Truppenubungsplatz Maria-ter-Heide

Discussies over de Atlantikwall en andere Duitse fortificaties in België.
Plaats reactie
Weikich

Truppenubungsplatz Maria-ter-Heide

Bericht door Weikich »

Heb bij deze triest bunkernieuws te melden,

Vorige week is men begonnen met het omzagen van oude bomen op het militaire kamp van brasschaat (kwartier west), op zich niets aan de hand, maar er staan ook twee van de 35 (vijfendertig!) luftschutzbunkers op dit stukje kamp. Dit was tijdens de oorlog een truppenubungsplatz "Maria-ter-Heide". Nu is dit het kwartier "west" nabij het militaire vliegveld van Brasschaat. (Antwerpen Noord). Vandaag passeerde ik er weer met de jeep van het werk en ik zag een kraan bovenop één van deze twee LS bunkers staan. Tegen dat ik gedaan had met werken er nog maar eens even langs gereden en de bunker was al zo goed als afgebroken (op de funderingen na dan). Deze LS-bunkertjes zijn maar 50cm dik en amper gewapend. Ze liggen ook binnen het militair domein, dus bezoeken is niet mogelijk, je kan ze echter wel zien liggen vanop de ploegsebaan als je er langs rijd.

Natuurlijk heb ik op het werk nooit geen fototoestel mee, dus helaas geen foto's... Enkele jaren geleden is er ook al een bunker afgebroken, dus ik denk dat er ongeveer nog een 30-tal Luftschutzbunkers en twee MG-standen aanwezig zijn op en rond dit kamp.

Groetjes
Bunkerfreak Tom
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 210
Lid geworden op: 26 feb 2008, 17:12

Re: Truppenubungsplatz Maria-ter-Heide

Bericht door Maarten »

Is dit nou ook in de buurt waar na de oorlog een grote groep Duitsers krijgsgevangen hebben gezeten?
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Truppenubungsplatz Maria-ter-Heide

Bericht door rony »

Weikich, is dat in de Bontgenotenlei , waar die heli's landen?
Gr
rony
I'll Come Back.
Gr
rony.
Weikich

Re: Truppenubungsplatz Maria-ter-Heide

Bericht door Weikich »

Ploegsebaan waar vroeger de heli's landden ja, die aan't vliegveld staan er nog hee, maar het is op den hoek van Mishagen met de Ploegsebaan.
Plaats reactie

Terug naar “Atlantikwall in België”