Grossraumgefechtsstand Diogenes

Gebruikte Radarsystemen in de Atlantikwall.
BunkerOwner

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door BunkerOwner »

Gaan we organiseren!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door maarten-stahlbeton »

WimVe schreef:Maar al modellerende kom ik een volgende uitdagingtegen: de schoorsteen.
Op de fotos staat er duidelijk een schoorsteen tegen het kantoordeel. Op de BVR tekening van de kelder komt de schoorsteen echter tegen de bunker aan qua plaats. Daar zit ie heden ten dagen ook (dacht ik gezien te hebben op fotos).
Wie weet hoe eea in elkaar zit ?
Hoi Wim,

Even inhoudelijk reageren ook mbt jouw mail van gisteren. Ik snap nu je vraagstelling wat beter. Er zijn twee schoorstenen. Een tegen de gevel van het kantoor en een tegen de bunker aan. Die tegen het kantoor staat op het dak van de brandstofruimte. Deze staat zo om te kanalen te kunnen reinigen. De rookkanalen komen vanuit een ruimte boven het trappenhuis.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door WimVe »

maarten-stahlbeton schreef:
WimVe schreef:Maar al modellerende kom ik een volgende uitdagingtegen: de schoorsteen.
Op de fotos staat er duidelijk een schoorsteen tegen het kantoordeel. Op de BVR tekening van de kelder komt de schoorsteen echter tegen de bunker aan qua plaats. Daar zit ie heden ten dagen ook (dacht ik gezien te hebben op fotos).
Wie weet hoe eea in elkaar zit ?
Hoi Wim,
Even inhoudelijk reageren ook mbt jouw mail van gisteren. Ik snap nu je vraagstelling wat beter. Er zijn twee schoorstenen. Een tegen de gevel van het kantoor en een tegen de bunker aan. Die tegen het kantoor staat op het dak van de brandstofruimte. Deze staat zo om te kanalen te kunnen reinigen. De rookkanalen komen vanuit een ruimte boven het trappenhuis.
Ik ben nu met het kantoor bezig. Nu heb ik heb buiten voor het gebouw gestaan en ik kan jullie verzekeren dat er drie woonlagen zijn in het kantoor (BG en twee verdiepingen) maar de tekening suggereert er maar twee .....
Crap *&^%
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door AvB »

Er zit maar een ding op Wim, zelf een afspraak maken en metingen doen.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door maarten-stahlbeton »

De tekeningen zijn heel erg verwarrend mbt de terminologie verdieping. Elke verdieping lijkt op elke tekening een ander nummer te hebben.

Het was me nog niet opgevallen dat er inderdaad een verdieping van het kantoor mist. Als ik de tekeningen van het kantoor opnieuw interpreteer dan lijkt het of de tekening van de begane grond mist. De doorsnedes (A-B C-D E-F) laten alleen de bovenste twee verdiepingen zien en zijn dus doorgesneden in het dak van de begane grond.

Op de grote tekeningen is echter wel de 1ste verdieping van de bunker de begane grond van het kantoor, maar de kelder zit er wel onder? Kortom, ik kom er ook niet uit en ik snap mijn eigen model ook niet meer :)

Op tekening RT 53 XIX is het dak getekend en wat opvalt is dat alleen de schoorsteen van het kantoor aangegeven staat, maar die tegen de bunker niet? Liepen de leidingen dus toch door de ruimte in het trappenhuis naar de buitenste schoorsteen?
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door ducatim901 »

AvB schreef:Er zit maar een ding op Wim, zelf een afspraak maken en metingen doen.
Hebben we Wim dan eindelijk zo ver dat ie gaat meten?
O, Nee dat had ie bij de SK aan de Ouwenlaan al eens gedaan......;-)
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door WimVe »

AvB schreef:Er zit maar een ding op Wim, zelf een afspraak maken en metingen doen.
Yep.

Maar ik heb wel een leuke laser afstandsmeter: Bosch PLR 30C.
Het leuke hiervan is is dat er bluetooth op zit en dat Bosch een aardige app levert.
Vervolgens prak je je tekening bv in een tablet en met de app kan je dan de gemeten afstand direct in je tekening zetten.
Het apparaat zelf heeft de grootte van een pakkie sigaretten.

Diogenes: van wat ik gezien heb aan foto's is het een soort gesloten inrichting voor overspannen Lundia stellingen.
Qua opmeten kom je niet echt ver. En zo lang er archieven bewaard worden zal er ook geen (onbeperkte) toegang zijn.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door Bunkerfreaks »

heb er zo nog eens ene weten klungelen met zo'n laser-afstandsmeter, hoe lang die erover deed om enkele nissen op te meten ;-)

Geef mij maar een gewone 8m-meter, daar doe ik alles mee
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door WimVe »

Bunkerfreaks schreef:heb er zo nog eens ene weten klungelen met zo'n laser-afstandsmeter, hoe lang die erover deed om enkele nissen op te meten ;-)
Geef mij maar een gewone 8m-meter, daar doe ik alles mee
Klopt, maar ga jij dan maar eens zonder afwijkingen lengtes boven de 8m opmeten. :mrgreen:
Is zeker niet zalig makend maar voor lange afstanden/hoogtes zeker makkelijker.
Bunkerfreaks
Berichten: 96
Lid geworden op: 20 jun 2015, 09:27

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door Bunkerfreaks »

in hoogte boven de 4m is indd moeilijker, maar die bunkers kan je op één hand tellen. In lengte daarentegen is dat piece of cake zonder een cm afwijking. Heb goeie leermeester gehad (dirk peeters)
Gebruikersavatar
WimVe
Donateur
Donateur
Berichten: 1496
Lid geworden op: 13 aug 2009, 09:00
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door WimVe »

On topic maar weer:
er schijnt een of andere watertank/bak te staan boven.
Heeft iemand die ooit gezien ?

En als je iets opblazen wilt waarom dan niet het kantoor ook de lucht in ?
BunkerOwner

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door BunkerOwner »

WimVe schreef:On topic maar weer:
er schijnt een of andere watertank/bak te staan boven.
Heeft iemand die ooit gezien ?

En als je iets opblazen wilt waarom dan niet het kantoor ook de lucht in ?
Allen de centrale ruimte is opgeblazen, volgens mij was de haast om te vertrekken die men had min of meer de reden dat men niet meer heeft vernietigd...
Gebruikersavatar
maarten-stahlbeton
Berichten: 1234
Lid geworden op: 20 feb 2008, 22:16
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door maarten-stahlbeton »

Ik denk dat de watertank al lang geleden verdwenen is. Nog nooit een foto van gezien of iets over de functie gelezen.

Het zou kunnen dat hij gebruikt werd voor drinkwateropslag, hoewel ik dit betwijfel. Waarom zo'n opslag bovenin maken? Het heeft een opslag van meer dan 192200 liter water, dus het kost een flinke energie om dit naar boven te transporteren. Voor zover ik weet is er geen regenwater-opvang vanaf het dak, dus dit water zou uit een puls ververst moeten worden. Ook waterdruk lijkt me niet voor de hand liggend, dit zou ook met een hydrofoor kunnen.

Een goed geplaatste bom zou een flinke tsunami veroorzaken :)

Ik denk dat het kantoor weinig functionele waarde had om te vernietigen. Het meeste materiaal is al vanaf 10 september 1944 afgevoerd naar Duitsland. Er bleef een kleine operationele eenheid actief, maar die werd na wat schermutselingen rond Market Garden ook op de 17e afgevoerd. Er werd ca. 3000kg aan bommen in de Kampfraum tot ontploffing gebracht, waardoor de bunker functieloos werd. De exacte omstandigheden van Dio I ken ik niet, maar ook deze is op de 17e vernietigd.

De meeste schade is echter van munitieruimingen na de oorlog.
Lord of the Ringstand
Gebruikersavatar
rony
Berichten: 1783
Lid geworden op: 13 nov 2010, 16:46
Locatie: Brecht / België

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door rony »

Was het een watertank?

Een metalen tank of een betonnen bak?

Welk verdiep?

Zou het grondwater niet gewoon opgepompt geweest zijn voor dagelijks gebruik?
I'll Come Back.
Gr
rony.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Grossraumgefechtsstand Diogenes

Bericht door ErwinZ »

Misschien juist in gebruik als brandinstallatie?
Plaats reactie

Terug naar “Radar”