Pagina 3 van 6

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 30 apr 2012, 02:36
door Tom Oliviers
Kabelschaltstelle (plannr. 26)
026.JPG
027.JPG
028.JPG
029.JPG
Nu gaan ik is slapen, sloppel eh ;)

Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 30 apr 2012, 09:56
door WimVe
Tom,

Mooie fotos, bedankt !

Hoe werd zo'n koepel gedraaid ?

Wim

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 30 apr 2012, 11:45
door Tom Oliviers
totaal geen gedacht van !! ik denk met takels en kabels... de koepel staat op wieltjes van één van de geschutstoren van het Franse slagschip "La Province", en in de onderhoudsgang tussen de bunker en koepel kom je mega-zware haken tegen die in de onderkant van de koepel verankerd zijn, dus ik denk dat er kabels of kettingen in die schachten liepen die verbonden waren met een motor (of iets dergelijks) die deze turm kon draaien... is maar een gedacht hee...

Tom

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 01 mei 2012, 10:44
door AvB
De losse loop is tegenwoordig verdwenen las ik op het Franse forum.

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 01 mei 2012, 12:17
door rony
Dat zal dan nog niet zolang geleden zijn en kan enkel gebeurd zijn
door die kerel met de graafmachine.
Gr
rony

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 01 mei 2012, 18:47
door BunkerKB
Tom,
Hoe draaide de koepel op het slagschip. Kan mij zo voorstellen dat het principe van overbrenging gelijk zou kunnen zijn. Alleen de betonnen koepel het verschil zou maken. Anderzins hoe zwaar/sterk moet de motor zijn en de overbrenging om betonnenkoepel te draaien. Was er zoveel vermogen aanwezig op dit complex. Zomaar een gedachten.

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 01 mei 2012, 20:14
door Tom Oliviers
BunkerKB,

De "normale" ontwerpen van dit bunker hadden een eigen machinekamer, maar bij dit ontwerp op waldam hebben ze het deel met de machinekamer gewoon "uitgeknipt" uit het bunkerontwerp. Er is daar ergens wel een oud bunkertje (lees: van die oude batterie) dat als machinenstand gebruikt is geweest, maar ik vrees dat dit verre van voldoende was om de betonkoepel te laten draaien... aangezien dit een prototype was, zou dit manueel gekunnen hebben met takels? een beetje zoals een tire-fore? of trekken die geen 750 ton? ( 750 ton volgens het boek atlantikwall: van willemstad van de somme)

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 01 mei 2012, 20:16
door Tom Oliviers
AvB,

Ik zou dan toch maar eens gaan zoeken naar die andere bettung tussen de linkse M270 en de M201. op die oude luchtfoto's van de jaren '60 zie je daar de loop ook nog liggen. kan zijn dat die al langer weg is, maar aangezien die bedding compleet vergroeid is zou het ook kunnen dat die loop daar ook nog ligt.. (is maar een idee-tje hee) wel jammer dat die losse loop ook al foetsjie is, was zo de enige kanonsloop in de (verre) buurt van antwerpen die ik nog gewoon los wist liggen...

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 01 mei 2012, 21:18
door Tom Oliviers
Eén van de oude bunkertjes van de M1-batterie: Manschappenbunker "Rosemarie" -- Plannr. 12:
Manschappenbunker -- 12 -- 07 10 2006 BFA (1).JPG
Manschappenbunker -- 12 -- 08 11 2003 BFA (4).JPG
Manschappenbunker -- 12 -- 08 11 2003 BFA (5).JPG
Tom Oliviers,
Bunkerfreaks Antwerpen

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 01 mei 2012, 21:57
door BunkerKB
Tom,
Een tirfor kan maar een paar ton trekken of hijsen maar geen 750 ton.
gr.Ron

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 02 mei 2012, 17:00
door Tom Oliviers
ok, was maar een minuscuul stukje van men hersenen dat werkte toen ik dat idee van die tirfor neerschreef hoor ;)

Weet er iemand hoe je zo'n ding kan aandrijven en wat je er van materiaal voor nodig hebt?

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 02 mei 2012, 17:16
door rony
De machinekamer in de bunker leverde genoeg kracht om te koepel te laten
draaien en hydraulische cilinders vingen de schok op.

Batterie Waldam - draai koepeltje draai...

Geplaatst: 02 mei 2012, 17:43
door WimVe
Maar eerste idee was: zit er een "tandring" in de koepel zodat een elektromotor de zaak aan het draaien kan brengen.
Afhankelijk van de lagers (nog aanwezig ?) en de overbrenging heb je dan niet meer nodig dan een eleltromotor en tandwielkast. Zonder een duidelijke tandwielovernbrenging wordt het lastiger en tegelijk boeiender om er achter te komen hoe één en ander werkte.

Daarnaast zal er waarschijnlijk een noodoplossing geweest zijn om dat ding met de hand op de één of andere manier te draaien.

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 02 mei 2012, 20:46
door rony
Wim het enige wat er van het hele ijzergedoe te zien is zijn de wielen of lagers waarop
de koepel draait. Om de koepel de laten draaien had men zeker tandwielen nodig en
een zware ketting, anders functioneert het hele boeltje niet.
Waarschijnlijk zal er ook wel iets geweest zijn om alles manueel te bedienen dat was ook zo op de ML
de koepels wogen ook enkele tonnen maar in geval van elektriciteitspanne kon men met
twee man vrij gemakkelijk de koepels naar boven en beneden draaien.
Gr
rony

Re: Batterie Waldam

Geplaatst: 02 mei 2012, 20:49
door tim
Ha wim,
750ton met de hand.. ik denk dat het zonder motoraandrijving gewoon gedane zaak is!
Je moet dan zo'n extreme overbrenging hebben dan ben je een dag aan het draaien om 45' te draaien;-)