende tijd hebben/willen investeren aan dit soort zaken. Ik spreek uit ervaring dat dit misschien wel het lastigste onderdeel van een museum/renovatie etc is.
ik kan sowieso 2 man optrommelen. mijn vader en mijn opa. daarnaast ook nog misschien mijn oom en al mijn collega's.
Rook

Re: Fort Westervoort

Bericht door Rook »

Geloof het of niet, maar in 1996 ben ik binnen geweest en wel door door het schietgat te kruipen (die aan de wegzijde en het verst van de weg) ik was een flink stuk dunner dan ik nu ben, en heb toen nagenoeg vast gezeten (rustig blijven ,uitademen..... en trek) Weinig bijzonders toen binnen, maar ik heb geen foto's en was toen nog niet zoveel bezig met dit soort zaken.

Rook
marcel
Berichten: 15
Lid geworden op: 07 feb 2011, 22:26

Re: Fort Westervoort

Bericht door marcel »

Ik woonde begin jaren zeventig denk 1972 ook in de buurt toen een jaar of 12 en ben diverse keren
in het fort geweest wat er toen nog compleet bij stond ,fiets geparkeerd hop over het
toegangshek [stond wel verboden toegang] en je was binnen alle ruimtes waren toegankelijk,
er stonden ook nog duitse teksten op de wand.
Voor mij als kind zeer avontuurlijk om zo het fort te verkennen was er altijd alleen,
tot de dag dat ik de noordelijke rivierkazemat binnenging was er erg donker
deed mijn armen vooruit om te voelen waar ik liep voelde geen muur,
maar donderde wel in een gat :cry: zo"n 4 mtr naar beneden wist wel op mijn kont te landen
op wat losse bakstenen.
resultaat: gat in m'n kop bont en blauwe kont 2 dagen niet kunnen zitten bril kwijt.
1 probleem: hoe kom ik er uit, ik voelde ijzeren sporten zo klom ik eruit.
2 hoe krijg ik mij bril terug belde aan bij de eerste boerderij de boerin had geen zaklaarn
maar de buurman ook boer wel deze vond mijn bril terug en vertelde dat er al veel ongelukken
waren gebeurd met gebroken armen en benen.
Daarna nog ruim 20 km naar huis fietsen, en 2 dagen ziek thuis en enorm op mijn donder gehad.
Ben daarna nog een maal terug geweest met zaklantaarn.
Dat was mijn avontuur in fort Westervoort, kom er nog regelmatig langs is niet veel van over.
Maar zoiets vergeet je nooit
fortwestervoort

Re: Fort Westervoort

Bericht door fortwestervoort »

leuk iets er is nog een kazemt over. bij de akzo nobel en achter dat gebouw van de strooi wagens.
Rook

Re: Fort Westervoort

Bericht door Rook »

In 1996 ben ik binnen geweest, eea was al op slot toen, maar door het schietgat aan de voorzijde paste ik (toen) nog net, ik kan het me nog goed herinneren, er in ging nog aardig maar er uit was flink lastig. Ik zat echt klem, en moest hard uitademen om mijn borstkast klein genoeg te maken, maar ik had geen grip aan de schuine wanden van dat gat, en op een gegeven moment zat ik zo klem dat ademen ook lastig werd.
De situatie schiet me nog weleens te binnen nu ik wat dikker ben.....
theos
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 apr 2011, 14:16

Re: Fort Westervoort

Bericht door theos »

In april 2010 is fort Westervoort onderzocht op de bouwtechnische staat. Daarbij is het fort geopend. Bij het onderzoek is brandschade vastgelegd - de brandweer heeft er jaren lang geoefend in fikkie stoken en weer uitmaken - en ook is de schade door inwerking van de busbaan in kaart gebracht. De rollaag is aangetast door vocht. De buitenste delen zijn in redelijke/goede staat en nog voor beperkt hergebruik vatbaar.
De hele lagere schooljeugd van Westervoort is overigens die dag op bezoek geweest.
bouwtekeningen en foto's van de huidige staat van het interieur zijn in mijn bezit.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Fort Westervoort

Bericht door rony »

Dag Theos

Als je binnenzichtfotoos hebt mag je ze altijd tonen als je wil,
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
fortaandenvechten

Re: Fort Westervoort

Bericht door fortaandenvechten »

Ik kan als het mag een haaksejongen van mijn werk lenen. Of anders maar een thermishe lans.
Hugo
Berichten: 51
Lid geworden op: 04 jul 2010, 12:21
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Fort Westervoort

Bericht door Hugo »

Dit laatste bericht is al er oud, maar inbrekers, vernielers en bekladders van verdedigingswerken, kunnen het gereedschap gewoon bij de baas laten en thuis voor de buis (flatscreen) blijven, want in heb wat foto's van het binnenwerk op internet gevonden.
De zwartgeblakerde binnenzijde van fort Westervoort is weinig florissant.
Ik heb afgelopen zaterdag wat foto's van de buitenzijde gemaakt, met ook wat detail foto's van elementen in gevels.
Die kan ik ook plaatsen, als daar interesse voor is.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Fort Westervoort

Bericht door tim »

Heeft goed in de hens gestaan!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
BetonBijter
Donateur
Donateur
Berichten: 179
Lid geworden op: 21 okt 2015, 17:22

Fort Westervoort

Bericht door BetonBijter »

Vond in mijn fortenfotoarchief nog wat foto's die ik in 1979 gemaakt heb op fort Westervoort.
Enkele jaren dus vóór de aanleg van de Pleijweg en waarvoor het fort goeddeels moest wijken.

De kwaliteit van de foto's is, eufemistisch gezegd, niet al te best, maar misschien doe ik er
sommigen toch een plezier mee.
1979-Kazemat-N-01.jpg
1979-Kazemat-N-02.jpg
1979-Westervoort-01.jpg
1979-Westervoort-02.jpg
1979-Westervoort-03.jpg
1979-Westervoort-04.jpg
1979-Kazemat-Z-01.jpg
1979-Kazemat-Z-02.jpg
1979-Kazemat-Z-03.jpg
1979-Kazemat-Z-04.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ik ben van na de oorlog. En wil dat zo houden.
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Fort Westervoort

Bericht door rony »

Dat was nog een goede tijd, de jaren 70.
I'll Come Back.
Gr
rony.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1812 tot 1922”