G-kazematten

Fortificaties onderdeel van bijv. de Nieuwe Hollandse Waterlinie, Afsluitdijk en Rivierkazematten.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4103
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door AvB »

Mogelijk is de derde buis dan voor communicatielijnen of een waterleiding. In het Denkschrift staat een foto van een klein G met in het ingangsportaal een put voor koelwater. Mogelijk hebben de Duitsers dit zo geïnterepreteerd en is het niet waar?
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazemat

Bericht door ducatim901 »

Over de kleuren en inrichting van de koepel heb ik wel wat.
De buizen, daar moet ik ook nog wel wat van hebben....
De camouflage kleuren waren meer om de camouflage materialen beter te laten fuctioneren.
Ze vullen elkaar aan, om het zomaar te zeggen.
De bunkers en koepels moesten niet alleen geverfd worden maar ook nog verder weggewerkt
worden door camouflage in de vorm van elk materiaal dat ook in de omgeving voor kwam, b.v
schroot, riet, wilgentenen, grasplaggen of in de vorm van een houten schuurtje als ombouw.
Groeten Jack.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door ErwinZ »

Die tekeningen zijn voor de 'Nederlandse Versterkingen 3D'ers' een natte droom :shock:
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door svdb10 »

Super Jack!
Die extra buis blijkt dus voor de telefoonverbinding te zijn. Mooi!
Leuk ook om te zien hoe de indeling wordt aangepast aan de hoek van het schietgat. Nooit gedacht dat er zelfs een kapstok aanwezig was in de G-kazematten!

Maar uiteraard roepen deze tekeningen ook weer nieuwe vragen op:
- Wat is de functie van de '3 consoles'?
- Hoe zag zo'n kazemattelefoon er uit? Heb wel foto's van een telefoon in de commandokazemat in Kornwerderzand, maar is die vergelijkbaar?

Zal binnenkort weer eens wat plaatjes posten van de voortgang van m'n model. Werk hier aan heeft laatste tijd beetje op laag pitje gestaan, maar met de natte herfstdagen die er weer aankomen (en geholpen door alle waardevolle informatie op dit forum) moet ik nu weer wat tempo kunnen maken!
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazemat

Bericht door ducatim901 »

Misschien heeft Wim er ook wel wat aan voor zijn 3D model van de speciale (lees vroege G).
Is Wim trouwens al weer een beetje online?
Groeten Jack.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door WimVe »

Yep, Ik ben on line hoor !

Dit soort tekeningen zijn inderdaad een natte droom en helpen zeker bij een nauwkeurig model.
Bij mij zat inderdaad ook de mot in mijn kazemat model. Soms blijf je hangen omdat een constructie niet of niet goed omschreven is en je niet verder kunt. Waar ik bv niet echt uitkwam was het wanddikte verschil versus de vorm van de koepel. Aan de vijandzijde is ie dunner !dan aan de andere kant. Ook dienen andere mooie projecten zich steeds aan.

En inderdaad wordt het weer herfst.

Even een (artist)impressie van de stand tot nu toe:
G-Kazemat_06.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door svdb10 »

ErwinZ schreef:Die tekeningen zijn voor de 'Nederlandse Versterkingen 3D'ers' een natte droom :shock:
Erwin, Ik heb even contact gehad met de Koninklijke Bond van Nederlandsche Versterkingen in 3D-bouwers, en we zijn het erover eens geworden dat ook jullie Duitse-3D-beton-fröbelaars best van deze tekeningen mogen genieten! 8-)
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: G-kazemat

Bericht door Barst »

Bild 66.jpg
Deze foto geeft een duidelijk beeld van de toegang tot het portaal van een van de kazematten zoals ze langs het Lek/ inundatiekanaal gebouwd zijn. Naast de toegang ligt een zwaar metalen "deksel" met vier handvatten. In de opening zelf zit zo te zien nog een luik met een scharnier aan de bovenzijde.

Onbekend is welke van de drie kazematten het hier betreft: Houtense Wetering I, Ravense Wetering of Overeind I. Ik ben zelf naarstig op zoek naar meer informatie over de kazemat Ravense Wetering, zoals de exacte ligging en datum/reden van sloop.
007.jpg
Ik vermoed dat de kazemat Ravense Wetering binnen één van de rode cirkels heeft gelegen. Plek 1 lijkt mij de meest logische, plek 2 heeft de uitstulping van de oever en een stuk stalen damwand.

Zo ben ik ook nog onzeker over de locatie van de kazemat Houtense Wetering. Volgens de Stichting Menno van Coehoorn ligt hij bij nr. 573 op onderstaand kaartje. Zelf ben ik er, vanwege de ligging van de wetering en de uitstulping in de oever van het Inundatiekanaal, altijd van uitgegaan dat hij binnen de rode cirkel ligt/lag. Onduidelijk is ook of het betonblok van deze kazemat nog bestaat. Zelf heb ik ondanks herhaaldelijk zoeken ter plaatse niets kunnen vinden. Met het blote oog dan, geprikt of gegraven heb ik niet. Overigens zijn mij de funderingspalen voor een schuilplaats die bij nr. 2124 zouden moeten liggen ook nooit opgevallen.
008.jpg
Bron: http://www.coehoorn.nl/verdedigingswerken



Nog twee afbeeldingen uit het Denkschrift:
005.jpg
006.jpg
Groet,
Bart
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3126
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door tim »

hoi bart, ik denk niet dat dat metalen deksel echt zwaar is, maar maximaal een millitmeter of 8 met omgezette kanten die om het luikhoofd passen..
waarschijnlijk tegen weersinvloeden enz.
misschien zit daar onder het eigenlijke toegangsluik?
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Barst
Berichten: 627
Lid geworden op: 29 mar 2008, 09:10

Re: G-kazemat

Bericht door Barst »

Op de tekening in het Denkschrift is het tweede luik inderdaad dikker getekend dan het buitenste, ook bij de nooduitgang, je zou dus best eens gelijk kunnen hebben.Om in de koepel
te komen moest je ook nog eens door het luik van de klimkoker en twee van de gassluis. Of de koepel zelf ook nog een luik had bij deze uitvoering van de kazemat is mij onbekend.

Groet,
Barst
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazemat

Bericht door ducatim901 »

Beste Barst en TIm,
Het luik bestond uit een buiten en een binnen exemplaar.
Ik weet nog niet precies waarom maar de binnenste was gasdicht afsluitbaar, dat wil misschien zeggen dat de buitenste dat niet was maar deze was wel een stuk dikker.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazemat

Bericht door ducatim901 »

Zo er is er weer één teruggevonden in de Grebbelinie!
Zo te zien moet ie langs de Rijksweg bij de Mc Donalds liggen.
http://www.grebbelinie.nl/newsitem/179

Het is het meest linkse blauwe kruisje in het midden van het kaartje.
(denk ik)
Alles dat is rood is was nog gepland in het Nieuwe Betonplan!
Groeten Jack.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
Martijn
Donateur
Donateur
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 feb 2009, 18:31

Re: G-kazemat

Bericht door Martijn »

ducatim901 schreef:Zo te zien moet ie langs de Rijksweg bij de Mc Donalds liggen.
Klopt helemaal. Er liggen er dus twee, beide aan de noordzijde van de A12 in de lus van de oprit.
Op bijgevoegde kaart is de ligging van de kazematten te zien (in de rode ovaal).
A01.JPG
Overigens zijn er bij de recente werkzaamheden op het fort aan de Buursteeg ook verschillende restanten van kazematten terug gevonden.

Groeten,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
"Normal is not the norm.
It's just a uniform."


Delain. 'We are the others'
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4029
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: G-kazemat

Bericht door ducatim901 »

Ha die Erwin,
Dat is raar.
Op de kaart die ik postte staat ie nog niet als gebouwd, het is denk ik de laatste kaart die officieel is gemaakt
maar er zou dan tussen het optekenen (eind Januari 1940) en het Nieuwe Betonplan toch nog gebouwd zijn
(aan de ene kant logisch).
Ik heb er alleen nog niets van gevonden, heb wel andere kaarten maar deze staan op mijn kapotte HD's dus
daar heb ik niks aan.
Op die kaarten stonden b.v. ook "extra" kazematten bij Leusden.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: G-kazemat

Bericht door WimVe »

Die andre twee recht van de cirkel waren toch ook gveonden bij de restauratie van de A12 ?
Één weet ik zeker want die lag aan dezelfde zijde als de Mac.
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1922 tot 1940”