Schuilkelder ENKA Ede

Fortificaties onderdeel van bijv. de BB en de IJssellinie
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door WimVe »

Tijdens een open dag een bezoek gebracht aan de schuilkelder onder de voormalige ENKA fabriek te Ede.
Een genot om door heen te lopen: in goede staat, schoon, droog en niet vernield.

Dubbele entree: trap en een dubbele hellingbaan.
Nog aanwezig 2012 :
- (zand)filter installatie met fietsen
- waterpomp ruimte
- onbekende ruimte (waarschijnlijk agregaat ruimte)
- los R30 kool filter 1961 in origineel krat
- operatie/behandelruimte met twee losse behandeltafels
- 4 WC's

Een fotoimpressie:
ENKA_bunker 1e toegang.JPG
ENKA_bunker 1e WC.JPG
ENKA_bunker doorkijk naar filterruimte.JPG
ENKA_bunker ARTOS overdrukventiel.JPG
ENKA_bunker fietsfilter.JPG
ENKA_bunker fietsfilter links.JPG
ENKA_bunker fietsfilter midden.JPG
ENKA_bunker fietsfilter rechts.JPG
ENKA_bunker zandfilter.JPG
ENKA_bunker R30 filter.JPG
Verder deel 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Schuilkelder ENKA Ede - deel 2 -

Bericht door WimVe »

Vervolg fotoimpressie:
ENKA_bunker hoofdruimte ri behandelruimte.JPG
ENKA_bunker waterpomp.JPG
ENKA_bunker behandelruimte (L).JPG
ENKA_bunker behandelruimte (R).JPG
ENKA_bunker ENKA_bunker behandelruimte detail.JPG
ENKA_bunker 2de toegang.JPG
ENKA_bunker buiten 2de toegang.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door WimVe op 27 okt 2012, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door ErwinZ »

Behandelruimte? Martelkamer bedoel je :D
duizendpoot

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door duizendpoot »

Dag Wim,

Indrukwekkende foto serie. En heb er in de periode '64/'65 nog een aantal maanden in gewerkt, dus jou plaatjes waren voor mij een herkenning.
Wat ik daar gedaan heb was het monteren van een telefooncentrale en een doorgang van de bekabeling naar buiten. Het waren inductie telefoons en een schakelbord met pluggen. Daar zal wel niets van over zijn ben ik ban voor, maar als je daar nog een plaatje van hebt... Als ik me goed herinner zat de centrale vlak bij de trap die uitkwam naast het EHBO gebouwtje.

Er was volgens mij geen generator aanwezig. In die ruimte stonden een batterij droge accu's en een mandfles met accuzuur, dus kon er in geval van een stroomstoring die accu's gevuld worden en aangesloten op het verlichting netwerk. Die accu's werden jaarlijks verwisseld en gingen dan naar de garage van het bedrijf.

Met vriendelijke groet, Hans
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door WimVe »

hallo hans,

Welke trap bedoel je ?

De buiten trap van de fotos komt in de bunker uit. Daarnaast/onder zit een ruimte waar ik nog niet in geweest ben.

De 2de brede trap zit onder een gebouwtje. Waarschijnlijk was dat de dokterspost, zijdeur in en meteen naar beneden.
Maar we hebben geen telefooncentrale gezien. Op zich was er zo wie zo weinig te zien van de oorspronkelijke inventaris.
duizendpoot

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door duizendpoot »

Dag Wim,

Ik bedoelde de trap die rechtstreeks in de openlucht uitkomt. En als ik de foto bekijk denk ik me te herinneren dat die telefoon centrale meteen links van de trap zit/zat.

De dokterspost - EHBO was de toegang tot de schuilkelder, maar jij spreekt over een trap? ik herinner me alleen een hellingbaan.

Maar in de periode dat ik daar werkte was het ook een kale bedoeling, er was geen losse inrichting aanwezig. En broeder vertelde me dat als de nood aan de man zou komen de gehele inventaris van het daar boven gelegen medisch centrum naar de kelder gereden zou worden.

Groet, Hans
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door WimVe »

Hans,

Sorry, is inderdaad een hellingbaan. Ik zei nog tegen mijn broer: "Goed rolstoel toegankelijk" ....
Ik vond het gewoon lopend al aardig steil/glad en er was geen handreling.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door WimVe »

Morgen zaterdag 23 maart is de ENKA bunker te bezichtigen, 11:00 -16:30 uur, in combinatie met een kunstmarkt boven de grond.

Ik plan zelf om er rond 11:00 uur te zijn.
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door WimVe »

Zaterdagochtend samen met mijn broer de bunker opgemeten. In het donker omdat één of andere heikneuter dacht dat je twee agregraten, een kunstmarkt en een bunker wel van stroom kan voorzien door een paar kabelhaspels in serie aan te sluiten.

Helaas geconstarteerd dat de bunker nu helemaal leeg was gehaald. Dus het originele R30 filter licht nu ergens op de stort. Op dit soort momenten denk je wel had ik maar of was ik maar zo brutaal geweest om dat ding thuis neer te zetten.

Leuk om Hans even te zien en te spreken over vroeger.

En bij deze een 3D impressie waarbij opgemerkt moet worden dat de muurdikte en de installatie bij de trap (nog) niet bekend zijn.
Links een dubbele hellingbaan vanaf de oude dokterspost. Rechts de 2de uitgang met trap.
Onderkant (geel) dubbel zandfilter en rechts daarvan een accuruimte.
ENKA_03.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
duizendpoot

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door duizendpoot »

Dag Wim,

Het was inderdaad leuk om met jou en je broer door dat stukje nostalgie met kunstlicht te lopen.
Spijtig dat de verlichting uitgevallen was maar jullie waren daar op voorbereid met twee grote zaklampen.
De twee mondelinge verhalen over het gebruik van deze schuilkelder volgen spoedig via een PB'tje.
En verder ben ik aan het zoeken naar een filmpje waar een stel jongens met zaklampen door deze kelder lopen. In een grijsverleden eens voorbij zien komen maar nog niet gevonden.
In ieder geval veel succes met het enthousiasmeren van de beheerder Jaap…

Groet, Hans
duizendpoot

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door duizendpoot »

Ik las net dat de dokterspost/schuil kelder op zaterdag 28 september 1948 in gebruik is genomen.
http://rijksmonumenten.nl/monument/5270 ... teken/ede/

Groet, Hans
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door WimVe »

Wel goed lezen: ;)

In het kader van de "bedrijfszelfbescherming" werd in 1957 aan de achterzijde in overeenkomende stijl een portaal aangebouwd dat toegang verschaft tot een enorme ondergrondse, tussen de geneeskundige dienst en westvleugel gesitueerde, atoomschuilkelder.

Op oude luchtfoto's zie je ook het EHBO gebouw staan zonder de aanbouw waar de hellingbaan in zit.

Vandaag nog even jouw telefoon instructie gefotografeerd EN mij laten vertellen en gezien: de 2de schuilkelder !
Dit is een echte kelder, zonder verdere installaties, waar mensen in de oorlog geschuild hebben. Deze is dus ouder en (was) ook van buiten het gebouw bereikbaar voor buurtbewoners.
duizendpoot

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door duizendpoot »

Dag Wim,

Dat is nieuws..., waar zit die kelder en heeft onze onbekende gast van vorige week toch gelijk gehad toen hij sprak over een schuilkelder aan de noordzijde van het complex. In ieder geval een mooie ontwikkeling uit de duistere periode 1940 - 1945.

En ik zal de volgende keer beter lezen :lol:

Groet, Hans
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door WimVe »

Hoi Hans,

Nee, die oud werknemer zat er nog steeds naast. En dat is ook één van die vreemde zaken: waarom schuilkelders bouwen/hebben als je niet weet dat ze er zijn ?

En beide zijn veeel te klein om de duizend nog wat werknemers bescherming te bieden.

En zelfs het voormalige hoofd van de technische dienst, de enige club mensen die van het bestaan af wisten, wil zelfs nu nog niet toegeven dat die kelder er zit. Kan je nagaan wat een druk er uitgeoefend werd op die mensen om niets te zeggen.
duizendpoot

Re: Schuilkelder ENKA Ede

Bericht door duizendpoot »

Dag Wim,

Er was in 1940 nog meer geregeld bij de Enka-Ede.

In de nota van dhr. Nolet staat dat er in 1940:
5 schuilkelders, 4 onderkomens, een lange gegraven loopgraaf aan de Oostzijde van het complex, 3 schuillokalen onder de hoektorens en een onderkomen voor de BHV/EHBO/TD etc. (onder de schoorsteen van de centrale). Voor het kantoorpersoneel werd in het poortgebouw een schuilruimte gecreeerd.

Onder het nieuwe gedeelte der melkwolfabriek werd een speciale schuilkelder gebouwd, die vanaf einde 1943 voor de reddingsbrigade en verbandplaats werd ingericht. Het lijkt de nieuw gevonden schuilkelder te zijn.

Groet, Hans
Plaats reactie

Terug naar “Fortificaties van 1946 tot 1989 (Koude Oorlog)”