645 keuken zonder waarnemingspost?

Discussie over de Ständige Regelbau- en SK bunkers (bomvrije bunkers met wanden vanaf 2 meter dik gewapend beton).
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door Cray »

Bij de type 645 keuken bunker in Arendsdorp heb ik gemerkt dat het niet overeen komt met de regelbau tekeningen.
Verder heb ik ook op het internet Widerstandnest 311 Führer der schnellboote gevonden die de zelfde afwijking heeft.
Ik kan de waarnemingspost (zo heet het toch?) niet vinden, is dit een 2malige afwijking of kwam dit vaker voor en waarom?

Regelbau: Afbeelding
Arendsdorp [320/234]: Afbeelding
Laatst gewijzigd door Cray op 24 aug 2015, 23:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door ErwinZ »

De aangebouwde tobruk? Die kon zowel links of rechts of beide kanten geplaatst worden. Of in jouw geval; helemaal niet.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door Cray »

ErwinZ schreef:De aangebouwde tobruk? Die kon zowel links of rechts of beide kanten geplaatst worden. Of in jouw geval; helemaal niet.
Ik dacht dat als het op de tekening stond dat het ook echt gebouwd moest worden maar daar kon dus van afgeweken worden?
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door ducatim901 »

Weer wat geleerd!
En d'r valt nog wel wat meer te leren.......
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door BunkerOwner »

De Regelbau was met name bedoeld om een standaard te creëren, zowel in indelingen, als in sterktes, als in taken.

Nog belangrijker was dat het op deze wijze zeer eenvoudig werd om de juiste hoeveelheid bouwmaterialen (beton/staal) op voorhand te berekenen en was de bouwtijd daardoor gestandaardiseerd. Dat kwam de snelheid van het uitrollen van complexen of iets als de Atlantikwall zelf weer ten goede.

Variaties op de regelbau, aanbouwtjes, toevoegingen of samenvoegingen waren schering en inslag, en daar was men ook vrij in meen ik.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door ducatim901 »

In het begin (van de A'Wall) werd er nog flink op los ontworpen en ge-SK-d maar daar is door AH later wel paal en perk aangesteld.
In de Westwall zijn er veel meer afwijkingen van de standaard, de Atlantikwall is wel wat rechtlijniger dan b.v. de grillig gevormde heuvels in de dichtboste Eifel regio.
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3125
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door tim »

De V149 van de FdS heeft wel degelijk de aangebouwde ringstand, deze is echter niet toegankelijk vanuit de bunker zoals op de typeheft tekening het geval is. De bunker in Utrecht had dat wel, maar die is gesloopt :roll: .
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door ErwinZ »

Beobachtungsstände in ständiger Bauweisse.
Werden besondere Beobachtungsstände in ständiger Bauweise nicht zum Bau freigegeben, so können die Kleinstunterstände (R.B.668) mit dem angehängten Ringstand als solche ohne weiteres benutzt werden. Die Lage des Ringstandes richtet sich nach Auftrag und Gelände.
In de praktijk zie je dit ook terug komen bij andere bunkers. Bij de 622 zie je het ook veel.
Gebruikersavatar
ducatim901
Berichten: 4027
Lid geworden op: 19 feb 2008, 20:52

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door ducatim901 »

Bv bij een 621 in HvH die had er zelfs 2, de bunkers in het landfront van de Festung waren gebouwd in groepjes die als het ware eilandjes vormden en in het platte landschap, door de hoge ligging hoefde je zo geen losse neer te zetten (wat dan wel weer extra beton kostte).
JK
Gilles de la Tourelle, de vloek aller koepels!
BunkerOwner

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door BunkerOwner »

Bunkerlogica+++ FTW! ;)
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door Cray »

Hoort dit ook bij aanpassingen of is dit gewoon een foutje/creativiteit.
De kunstenaar heeft wel in het boekje WOEST! gezegd dat ze in vele bunkers is geweest voor onderzoek!
Afbeelding
http://zomerexpo.nl/collectie/2015_2125/
Kunstenares met meer bunkers: http://www.jetnijkamp.nl/bunkerleven.htm
Zie: Afbeelding
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door ErwinZ »

Snap niet wat je precies bedoeld maar er zijn tientallen versies van de Tobruk. Er zijn er ook heel veel van gemaakt.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door Cray »

ErwinZ schreef:Snap niet wat je precies bedoeld maar er zijn tientallen versies van de Tobruk. Er zijn er ook heel veel van gemaakt.
In mijn boekje uit 2007 (Rudi Rolf) heb ik geen enkele Tobroek gevonden met de ingang aan die kant.
Dus ik denk dat het een fout is maar bij: http://www.jetnijkamp.nl/bunkerostbatte ... 0%2070.jpg
Heeft de kunstenaars het wel goed. Of het kan natuurlijk ook kunstzinnige zijn?
Maar het kan haast geen fout zijn aangezien ze het 2x heeft getekend en zeer gedetailleerd alsof het van een foto afkomt!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door ErwinZ »

Je moet die ontwerpen niet al te letterlijk nemen. Het gaat om bepaalde kenmerken wat een type bepaald. En daar verschillen de meningen ook nog over. Bunkers kunnen dus afwijken en ze kunnen ook in spiegelbeeld gebouwd zijn.
Regelbauten im Spiegelbild.
Verschiedene Regelbauten sind in Ausnahmefällen im Spiegelbild anwendbar. Es ist jedoch zu beachten, daß sich dabei gewisse Bauteile oder Inneneinrichtungen zwangsläufig ändern, z.B. andere Gängigkeit der Tür, andere Aufstellung des Schutzlüfters, andere Abstände der Innenscharten von den Seitenwänden.
Rolf heeft lang niet alle Tobruks. Ik geloof alleen al in Denemarken zijn meer dan 30 versies gevonden. Waarschijnlijk staat die van jou er wel in maar dan in spiegelbeeld.
Gebruikersavatar
Cray
Donateur
Donateur
Berichten: 118
Lid geworden op: 07 mei 2015, 23:18
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: 645 keuken zonder waarnemingspost?

Bericht door Cray »

Dan roept bij mij de vraag op waarom heet een gespiegelde 625 een 625b en een gespiegelde Tobroek58C niet 58CB?
Is hij te klein en daardoor minder belangrijk?
En sommige (groote) bunkers met bijvoorbeeld de waarnemingspost eraf krijgen wel een B (of ander alfabet letter) achter de naam maar blijkbaar ook heel veel niet waar werd de onderscheid mee gemaakt?
Plaats reactie

Terug naar “St bunkers”