Fresco's en Wandschilderingen

Gebruik van typografie en tekeningen
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fresco's en Wandschilderingen

Bericht door AvB »

Mooie glas-in-lood raampjes ook. :)
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Fresco's en Wandschilderingen

Bericht door WimVe »

Ok praktische vraag: is de ingang nu buiten de woning dus dat rooster voor de voordeurstoep?
En waren dat dan originele bestaande kelders of specifiek aangepaste?
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Fresco's en Wandschilderingen

Bericht door maarten-stahlbeton »

WimVe schreef: 24 dec 2021, 12:01 Ok praktische vraag: is de ingang nu buiten de woning dus dat rooster voor de voordeurstoep?
En waren dat dan originele bestaande kelders of specifiek aangepaste?
Ja, de ingangen zijn de roosters. Vaak was dit ook gewoon de kolenstort van het huis. De pijlen wijzen echt direct naar de ingang. Niet alleen om deze snel te kunnen vinden bij een aanval, maar ook voor reddingsploegen om de ingang te kunnen vinden als het huis ingestort is.

Ik ben nergens binnen geweest, maar ik denk zelf dat het gewoon om de bestaande kelders van het huis ging. Maar geen bevestiging hiervan.

Ik heb met Streetview nog een rondje door de stad gereden en kom echt nog een heleboel pijlen tegen. Zelfs enkele huizenblokken waar elk huis ze nog heeft! Ook virtueel even vlug door andere Mijnsteden gereden, maar daar heb ik ze nog niet kunnen ontdekken. Ook op internet kom ik er weinig over tegen, terwijl dit toch een redelijk uniek stukje oorlogshistorie is?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Fresco's en Wandschilderingen

Bericht door wattman »

maarten-stahlbeton schreef: 26 dec 2021, 08:33 Ook op internet kom ik er weinig over tegen, terwijl dit toch een redelijk uniek stukje oorlogshistorie is?
Zie dit forum: https://www.geschichtsspuren.de/forum/v ... php?t=3421 met voorbeelden (buiten en binnen) en toenmalige instructies voor het schilderen van de aanwijzingen. Ik heb ooit in Bremen de gelegenheid gehad om zo'n kelder te zien: het was gewoon een kelder.

Op het Duitse IGEL-forum (Interessengemeinschaft zur Erforschung von Luftschutzbauten) was er ook een uitvoerig topic over. Helaas is dat forum ter ziele.
Gebruikersavatar
wattman
Donateur
Donateur
Berichten: 1095
Lid geworden op: 25 feb 2008, 21:06
Locatie: Dutch Metro-land

Re: Fresco's en Wandschilderingen

Bericht door wattman »

Nog een aanvulling: voor wie meer wil weten over de inrichting van dergelijke schuilruimtes, het tijdschrift "Baulicher Luftschutz" geeft veel informatie. Ze zijn digitaal beschikbaar. Ik kan helaas geen algemene downloadpagina ontdekken, maar via een internet zoekmachine komen ze boven water. Bijv:
http://gsb.download.bva.bund.de/BBK/BBKBL194301.PDF
Door het aanpassen van het jaartal, bijv. http://gsb.download.bva.bund.de/BBK/BBKBL193701.PDF etc, etc kun je ze downloaden. De collectie loopt , voor zover ik kon vinden, vanaf 193701 tot en met 194312
Hierbij een voorbeeld van tekeningen die je in die tijdschriften kan aantreffen. Ook info over Luftschtzbunkers en zelfs het architectonisch ontwerp daarvan.
Luftschutz.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fresco's en Wandschilderingen

Bericht door AvB »

Wat een ironie, Luftschutzkelders van gebombardeerde huizen maken.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Plaats reactie

Terug naar “Teksten, tekeningen, instructies, schootsvelden”