Lengte markering

Algemene en overige onderwerpen m.b.t. de wereldoorlogen en fortificaties
Plaats reactie
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Lengte markering

Bericht door bunker-john »

In de telefoon bunker aan de wassenaarseweg in katwijk staat op een van de twee ijzeren palen lengte markeringen. Aan de ene kant staat op twee meter hoogte een streep met daarbij geschreven 2 mtr. Daarnaast staat dan aftellend naar beneden toe om de 10 cm aanduidingen 10cm 20cm 30cm tm 1mtr. Aan de andere kant van dezelfde paal staat 1ft + 0,3048 mtr. Op de andere paal kon ik niets ontdekken. Ik zat zelf te denken dat dit gebruikt werd als hulpmiddel om draden/kabels op lengte te maken.

In eerste instantie had ik twijfel of de twee palen duits waren maar doordat het lakwerk van het plafond op sommige stukjes over de lasnaad van de paal heen gaat ga ik ervan uit dat de palen in de oorlog er al in hebben gezeten.

Zit ik goed met mn idee dat dit als hulpmiddel gebruikt werd? Benieuwd naar jullie ideeen.

Groeten,
John
Laatst gewijzigd door bunker-john op 12 nov 2011, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4030
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Lengte markering

Bericht door ducatim901 »

Foto?
Misschien wordt het dan duidelijk.....snap niets van de vraag?
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Re: Lengte markering

Bericht door bunker-john »

Vind het ook moeilijk om uit te leggen.
Ik heb geprobeerd om een foto bij te voegen en hoop dat het is gelukt.

Het gaat om de rechter ijzere staander.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Ruud
Berichten: 2178
Lid geworden op: 18 feb 2008, 11:36
Locatie: Festung IJmuiden
Contacteer:

Re: Lengte markering

Bericht door Ruud »

Zou kunnen John, lijkt me een goede verklaring. Ze zullen niet gekeken hebben hoeveel hun eigendunk per maand 'groeide', der Edel Germanen.
g,Ruud
Bunker Archief IJmuiden
BunkerArchief.NL
Gebruikersavatar
Remco de Goede
Berichten: 3233
Lid geworden op: 11 feb 2008, 08:54
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Lengte markering

Bericht door Remco de Goede »

Is ie weer open? Zat jarenlang op slot? Of heb je de "universele" sleutel gebruikt ;)
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Re: Lengte markering

Bericht door bunker-john »

Met een beetje denkwerk kan je zonder te breken binnen komen. (denk even aan de nooduitgang naar de ruimte voor de kabelrollen.) Mooie bunker waardoor er wel weer wat vragen bij me naar boven borrelde. Namelijk: waar voor dienen de buizen die je her en der in de hoeken ziet zitten. Een aantal zijn misschien voor kabeldoorvoer maar denk niet allemaal. De buizen vanuit de schuttersput boven op lijken de bunker in te gaan en ik dacht aan iets van spreekbuis ofzo maar dan zou een deel van de spreekbuis in de bunker zijn weggehaald. Zit ik op het goede spoor of is het iets totaal anders?
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Re: Lengte markering

Bericht door bunker-john »

Remco de Goede schreef:Is ie weer open? Zat jarenlang op slot? Of heb je de "universele" sleutel gebruikt ;)
Weet je al meer over de kachel?
Gebruikersavatar
Bunkertju
Berichten: 878
Lid geworden op: 12 feb 2008, 15:56
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Lengte markering

Bericht door Bunkertju »

bunker-john schreef:In de telefoon bunker aan de wassenaarseweg in katwijk staat op een van de twee ijzeren palen lengte markeringen. Aan de ene kant staat op twee meter hoogte een streep met daarbij geschreven 2 mtr. Daarnaast staat dan aftellend naar beneden toe om de 10 cm aanduidingen 10cm 20cm 30cm tm 1mtr. Aan de andere kant van dezelfde paal staat 1ft + 0,3048 mtr. Op de andere paal kon ik niets ontdekken. Ik zat zelf te denken dat dit gebruikt werd als hulpmiddel om draden/kabels op lengte te maken.

In eerste instantie had ik twijfel of de twee palen duits waren maar doordat het lakwerk van het plafond op sommige stukjes over de lasnaad van de paal heen gaat ga ik ervan uit dat de palen in de oorlog er al in hebben gezeten.

Zit ik goed met mn idee dat dit als hulpmiddel gebruikt werd? Benieuwd naar jullie ideeen.

Groeten,
John
De palen zijn orgineel ... in Alkmaar zitten ze ook !!

Linkje :

http://www.festungeuropa.nl/WB%20Nieder ... %20616.htm

Grtzz

Jan
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Lengte markering

Bericht door tim »

die profielen zijn om de bedden aan te bevestigen.. komen in meerdere bunkertypen voor.
zo ver ik weet zijn er geen buizen in de 616 die er niet horen...
groeten, tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Re: Lengte markering

Bericht door bunker-john »

Hoi, tim

Ze zullen er zeker in horen hoor die buizen. Maar ik ben zeker vergeleken bij de meeste hier op dit forum nog een leek. Maar mn nieuwsgierigheid is groot en vraag me af waar de buizen voor dienen.

Gr,
John
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4104
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Lengte markering

Bericht door AvB »

Van welke buizen denk je dat ze niet voor bekabeling zijn?

Van de Tobruk naar de bunker gaan een spreekbuis en een kabelbuis voor telefoonkabel.
Door de bunker gaan telefoon en elektriciteitskabels. Sommige buizen werden ingebouwd en later dichtgestopt.
Nicht ärgern - Nur wundern!
bunker-john
Berichten: 39
Lid geworden op: 21 mar 2011, 15:57
Locatie: Rijnsburg/Katwijk

Re: Lengte markering

Bericht door bunker-john »

Oke, ik dacht al dat er spreekbuis aanwezig was, en in de bunker zelf tussen de verschillende vertrekken ook spreekbuis?
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: Lengte markering

Bericht door tim »

nope,
wel een aantal kabeldoorvoeren, diameter rond de 5/6 centimer
en natuurlijk de zu en abluftleitungen (voor de HES installatie)
gr,tim
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Plaats reactie

Terug naar “Algemene Onderwerpen”