De Enceinte d'Anvers bestond uit 12 aanvalbare fronten, Vermits mijn afgewerkte projecten niet volgens volgorde, maar volgens interesse lopen, begin ik hier met de opbouw van een aanvalbaar front.
Iedereen (of de meesten) kennen wel die postkaarten van de monumentale poorten, maar wát zien we nu juist hier op?
Bijvoorbeeld deze postkaart uit mijn eigen collectie, de Porte de Malines (Mechelsepoort), van Front 8-9, gezien langs de buitenzijde van de vesting:
Porte de Malines (2).jpg
Je ziet dat de fraaie versieringen (de leeuwen bovenop) van de poorten aan de binnenzijde stonden, de meesten zullen wel gedacht hebben dat je deze aan de buitenzijde zou gezien hebben voor wie de stad binnen zou marcheren, maar dit is dus niet het geval. Postkaarten van de buitenzijde zijn daarom minder makkelijk te vinden omdat deze minder imposant waren (voor de mensen toen toch). Voor ons zijn deze wel interessanter, omdat ze hier delen van de verdediging laten zien.
Je ziet links naast de poort een stuk of twaalf schietgaten van een gecreneleerde gallerij die naar een halve caponnière leidde. Je ziet helemaal links nog net één vuurmond voor een 12cm kanon van deze halve caponniere, die de lunetgracht en de brug van de poort onder vuur kon nemen met kartetsen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.