Duitse deserteurs Fort aan den Ruigenhoek?

De mensen achter fortificaties, zoals de architecten, bouwers, soldaten, bewoners, bezoekers en slopers.
Plaats reactie
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Duitse deserteurs Fort aan den Ruigenhoek?

Bericht door M.S.Laarman »

Gisteren heb ik een rondleiding door het fort aan den Ruigenhoek meegemaakt. Heel leuk en interessant. In 1 van de vele groepsschuilplaatsen staan tekeningen en een Duitse tekst. Volgens de gids gemaakt door gevangen ' foute ' Nederlanders en aanverwanten na mei 1945, volgens onderstaande site door een groep gedeserteerde Duitsers die daar was ondergebracht, verborgen door het verzet.

https://duitsverzet.wordpress.com/oproe ... uigenhoek/

Wat voor versie 1 spreekt is dat veel forten inderdaad die functie hadden na mei 1945, en verder zou een groep van meer dan 60 gedeserteerde Duitse soldaten in september 1944 een, zover ik weet, unicum zijn in de geschiedenis.
Iemand verdere informatie?
Gebruikersavatar
svdb10
Donateur
Donateur
Berichten: 834
Lid geworden op: 20 jan 2009, 10:54
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Duitse deserteurs Fort aan den Ruigenhoek?

Bericht door svdb10 »

Hallo Maurice,
Samen met mijn zoontje namen wij gisteren ook deel aan dezelfde rondleiding. Ik heb geen verdere informatie voor jou over dit verhaal maar wellicht kan onze gids, forumlid Dirk de Groot ("Dikkieturf") vertellen wat de bron van zijn informatie is? Dirk kennende heeft hij vast wel ergens een documentje op zijn site staan... 😀
https://3dfort.wordpress.com: Forten, bunkers en historisch geschut getekend
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Duitse deserteurs Fort aan den Ruigenhoek?

Bericht door Dikkieturf »

Beste lezers,

Samen met een collega Waterliniegids heb ik in een periode van 2-3 jaar onderzoek gedaan naar de "geheimen van Ruigenhoek".
Hiervoor zijn archieven bezocht, getuigen gehoord en het natrekken van alle genoemde namen waarna er weer vraaggesprekken gehouden zijn.

Steeds wordt verwezen naar een brief waarin alles uit de doeken gedaan wordt. Deze is in bezit van een familielid van de toenmalige fortwachter.
Deze zou aan ons ter beschikking worden gesteld maar als het puntje bij paaltje kwam kwam daar weer niets van.

We hebben ervaren dat de bewoners van deze streek over het algemeen zeer gesloten zijn over dit onderwerp.

Met deze link komen jullie in een map waarin alles staat wat wij hebben gevonden.

https://dikkieturf.stackstorage.com/s/3Dj7acsXjpzRMjp

Mocht iemand meer weten dan houden wij ons aanbevolen.

Groet,

Dikkieturf
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Re: Duitse deserteurs Fort aan den Ruigenhoek?

Bericht door M.S.Laarman »

Dank voor je antwoord, en het ter beschikking stellen van je files! Ik ben me er nu in aan het verdiepen.
Van een groep van +/- 75 man die vermist raakt zou je wel verwachten dat daar ook in de Duitse documenten wel iets over te vinden is.

Met vriendelijke groet,

Maurice
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Duitse deserteurs Fort aan den Ruigenhoek?

Bericht door AvB »

Dit blijft een ontzettend vaag verhaal. :D
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
Dikkieturf
Berichten: 1056
Lid geworden op: 21 apr 2011, 05:52
Locatie: Provincie Utrecht
Contacteer:

Re: Duitse deserteurs Fort aan den Ruigenhoek?

Bericht door Dikkieturf »

Klopt,

er is geen enkel bewijs tot nu toe.

Groet,

Dirk
Foto's, tekeningen en documenten van de Waterlinie kunt u kosteloos opvragen via een PB. Stuur dan wel FFFFFFFFFFF je mailadres mee!
Plaats reactie

Terug naar “De Mens achter en binnen fortificaties”