4,7cm Festungspak gestolen uit bunker in Frankrijk

Door de Duitsers gebruikte eigen wapens en veroverd materiaal (Beute).
BunkerOwner

Re: 4,7cm Festungspak gestolen uit bunker in Frankrijk

Bericht door BunkerOwner »

Als je doet of je ergens 'hoort', zal niemand je lastig vallen tijdens die werkzaamheden.

Die gaan gewoon opvallend te werk en zeggen bij een vraag simpelweg: "gaat gerestaureerd worden". Geen hond die er naar zal kraaien. Hoe triest ook.
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: 4,7cm Festungspak gestolen uit bunker in Frankrijk

Bericht door Janus X »

In goeie staat heb je met 6 man die festungspak in 45 min gedemonteerd in je "zware" bus liggen ;)
Maar gezien de meeste vrij roestig zijn gaat dat balletje al niet op dus ik ben best wel benieuwd hoe ze het doen ?

De Festungspak in Duinkerke bij de sluizenbunker is btw ook weg he, al 4 of 5 jaar.
Tenminste wat er nog van die pak over was.....
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
BunkerKB
Berichten: 177
Lid geworden op: 06 jun 2011, 16:53

Re: 4,7cm Festungspak gestolen uit bunker in Frankrijk

Bericht door BunkerKB »

Er wordt weer eens gewezen naar bunkerclubs in Nederland die alle bunkers in Frankrijk leeg roven.

Grote onzin. Alle bunkers! Dan is men dag en nacht onderweg. Natuurlijk zijn er situaties bekend dat er iets meegenomen is. Niet alleen in Frankrijk maar ook in Nederland zelf zijn er bunkers leeg gehaald. Laat je iets hangen dan rot het weg of word het gesloopt. Dan was of is de beste keuze om het te demonteren en te plaatsen in een bunkermuseum. Daar waar iedere bezoeker van kan genieten. Tegelijk stel ik mij voor dat het niet altijd leuk is om te zien dat er een bunker leeg getrokken is. Ken mij dan ook niet voorstellen dat elk respecterende museum alles heeft gekocht via particulieren al of niet via EBay etc. Zo ja, hoe kwam deze particulier dan aan deze spullen.

Zo ook in dat verhaal op de Franse website. Waarin beschreven wordt dat het Hollanders waren. Dit is er erg kort door de bocht en simpel om een vinger te wijzen naar Nederland. Natuurlijk zal er aanwijzingen zijn dat er iets richting Nederland meegenomen is. Dit wil ik best aannemen. Zeker niet tegen spreken. Maar tegelijk kan ik mij niet voorstellen dat er Gemeentes zijn in Frankrijk die toestemming geeft om iets uit een bunker te mogen slopen en mee te nemen naar Tsjechië. Als ik weleens lees of hoor hoe traag of niet meewerkend de overheid is dan kan ik mij niet voorstellen dat er kanonnen legaal naar Tsjechië verhuizen. Maar ik kan het mis hebben.

In Lo 250, stond ooit een 4,7cm in een 612. Dit kanon heb ik gelukkig nog kunnen bewonderen alvorens het weggehaald is. Gestolen of verkregen via de officiële weg. Zegt u het maar. Toen werd er ook gewezen naar personen. Tot het moment dat ik op een site zag en las dat het Tsjechen waren die bezig waren om het te ontmantelen. Tegenwoordig zie je veel bunkermuseums in Tsjechië met compleet gerenoveerde 4,7 Pak erin opgesteld. Uit de magazijnen van dit land. Misschien! Weggehaald uit de bunkers in Frankrijk. Legaal of illegaal! Zegt u het maar. Gek genoeg gaan beide zaken voor mij gevoel gelijk op. Kanon weg in Frankrijk en op Tsjechisch websites zie je een mooi kanon staan.
Twintig jaar geleden liep ik door de gangen van Cité d Aleth. Daar waar hopelijk nog die mooie 4,7 hangt. Neem de situatie is voor je dat de Gemeente aldaar toestemming geeft om deze te mogen ontmantelen. Als het al niet weg is dan zal dit illegaal gebeuren. Hoe ze het doen en met hoeveel man. Zeg het maar. En wie zal het doen. Die clubs uit Holland weer. Lekker simpel zo te wijzen.
Is er al een bunkermuseum die zo’n kanon al in zijn vitrine heeft staan. Of staat er al één bij iemand in zijn slaapkamer.
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: 4,7cm Festungspak gestolen uit bunker in Frankrijk

Bericht door AvB »

Het argument: als ik het niet doe, dan doet iemand anders wel vind ik altijd redelijk slap want dit gaat dus niet uit van je eigen positieve waarden maar vanwege iemand anders negativiteit. Zullen velen vast slap gelul vinden maar goed. Ook in Frankrijk is het heel goed mogelijk legaal iets te verkrijgen, kost alleen wat moeite. Misschien kunnen die Tsjechen dat wat beter? Als ze in de krant worden geciteerd zal het wel kloppen, waarom zou je anders in de openbaarheid treden.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
tim
Berichten: 3124
Lid geworden op: 18 feb 2008, 21:50
Locatie: scheveningen
Contacteer:

Re: 4,7cm Festungspak gestolen uit bunker in Frankrijk

Bericht door tim »

Helaas heb ik in het verleden deze "casus" meerdere malen zelf ondervonden, toen ik begon met het uitgraven van bunkers. Bunkers met mooie interieur waarvan ik dacht; hier komt de komende 20/30 jaar waarschijnlijk niemand meer binnen gaaf als men het dan aantreft, en vijf jaar later werd de bunker alsnog gestript :roll:
Dan ga je zelf toch wel anders denken..
We hebben in de 608 de originele zapfstelle in de gassluis zitten, omdat iemand die 15 geleden heeft gedemonteerd en bewaard. Had die persoon dat niet gedaan dan was het zeker weg geweest!

Het blijft een dilemma, laten hangen in de hoop dat de volgende dat ook doet, of meenemen, conserveren en ergens tentoonstellen...

Ik ben blij dat onze vondsten nu bewonderd kunnen worden in een museum!
Zur aktiven panzerabwehr stehen langs der HKL zahlreiche geschutze und panzerbrechende waffen zur verfugung
Gebruikersavatar
Janus X
Berichten: 714
Lid geworden op: 15 nov 2009, 02:28
Locatie: Koudekerke (zld)

Re: 4,7cm Festungspak gestolen uit bunker in Frankrijk

Bericht door Janus X »

Ik denk de "Nederlanders" in deze zaak te kennen.....
Wahnsinnige Fahrt Voraus !
Plaats reactie

Terug naar “Wapens”