Wn 61H - Gerät Freya

De Stützpunktgruppe Katwijk & Freie Küste tot aan Stp.Gr. Scheveningen

Moderator: Danny

Klasio †

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Wouw...jij bent goed in aannames, maar helaas is de geschiedenis niet zo simpel en dus niet te achterhalen door aannames...

Vergeet het idee van radar opgesteld op vliegveld Valkenburg, is geen enkel bewijs voor en Duitse vliegvelden hadden geen eigen radars. Wel stonden er op de vliegvelden peilers, zendmasten voor communicatie en funkfeuers (=radiobaken) en leuchtfeuers (=lichtbakens) et cetera, maar dus geen radars.

Op het kaartje dat je gepost hebt staan een aantal (maar beslist niet alle) radarstellingen die door de Luftwaffe gebruikt werden voor de Nachtjagd. Volgens mij hebben er vanaf Valkenburg nooit Nachtjagers geopereerd, dus de radarstellingen op dit kaartje hebben niets te maken met vliegveld Valkenburg.

De rol van Felix is aardig te zien op het kaartje dat Ruud hiervoor gepost heeft Dat voor de locatie Katwijk werd gekozen heeft te maken met de het bereik van de radars, dit bepaalde de onderlinge afstand van de radarlocaties.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Ok dan. Ik blijf het zeggen. Het is en blijft een interessant iets dat radargebeuren.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Klasio † »

Danny schreef:Oja en zou jij die "duitse lijst" er even bij kunnen posten, mits je die tot je beschikking hebt?
Hoi Danny,

Ha, was het maar zo simpel, want die 'duitse lijst' zijn diverse lijsten en lijstjes en documentjes uit diverse perioden van de oorlog...In de loop van de jaren heb ik een hele doos vol verzameld met Duitse stukken over radar, dat kan (en wil ) ik hier echt niet allemaal posten. Wel bijgevoegd de gegevens voor Katwijk, komt uit een lijst van Marine Oberkommando Nordsee uit 1945:

Het eerste scannetje komt uit het Seetakt radarlijstje, voor Katwijk dus de FuMO 5 en FuMo 214. De dichtsbijzijnde Seetaktradars zijn, zuidelijk de FuMO52 Mammut bij Kijkduin en noordelijk de FuMO 11 Renner bij Zandvoort.

Het tweede scannetje komt uit het FuMB lijstje, voor Katwijk dus de FuMB 4 en FuMB 5. De naburige FuMB opstellingen waren te Scheveningen en IJmuiden.

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Klasio †

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Nog ff over die Freya-achtige radar in Bat Katwijk alt. In het boek van de Harffen (2e druk pagina 207) staat nog een fraaie foto van dit ding, zie bijgevoegde scan. Ik zat zelf te twijfelen of het nou wel of geen FuMO 5 was. Ik heb deze scan ook gemaild naar SES (de deense kolonel Michael Svejgaard, dit is DE radarexpert) en hij bevestigd dat dit geen gewone Freya is, maar inderdaad een FuMO 5. Zijn commentaar: "two antennas, 12 rows of horizontal dipoles, 16 in each row = FuMO 5."

Op de site van SES is trouwens een schat aan info te vinden over WW2 Duitse radar (en meer), zie http://www.gyges.dk.
Specifieke info over Kriegsmarine radar staat op: http://www.gyges.dk/WM%20Radartypes%20ny.htm

Groeten, Klaas
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Kijk eens aan. Daar hebben we wat aan. Ik ga dit ook even aanpassen op m'n site. Super.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
PdK
Berichten: 1788
Lid geworden op: 05 feb 2008, 16:31
Locatie: HvH

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door PdK »

Nog één foto van de Batterij. Op de achtergrond is de 636 en onderstaand genoemde FuMO 5 zichtbaar?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Prachtige foto. De FuMo5 en 636 zijn inderdaad te zien op de foto.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

De M152 is trouwens ook te zien. Je ziet het luifel van de bunker aan de rechterkant van de foto
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Hier een foto van de FuMO5 in Batterie Katwijk-Alt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Hey peoples. Ik ben trouwens achter de locatie van de FuMB 21 gekomen die in Katwijk zou moeten staan onder de naam Keiler Bruno. Deze stond schuin voor de M152 in de zeereep. Ik was laatst in het archief van fotograaf Kruyt aan het rommelen en toen zag ik 'm ineens staan. Helaas kan ik geen foto plaatsen omdat al het gebruik van foto's uit het archief spijtig genoeg uit den boze is...
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Vanmiddag heb ik hier op het forum om uitleg gevraagd over de FuMB21. Ik weet nu, dankzij Klaas, dat het een zogenaamd Funkmeß-Erkennungsgerät is, dat dus alleen signalen op kan vangen van geallieerde radarsystemen, en geen signaal kan zenden. De FuMO214, een Wurzburg, kan tevens zenden om vijandelijke schepen uit te peilen. Uit wat ik tot nu toe begrepen heb uit deze discussie en in de discussie over de FuMB21, behoorden de radars te Katwijk bij de Kriegsmarine, FELIX was immers SeeTakt:

FuMO214 (Ontvangen en zenden)
FuMO5 (Wat is het exacte doel?)
FuMB21 (Ontvangen)

Wat was dan het nut van de FuMO5 in dit plaatje? In welk opzicht verschilt deze radar van doel tot de FuMO214? De FuMB21, daar ik van Klaas vernomen heb, diende als een soort van back-up voor wanneer de Wurzburg gestoord zou worden door stoorzenders en dergelijke.

Ik blijf het een ingewikkelde zaak vinden het hele radar gebeuren...

(Ik weet trouwens niet of de FuMB21 wel tot FELIX behoort. Keiler Bruno is de eigenlijke benaming geloof ik.)
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Klasio † »

Hoi Danny,

Rob Geus zegt in het programma 'de Smaakpolitie' altijd "hier wordt ik niet vrolijk van" en dat gevoel heb ik nu ook een beetje...want nou suggereer je dat ik FuMB 21 heb beschreven als een "Funkmeß-Erkennungsgerät"... De kreet "Funkmeß-Erkennungsgerät" heb je leuk verzonnen, maar is niet helemaal, of zelfs helemaal niet correct. FuMB is een afkorting voor Funk-Mess-Beobachtung. Zoiets als een Kennungsgerät bestond wel, maar dat is weer iets heel anders...

Met een Würzburg radar kon men doelen uitpeilen, maar met de FuMB 21 ook. Het verschil is, dat de FuMB 21 (passieve radar) afhankelijk is van het door het doel uitgezonden radarsignaal. Het onvangen signaal afkomsting van vijandelijke radars werd dus gebruikt om de richting van deze vijandelijke radar te bepalen. De afstand kon niet bepaald worden. De Würzburg (actieve radar) zond zelf een radarpuls uit en gebruikte de echo van deze puls als basis voor het bepalen van richting en afstand (en bij de Würzburg ook hoogte). Radars als Freya en FuMO 5 konden alleen richting en afstand bepalen, maar geen hoogte van een doel.

Voor wat betreft je vraag over de FuMO 5 dit was ook een Seetakt radar, wat ook zo'n 9 berichten terug te lezen is in dit topic.

Net als dat een kok in zijn keuken ook meerdere messen heeft, stonden er in radarstellingen vaak meerdere radars, ieder met zijn specifieke eigenschappen. De Würzburg Riese (parabool antenne) had een beperkt bereik en een smalle sector waar in waargenomen kon worden, maar kon wel vrij nauwkeurig positie peilen. De FuMO 5 (raamantenne) had een groter bereik en een bredere sector waar in waargenomen kon worden, maar was minder nauwkeurig. (In Luftwaffe stellingen werd de Freya gebruikt om een vijandelijk vliegtuig vroeg te spotten, waarna met deze peiling de Würzburg met zijn neus in de juiste richting gezet kon worden voor een betere peiling, met ook hoogte informatie). De FuMB 21 kon niet gestoord worden, omdat deze gebruik maakte van de radarsignalen uitgezonden door de vijandelijke doelen, maar was hierdoor juist ook weer heel afhankelijk of het vijandelijk doel wel zijn radar had aanstaan, zo niet dan konden deze doelen dus niet waargenomen worden.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

O sorry dat ik dat zo gezegd heb Klaas :P Ik dacht eigenlijk dat Erkennungsgerat de marine benaming was voor een FuMB. Maar goed dit ter zijde. Het hele kluitje hoorde dus allemaal bij elkaar en was eigenlijk een aanvulling op elkaar. Lijkt me niet zo handig, maar anders zal het toentertijd wel niet gekund hebben. Waarom die FuMB21 dan weer onder de naam Keiler Bruno schuil gaat is mij nogsteeds een raadsel.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Klasio †

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Klasio † »

Hallo Danny,

Felix was de codenaam van de Kriegsmarine stelling met de apparaten. Keiler Bruno was een codenaam specifiek voor de FuMB 21 te Katwijk, waarbij Keiler met een K staat voor Katwijk met een K. De toevoeging Bruno was een aanduiding voor het type FuMB, in dit geval dus de FuMB 21.

De KM radars te Katwijk rapporteerden aan de OMS te Scheveningen. Onder OMS Scheveningen vielen 3 Kriegsmarine radarlocaties te weten:
Katwijk met 'Felix' en hierbij de FuMB 'Keiler Bruno' ( met Keiler voor Katwijk en Bruno voor FuMB 21).
Scheveningen met 'Anton' met hierbij de FuMB 27 'Schildkröte Cäsar' (met Schildkröte voor Scheveningen en Cäsar voor FuMB 27).
Hoek van H met 'Munze' met hierbij FuMB 21 'Hase Bruno' (met Hase voor Hoek van H en Bruno voor FuMB 21)

In het begin van deze topic heeft Ruud op 27 maart 2008 nog een leuk kaartje geplaats waarop de structuur van de Kriegsmarine radars in Nederland goed te zien is.

Groeten, Klaas
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 1413
Lid geworden op: 11 feb 2008, 11:33
Locatie: Stützpunkt Grüppe Katwijk
Contacteer:

Re: Wn 61H - Gerät Freya

Bericht door Danny »

Aha dat verklaart de codenamen. Klaas hartstikke bedankt, ik ben weer een stuk wijzer geworden.
Katwijk in Oorlog - Wer zuerst schiesst, hat mehr vom Leben.
Plaats reactie

Terug naar “Stp.Gr. Katwijk”