Wachtwoord / hack

Overige onderwerpen aangaande het forum
Plaats reactie
M.S.Laarman
Donateur
Donateur
Berichten: 177
Lid geworden op: 14 jun 2010, 21:48

Wachtwoord / hack

Bericht door M.S.Laarman »

Van Google kreeg ik een melding dat ik mijn wachtwoord moest veranderen, omdat deze was ontdekt bij een hack. Een tijdje later kreeg ik e-mails, waarin stond wat mijn wachtwoord is. (en inderdaad voor deze site)

Twee vragen;

Hoe verander ik mijn wachtwoord, want ik zie dat niet staan in het gebruikerspaneel?
Wat doen we aan de veiligheid van deze site?

Alvast bedankt!

Maurice
Gebruikersavatar
AvB
Berichten: 4102
Lid geworden op: 13 feb 2008, 18:48
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Wachtwoord / hack

Bericht door AvB »

Ik weet niet hoe die mails eruit zagen maar ik kreeg een aantal weken geleden ook opeens allerlei mails dat ze m'n wachtwoord wisten en dat ze van alles openbaar zouden maken. Was een heel oud wachtwoord maar sommige mensen gebruiken overal hetzelfde wachtwoord. Nooit doen. Het ligt niet aan deze site. Dit soort mails wordt soms naar miljoenen mensen gestuurd met een bot, dan is het altijd wel een aantal keer raak.

Op dit forum wijzig je je wachtwoord door naar je gebruikersnaam rechtsboven te gaan -> Gebruikerspaneel -> Tabblad profiel -> Wijzig accountinstellingen -> Nieuw wachtwoord.

Zou je voor de zekerheid de inhoud van die mails (zonder je ww ;)) naar mij kunnen sturen per privébericht? Ook die van Google.
Nicht ärgern - Nur wundern!
Gebruikersavatar
ErwinZ
Berichten: 1822
Lid geworden op: 23 apr 2008, 15:31
Locatie: AN8637
Contacteer:

Re: Wachtwoord / hack

Bericht door ErwinZ »

Er zijn lijsten 'openbaar' van gebruikers en wachtwoorden. Dit zijn vaak oude lijsten van hacks bij grote bedrijven zoals Linkedin of Adobe. Men gebruikt die lijsten om mails rond te sturen. En als je 1 wachtwoord gebruikt op meerdere plekken dan komt dat dus heel echt over.

Zoals Arthur al aangaf, nooit hetzelfde wachtwoord gebruiken. Er zijn genoeg password manager tools die je kunnen helpen met unieke wachtwoorden. (Google (Chrome) zelf is daarin trouwens ook prima).

Ga zeker iets doen aan wachtwoord management als je op deze site voor komt (en dat zijn alleen de bekende hacks):
https://haveibeenpwned.com/
Plaats reactie

Terug naar “Forum forums...”